BUGETUL pentru 2016, retrimis la Comisiile de buget pana marti dimineata. UPDATE

Plenul reunit al Parlamentului va incepe, luni, dezbaterile pe legea bugetului de stat pentru 2016, dupa ce, duminica, comisiile reunite de buget-finante au dat aviz favorabil proiectului de buget inaintat de cabinetul Ciolos. Timpii de dezbatere vor fi stabiliti de catre Biroul Permanent Reunit, inainte de inceperea sedintei din plen, scrie Agerpres.

UPDATE 19:46:   Plenul reunit al Parlamentului a retrimis proiectul legii bugetului de stat pe anul 2016 la Comisiile de buget-finante pentru un raport suplimentar cu privire la bugetele Camerei Deputatilor si Senatului.

“Comitetul liderilor va propune retrimiterea la comisie a bugetului de stat, termen pâna mâine dimineata (marti — n.r.) la ora 10,00, pentru a completa cu cifrele aprobate pentru bugetele Camerei Deputatilor si Senatului”, a afirmat luni presedintele de sedinta, Valeriu Zgonea.

Propunerea a fost adoptata cu 249 de voturi pentru si 2 voturi impotriva.

Inainte de a retrimite la comisiile de specialitate proiectul legii bugetului de stat, senatorii si deputatii au votat pe articole, fara a da un vot pe proiectul integral, toate cele 63 de articole ale actului normativ.

 UPDATE 13.17:  „Acest Guvern a decis sa respecte cadrul legal adoptat de Parlament in 2015 si a inclus prevederi importante de relaxare fiscala si cresteri salariale. Prevederile mentionate nu sunt deloc de neglijat, totalizand 20 miliarde lei impact bugetar, tinand cont ca veniturile scad cu circa 10 miliarde lei, in timp ce cheltuielile cresc cu peste 9 miliarde lei. Acestea nu se pot compensa cu cresterea economica, care acopera circa 9 miliarde lei. Solutia a fost dificil de agreat intr-un interval extrem de scurt, dar a fost posibila prin marirea deficitului bugetar ca derogare temporara de la obiectivul asumat si prin relocarea unor sume de la ordonatorii de credite. Pe proiecte cu impact real nu incepem mai mult decat putem termina.

S-a avut in vedere evitarea rispirii resurselor prin concentrarea pe un numar limitat de proiecte cu rezultate concrete. In ce priveste transparentizarea, avem ca obiectiv publicarea contractelor de achizitii publice si raportarea sistematica a constructiei bugetare pentru a pregati realocari de fonduri neconsumate. Eficienta e o conditie cheie ca oamenii sa inteleaga de ce colectam venituri. Prudenta e un factor crucial in executia bugetului. Cu un deficit de 2,95% e clar ca trebuie sa fi extrem de prudenti. Guvernul mizeaza pe o rezerva de crestere de venituri ca urmare a efectelor de runda a doua a relaxarii fiscale. Predictibilitatea – guvernul va avea in vedere doar doua rectificari, asa cum prevede cadrul legal. In comparatie cu executia finala estimata a bugetului pe 2015, vor exista alocari mai mari la sanatate cu 3,1 mld lei, 2,3 mld la educatie si 508 mil lei la cercetare. Continuam ce a fost inceput si daca lansam proiecte noi sa avem siguranta ca ne putem apropia de finalizarea lor.

Guvernul va aloca la autoritatile publice locale o suma suplimentara pentru reabilitarea scolilor. Investitiile in cercetare cresc cu 23% in 2016, pentru ca plecam de la faptul ca cercetarea esentiala pentru relansarea durabila a economiei. Prioritatea pe infrastructura de transport e accelerarea proiectelor agreate in Master Plan. E important sa pregatim conditiile sa putem semna contracte de executie la inceputul lui 2017. Ma refer la tot ce inseamna exproprieri, studii, contracte. Alocarea pe proiecte de infrastructura de transport va putea fi suplimentata printr-un mecanism comvenit cu ministerul, in functie de ritmul de executare a lucrarilor. Prioritatea in Aparare e respectarea obligatiilor de membru NATO, UE si parteneriatele strategice in care e parte. Guvernul isi asuma decizia CSAT de crestere graduala a bugetului alocat apararii la 2% pana in 2017. Fata de executia estimata in 2015, cand investitiile nu au depasit 4,7%, in special din lipsa de proiecte finantabaile, pentru anul viitor alocarea e de 5,1% din PIB. Pe langa aceste cresteri, bugetul seteaza o ambitie sporita in zona dezvoltarii locale, unde alocarea pentru investitii e mai mare cu circa 2 miliarde lei.

Vom evita finantarea scolilor fara elevi sau a terenurilor de fotbal in panta. E vital ca sectorul privat sa fie solidar cu exercitiul bugetar pe 2016. Prin respectarea codului fiscal adoptat, Guvernul lasa intr-o anumita masura sectorului privat gestiunea unor sume de 10,2 miliarde lei. Guvernul are in vedere sa colaboreze strans cu sectorul privat. Sper ca Parlamentul sa adopte propunerea de buget pentru a putea trece la treaba, la implementarea masurilor pe care le-am prevazut pentru eficientizarea actului guvernamental si pentru a crea premisele unei viziuni de dezvoltare economica pe termen mediu si lung”, a declarat Dacian Ciolos in plenul Parlamentului.

STIRE INITIALA

Proiectele de lege privind bugetul de stat si bugetul asigurarilor sociale pe 2016 au fost transmise, miercurea trecuta, Parlamentului, cu propunerea de a fi dezbatute si adoptate in procedura de urgenta. Bugetul ar trebui sa fie votat miercuri, potrivit calendarului prezentat de Parlament. Astfel, legea bugetului de stat ar putea sa fie adoptata inainte de plecarea premierului Ciolos la reuniunea de iarna a Consiliului European, care se desfasoara in perioada 17-18 decembrie.

”Cel mai probabil, dezbaterea in plen o sa inceapa in cursul zilei de luni, daca vor finaliza comisiile reunite de buget-finante raportul asupra celor doua proiecte de lege. Votul final o sa fie, cel mai probabil, in cursul zilei de miercuri, daca se va finaliza dezbaterea in plen, pentru ca s-a stabilit sa lucram cu program prelungit”, a anuntat, saptamana trecuta, Ludovic Orban.

Bugetul de stat si bugetul asigurarilor sociale pe 2016 au primit, duminica, aviz favorabil din partea comisiilor reunite de buget-finante, cele mai multe amendamente depuse de parlamentari fiind respinse.

Sursa foto: realitatea