BNR explica MIZA NATIONALIZARII si DESFIINTARII PILONULUI II de PENSII

Lucian Croitoru, consilierul guvernatorului BNR Mugur Isarescu, sustine ca o eventuala desfiintare a Pilonului II de pensii ar avea ca scop “mentinerea unui grad inalt de dependenta a oamenilor de redistribuirea de la buget”.

“Aducerea in discutie a nationalizarii Pilonului II nu se poate sa nu duca cu gandul la ideologia elitei noastre conducatoare si a mizei acestei ideologii, si anume ca statul trebuie sa detina rolul central in administrarea economiei. In aceasta ideologie, contrafactual, statul este un mai bun administrator decat sectorul privat, care este vazut de elita ca animat de ‘intentii negative, fariseice si perverse’.

In virtutea acestei ideologii, motivul nevoii imediate de bani la buget, mentionat mai sus, este numai conjunctural primul in ordinea motivelor pentru care autoritatile ravnesc la Pilonul II. Motivul adevarat vizeaza termenul lung si este mai profund.
Desfiintarea Pilonului II serveste foarte bine scopul general al elitei noastre, ca statul sa-si intareasca rolul central in administrarea economiei. Dar, in atingerea acestui scop general, elita noastra are o multitudine de mijloace, in care desfiintarea Pilonului II nu joaca in mod necesar un rol primordial.

Daca ar fi numai acest motiv – cresterea rolului statului in economie – probabil ca nici guvernele de dreapta nici cele de stanga nu ar fi stringent interesate de desfiintarea Pilonului II. Desfiintarea Pilonului II este insa esentiala pentru atingerea unui alt scop, si anume mentinerea unui grad inalt de dependenta a oamenilor de redistribuirea de la buget”, scrie pe blog Lucian Croitoru.

Acesta spune ca “obiectivul mentinerii unei dependente marite de redistribuirea de la buget este esential pentru mentinerea pozitiei dominante pe scena politica a partidelor care favorizeaza redistribuirea in detrimentul pietelor”, respectiv partidele de stanga. Astfel, consilierul guvernatorului explica de ce mai multi bani la Piloanele II si III de pensii, in detrimentul Pilonului I, duce la pierdere de voturi pentru formatiunile de stanga.

“Pe masura ce Pilonul II, alaturi de schemele benevole private (Pilonul III) se dezvolta, ponderea Pilonului I in asigurarea pensiilor scade. Acest aspect este important intr-o societate in care stanga politica se bizuie pe dependenta de redistribuirea de la buget pentru a obtine voturi.

Scaderea importantei Pilonului I echivaleaza cu pierderea viitoare de voturi. In Pilonul I sunt cuprinsi toti cei care au astazi aproape 45 de ani sau mai putin, si o parte dintre cei care au intre 45 si 55 de ani. Dintre acestia relativ multi sunt dependenti de redistribuire, dar dependenta lor de redistribuire este deja mai mica comparativ cu a celor ale caror pensii depind in intregime de Pilonul I”, subliniaza Lucian Croitoru.

De asemenea, dupa ce prim-ministrul Mihai Tudose a comparat randamentele Pilonului I si Pilonului II de pensii, Croitoru a mentionat ca “este posibil ca referirea unor oficiali la randamentul Pilonului I, care nu are cum sa aiba un randament, sa fie doar o tehnica de a abate atentia de la nevoia imediata a guvernului de a gasi noi surse de venituri dupa ce a redus impozitele concomitent cu cresterea cheltuielilor, riscand derapaje ale deficitului bugetar peste 3 la suta pentru mai multi ani”.

Nu in ultimul rand, consilierul lui Mugur Isarescu a explicat care este miza pentru nationalizarea Pilonului II de pensii. “Acum putem spune mai clar ca miza pentru nationalizarea Pilonului II, total sau partial, este foarte mare nu atat prin sumele cu care ar intra in schema publica de pensii, ci prin implicatiile pe care le are in mentinerea unui grad inalt de dependenta de redistribuirea de la buget pe ruta pensiilor. Privita in dinamica, aceasta este miza reala a acapararii Pilonului II de catre un stat in care elita conducatoare crede ca statul trebuie sa aiba un rol central in administrarea economiei, guvernele au un grad scazut de integritate, drepturile de proprietate sunt slabe, ca si institutiile, regulile fiscale se schimba cu frecventa mare, iar legislatia are multe prevederi neclare, incoerente intre ele si dedicate unor grupuri de interese (partinitoare) “, conchide Lucian Croitoru.

Sursa foto: BNR