Campania electorala pentru alegerile parlamentare partiale va fi pe bani la radio si tv

Candidatii la alegerile parlamentare partiale se vor putea exprima, contra cost, in emisiunile de promovare electorala si in spoturile electorale difuzate de televiziunile si radiourile private, dar vor avea acces gratuit la posturile publice, potrivit unui proiect de Decizie a CNA.

Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a analizat, in sedinta de marti, un proiect de Decizie privind principii si reguli de desfasurare in audiovizual a campaniei electorale pentru alegerile parlamentare partiale.

Proiectul a fost adoptat in sedinta de marti cu noua voturi “pentru” (Laura Georgescu, Viorel-Vasile Buda, Florin Gabrea, Narcisa Iorga, Lorand Turos, Monica Gubernat, Cristina Trepcea, Rasvan Popescu si Radu Calin Cristea) si unul “impotriva” (Christian Mititelu) si a fost publicat pe site-ul CNA, fiind supus dezbaterii publice.

Potrivit proiectului CNA, campania electorala pe posturile de radio si de televiziune incepe cu 15 zile inainte de ziua votarii si se incheie cu 24 de ore inainte de momentul inceperii votarii.

Campania electorala prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale se va desfasura si in conditiile stabilite de Legea nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului si pentru modificarea si completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, a Legii administratiei publice locale nr. 215/2001 si a Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali. De asemenea, campania se va desfasura cu respectarea prevederilor Legii audiovizualului si ale Codului de reglementare a continutului audiovizual.

Vezi aici si alte decizii luate de CNA in ultima sedinta

Partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale si organizatiile legal constituite ale cetatenilor apartinand unei minoritati nationale reprezentate in Consiliul Minoritatilor Nationale, care inainteaza propuneri de candidatura, precum si candidatii independenti (denumiti in proiect “competitori electorali”), au acces la serviciile de radio si de televiziune, publice si private, numai in emisiunile prevazute de prezenta decizie.

Radiodifuzorii publici si privati sunt obligati sa asigure, in cadrul emisiunilor prevazute in prezenta decizie, reflectarea desfasurarii campaniei electorale, cu respectarea urmatoarelor principii: echitate – competitorii electorali trebuie sa aiba posibilitatea de a se face cunoscuti electoratului; echilibru – prezentarea competitorilor electorali proportionala cu importanta evenimentelor electorale; impartialitate – obligatia radiodifuzorilor de a trata competitorii electorali obiectiv si echidistant.

Candidatii si reprezentantii competitorilor electorali au acces gratuit la serviciile publice de radio si de televiziune numai in emisiunile de promovare electorala, emisiunile de dezbatere electorala si in spoturile electorale.

Candidatii si reprezentantii competitorilor electorali au acces la serviciile private de radio si de televiziune numai in emisiunile electorale.

Fiecare radiodifuzor privat va practica acelasi tarif pe emisiune de promovare electorala si, respectiv, pe unitatea de timp, in cazul spotului electoral, pentru toti competitorii electorali. Tarifele vor fi stabilite in urma negocierilor desfasurate cu toti competitorii electorali interesati si vor fi facute publice.

Emisiunile informative nu pot fi sponsorizate.

Radiodifuzorii privati pot difuza contra cost numai acele productii audiovizuale de promovare electorala care sunt realizate de catre competitorii electorali si la care radiodifuzorii nu au niciun fel de contributie editoriala.

Posturile de radio si de televiziune private care intentioneaza sa realizeze si sa difuzeze emisiuni electorale au obligatia sa anunte competitorii electorali si, cu cel putin 48 de ore inainte de a incepe difuzarea de emisiuni electorale, sa comunice Consiliului National al Audiovizualului implicarea lor in campania electorala.

In situatiile in care unii candidati sau competitori electorali nu doresc utilizarea integrala a timpilor alocati, posturile vor solicita acestora completarea unei declaratii scrise in acest sens.

In cadrul emisiunilor informative se pot difuza stiri privind activitatile de campanie ale competitorilor electorali, cu respectarea principiilor de echitate, echilibru, impartialitate si de informare corecta a publicului.

Materialele audiovizuale electorale, altele decat spoturile electorale, puse la dispozitia radiodifuzorilor de catre competitorii electorali pot fi difuzate numai in cadrul emisiunilor de promovare electorala.

Difuzarea in direct ori inregistrata a mitingurilor sau intalnirilor electorale, a conferintelor de presa ori a altor activitati de campanie ale competitorilor electorali, fara interventia editoriala a radiodifuzorilor, este considerata emisiune de promovare electorala.

Emisiunile de promovare electorala vor fi identificate ca atare, in cazul posturilor de radio, si, respectiv, semnalate prin marcajul “promovare electorala – alegeri parlamentare partiale”, afisat in mod vizibil pe toata durata difuzarii, in cazul posturilor de televiziune.

In perioada campaniei electorale, candidatii si reprezentantii competitorilor electorali nu pot fi producatori, realizatori sau moderatori ai emisiunilor realizate de radiodifuzorii publici si privati.

Candidatii care detin functii publice pot avea interventii in direct sau inregistrate si in alte emisiuni electorale, strict in probleme legate de exercitarea functiei lor; in aceste situatii radiodifuzorii au obligatia sa ia masuri pentru asigurarea echidistantei si a pluralismului de opinii.

Realizatorii, prezentatorii si moderatorii dezbaterilor electorale au urmatoarele obligatii: sa fie impartiali, sa asigure echilibrul necesar desfasurarii emisiunii, oferind fiecarui participant la discutii posibilitatea sa isi prezinte opiniile, sa asigure mentinerea dezbaterii in sfera tematicii electorale, etc.

Radiodifuzorii publici si privati pot difuza spoturi electorale numai in cadrul emisiunilor electorale.

Spoturile electorale nu constituie publicitate comerciala, in sensul dispozitiilor legale, nu pot avea o durata mai mare de 60 de secunde si trebuie sa fie asumate in mod explicit, prin prezentare sau prin continut, de catre competitorii electorali. Durata totala a difuzarii spoturilor electorale nu poate depasi sase minute dintr-un interval de o ora. Pentru difuzarea spoturilor electorale radiodifuzorii privati sunt obligati sa asigure competitorilor electorali conditii egale de acces si de tarifare pe unitatea de timp.

In emisiunile de promovare electorala nu pot fi inserate spoturi ale unor competitori electorali in intervalele alocate altor competitori electorali.

In cadrul dezbaterilor electorale, radiodifuzorii pot insera spoturi electorale numai in calupuri separate si marcate corespunzator. in perioada campaniei electorale, cu exceptia spoturilor electorale, este interzisa difuzarea oricaror forme de publicitate ce contin referiri la competitorii electorali.

In cazul prezentarii unor televoturi sau anchete facute in randul electoratului, radiodifuzorii au obligatia sa precizeze in mod expres ca acestea nu sunt reprezentative pentru opinia publica ori pentru un anumit grup social sau etnic.

Incepand cu 48 de ore inainte de ziua votarii si pana la inchiderea urnelor se interzice prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete facute pe strada.

Cu 24 de ore inainte de inceperea votarii si pana la inchiderea urnelor este interzisa difuzarea emisiunilor si a spoturilor electorale.

Persoanele ale caror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea in cadrul unei emisiuni electorale a unor fapte neadevarate beneficiaza de drept la replica. Persoanele ale caror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea in cadrul unui emisiuni electorale a unor informatii inexacte beneficiaza de drept la rectificare.

Proiectul de Decizie a fost postat pe site-ul CNA pentru dezbatere publica, urmand sa intre in vigoare dupa publicarea in Monitorul Oficial.

Potrivit unei Hotarari de Guvern din aceasta luna, au fost convocate alegeri parlamentare partiale in 25 mai, odata cu cele europarlamentare. Conform actului normativ, vor fi organizate alegeri in colegiile pentru Camera Deputatilor din Galati (colegiul 9), Hunedoara (colegiul 3), Ilfov (colegiul 4) si Satu Mare (colegiul 2) si in colegiile pentru Senat din Gorj (colegiul 2) si Bucuresti (colegiul 8).