CARDUL de SANATATE este pe CALE sa DISPARA! REACTIA CNAS

Ministerul Administratiei si Internelor a pus in dezbatere publica un proiect de lege ce ar avea drept consecinta renuntarea la cardul de sanatate. Potrivit proiectului MAI, cartea de identitate si cardul de sanatate ar urma sa devina un singur act.

UPDATE: Cardul national de sanatate va circula ani buni in paralel cu cartea electronica de identitate, inlocuirea acestuia urmand sa se faca treptat, a declarat duminica, pentru News.ro, presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, Radu Tibichi. Presedintele CNAS a precizat ca valabilitatea cardului de sanatate pana la aparitia cartii electronice de identitate care ii preia functionalitati nu este o noutate, fiind prevazuta in Legea sanatatii din 2006.

“Cardul de sanatate nu va fi eliminat, este din nou un mesaj cu iz apocaliptic. Din anul 2006, de cand avem Legea sanatatii, Legea 95/2006, la capitolul Cardul de sanatate, Titlul IX, se explica inlocuirea cardului de sanatate odata cu aparitia noilor carti de identitate. Asadar, repet, prevederea este din 2006, nu este nicio bomba”, a spus Radu Tibichi.

Presedintele CNAS a precizat ca in Legea sanatatii se prevede ca: “Noile carti de identitate, eliberate incepand cu anul 2014, in mod etapizat, cu elemente de securitate adecvate (…) vor avea si functionalitatea de card national de asigurari sociale de sanatate. In momentul eliberarii catre un cetatean a unei carti de identitate  prevazute mai sus, cardul national de asigurari sociale de sanatate isi inceteaza valabilitatea”.

Radu Tibichi a mai spus ca cele doua documente vor functiona in paralel ani buni. “Actualul card national de sanatate este oricum valabil cinci ani si din 2018 trebuie sa fie retiparit, asa ca totul este intr-o logica normala”, a adaugat presedintele CNAS.

STIRE INITIALA

Cardul National de Asigurari de Sanatate a fost introdus in 2015, iar de atunci au existat nenumarate probleme cu sitemul de administrare a bazei de date aferente cardurilor. Documentul va putea fi emis, la solicitarea parintilor, si pentreu minorii cu varste intre 0 si 14 ani.

Potrivit MAI, implementarea acestuia este prevazuta in programul de guvernare si este menit sa  faciliteze accesul cetatenilor la servicii electronice si sa contribuie la dezvoltarea conceptului de “administratie electronica”.

Reglementarile propuse vizeaza asigurarea premiselor necesare punerii in circulatie a unui nou document de identificare – electronic – care sa asigure, cetatenilor, garantii suplimentare de securitate, iar institutiilor de drept public sau privat, certitudinea ca persoana care prezinta actul de identitate este titularul datelor de identificare inscrise pe respectivul document, afirma sursa citata.

Cartea electronica de identitate va permite titularului autentificarea in sisteme informatice ale Ministerului Afacerilor Interne, in sisteme informatice terte ale administratiei publice, precum si in alte sisteme informatice, stabilite prin hotarare a Guvernului, si utilizarea semnaturii electronice extinse bazate pe certificat calificat.
 
Titularul unui document electronic se va putea autentifica on-line, pentru a beneficia de diverse servicii electronice (bancare, fiscale, sociale, financiare, educatie etc.), ceea ce va conduce la simplificarea interactiunii cu autoritatile publice, prin cresterea calitatii si accesibilitatii serviciilor publice. Textul propus prevede posibilitatea obtinerii unei carti de identitate simple de catre persoanele care, din motive religioase sau de constiinta, refuza in mod expres obtinerea unei carti electronice de identitate. 
 
Punerea in circulatie a cartii electronice de identitate si a cartii de identitate simple se realizeaza, in mod esalonat, in termen de maximum 18 luni de la data emiterii primei carti electronice de identitate sau a primei carti de identitate simple, pe masura asigurarii serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor cu suportul tehnic necesar.

 

Potrivit expunerii de motive a proiectului de lege, o serie de state europene au introdus sau sunt pe cale sa introduca documente de identitate nationale cu o componenta electronica, in care sunt incluse certificate digitale care permit autentificarea persoanei in diferite sisteme informatice si exercitarea functiei semnaturii electronice, respectiv date biometrice – impresiuni papilare si imaginea faciala a titularului (colectate in scopul producerii unui act de identitate cu grad crescut de siguranta). 

 

Astfel, printre statele care au acte de identitate electronice se numara: Belgia, Croatia, Estonia, Finlanda, Germania, Italia, Letonia, Lituania, Olanda, Portugalia, Republica Ceha, Spania, Suedia.

Sursa foto: realitatea