BUGET 2017: Cum va acoperi GUVERNUL majorarile salariale sau virajul catre SUBDEZVOLTARE – ANALIZA

Cheltuielile au fost prevazute in bugetul de stat 2017 cu o crestere de aproape trei ori mai mare fata de avansul economic avut in vedere la intocmirea bugetului (14,9% cert prin lege, fata de o prognoza de 5,2% discutabila), ceea ce nu poate fi de bun augur pentru sansele de transpunere in practica a prevederilor bugetului de stat, noteaza jurnalistii de la Cursdeguvernare.ro.

Ramane destul de neclar cum se va putea asigura plata salariilor din bugetul de stat pana la finalul anului 2017, din moment ce sumele alocate sunt cu doar 0,8% mai mari fata de anul precedent, iar salariile au fost deja majorate pe parcursului lui 2016 si la inceputul lui 2017 pentru largi categorii de personal, nemaivorbind de cresterea cu 16% a salariului minim pe economie.

De retinut ca pentru plata dobanzilor la datoria publica s-au prevazut sume cu doar 0,7% mai mari fata de anul anterior, in conditiile in care evolutia cotatiilor pe pietele de capital se anunta a fi in crestere, iar imaginea mai putin buna a tarii se va traduce intr-o crestere a marjei randamentelor la titlurile de stat (dificultatile la contractarea de noi credite la dobanzi relativ scazute pentru a rostogoli datoria contractata sunt, deja, evidente).

Surprinde scaderea cu aproape 7 procente a banilor prevazuti drept transferuri catre alte unitati ale administratiei publice, in traducere bani dati in principal pentru sustinerea bugetelor de asigurari sociale (pensii) si sanatate, incapabile sa se acopere din incasarile dedicate lor pe baza contributiilor legale.

Mai in detaliu prezentate in cadrul bugetului, reducerea de fonduri catre bugetul asigurarilor sociale de stat se ridica la -9,7% (14,08 miliarde lei fata de 15,60 miliarde lei anul trecut), iar reducerea de fonduri catre Sanatate atinge -43,3% (de la 1,20 miliarde lei la doar 0,68 miliarde lei), plus un devastator -85% (!) la programele de sanatate.

Atentie mare si la prevederea referitoare la transferuri de la bugetul de stat catre bugetele locale pentru finantarea aparaturii medicale si echipamentelor de comunicatii in urgenta in sanatate, aflata in scadere pe traiectoria 109,5 milioane lei in 2015, 74,5 milioane lei in 2016 si doar 7,8 milioane lei (90%!) in 2017. Alocarea majorata cu 5,6% pentru protectia sociala, desi are meritul de a fi mai apropiata de cresterea economica estimata, nu tine pasul cu cresterea generala a cheltuielilor. Fapt surprinzator fata de orientarea politica si impresia lasata la momentul prezentarii programului economic.

In treacat fie spus, desi pare sa fi strans drastic cureaua fata de aceste domenii, bugetul prevede o crestere a transferurilor pentru acoperirea contributiilor pensionarilor, recent scutite la plata, de 123,1% fata de anul anterior, de la 0,80 miliarde lei la 1,78 miliarde lei. Semnificativ, transferurile pentru finantarea proiectului de investitii la metrou, dupa ce s-au injumatatit in 2016, au devenit acum sublime, adica lipsesc cu desavarsire, iar programul national de dezvoltare locala, care primise un oarecare impuls anul trecut va “beneficia” de o reducere de -46,4%, de la 4,23 miliarde lei pana la 2,27 miliarde lei.

ANALIZA COMPLETA A BUGETULUI de STAT pe 2017 poate fi citita AICI.

Sursa foto: bursa