CCR, despre proiectul de revizuire a Constitutiei: Mecanismul de desemnare a premierului depaseste cadrul constitutional

PLEN, CURTEA CONSTITUTIONALA, DEZBATERE, NECONSTITUTIONALITATE, DISPOZITII, COD PROCEDURA PENALA

Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) constata, in decizia asupra proiectului de revizuire a Constitutiei, ca o serie de propuneri esentiale formulate de initiatori nu pot fi promovate intrucat incalca limitele in care poate fi modificata legea fundamentala, intre care mecanismul de desemnare a premierului.

Judecatorii CC considera ca noul mecanism propus pentru desemnarea premierului de catre presedinte depaseste cadrul constitutional, deoarece aduce o rigidizare a modului in care un Guvern poate fi investit.

“Curtea constata ca textul propus, prin mecanismul de desemnare a candidatului pentru functia de prim-ministru, instituie un monopol al partidului politic sau aliantei politice participante la alegeri care a obtinut cel mai mare numar de mandate parlamentare, fara a detine majoritatea absoluta, in privinta propunerii reprezentantului ce urmeaza a fi desemnat drept candidat, netinand cont de necesitatea asigurarii actului de guvernare in conditiile unei sustineri parlamentare care sa permita obtinerea votului de investitura si realizarea programului de guvernare. Or, in aceste conditii, reglementarea unui mecanism constrangator in privinta libertatii de actiune a partidelor politice parlamentare are drept efect imposibilitatea adaptarii solutiei normative analizate la noile situatii intervenite”, considera judecatorii.

Uite ce critici a adus Comisia de la Venetia la proiectul revizuirii Constitutiei

Ei apreciaza ca, “desi aparent textul analizat clarifica competentele Presedintelui Romaniei, prin rigidizarea excesiva a procedurii de desemnare a candidatului pentru functia de prim-ministru, pe de o parte, nu acopera toate ipotezele constitutionale posibile, iar, pe de alta parte, nu tine cont de configuratia/situatia politica existenta in Parlament. in aceste conditii, o atare procedura lipsita de flexibilitate poate da nastere cu usurinta la crize politice si, astfel, se constituie intr-un obstacol constitutional real”.

De asemenea, Curtea a constatat ca incalca posibilitatile de revizuire a Constitutiei prevederea conform careia “Guvernul isi exercita mandatul pana la data investirii noului Guvern”, care inlocuieste actuala reglementare care precizeaza ca mandatul Guvernului inceteaza la momentul noilor alegeri parlamentare.

Curtea Constitutionala a mai precizat ca se situeaza in afara limitelor revizuirii prevederea conform careia calitatea unui deputat sau senator inceteaza “la data demisiei din partidul politic sau formatiunea politica din partea careia a fost ales sau la data inscrierii acestuia intr-un alt partid sau intr-o alta formatiune politica”.

De asemenea, judecatorii considera ca nu poate fi eliminata din legea fundamentala mentiunea conform careia parlamentarii sunt judecati de catre inalta Curte de Casatie si Justitie.

Judecatorii constititionali au apreciat ca se situeaza in afara limitelor revizuirii sintagma “cetatenii romani se nasc si traiesc liberi”, deoarece “are drept revers negarea/ excluderea conceptului enuntat si in privinta cetatenilor straini si apatrizilor”. “Or, acest principiu vizeaza o trasatura distinctiva si intrinseca omului, a conditiei umane, si nu a cetateanului”, explica judecatorii CC.

Curtea Constitutionala a respins si conditia pusa in proiectul de revizuire ca la alegerile pentru Senat, pentru Camera Deputatilor si pentru functia de Presedinte al Romaniei sa poata participa “numai candidatii care au avut domiciliul in Romania cu cel putin 6 luni inainte de data alegerilor”. Judecatorii considera ca aceasta constrangere duce la suprimarea dreptului fundamental de a alege si de a fi ales.

O alta prevedere considerata neconstitutionala este cea potrivit careia “este interzisa folosirea unor probe obtinute in mod ilegal, cu exceptia cazului cand acestea sunt in favoarea celui acuzat”, judecatorii considerand ca introducerea conceptului de probe obtinute ilegal incalca actualele principii constitutionale.

Curtea Constitutionala a mai apreciat ca incalca limitele revizuirii prevederea privitoare la limitarea posibilitatii statului de a obtine date despre secretul corespondentei sau a datelor persoanei doar in cursul procesului penal. “in acceptiunea propunerii de revizuire a Constitutiei, in cazul unor dezastre naturale, a unor accidente grave sau a altor amenintari grave la adresa persoanelor, nu li s-ar permite autoritatilor publice cu competente in gestionarea acestor situatii sa faca toate eforturile necesare pentru salvarea de vieti omenesti, mai ales daca se are in vedere limitarea operata cu privire la datele de trafic sau de localizare”, argumenteaza judecatorii.

Totodata, judecatorii au constatat ca este neconstitutionala introducerea “obligatiei persoanelor de drept public, persoanelor juridice private si persoanelor fizice de a se prezenta, direct sau prin reprezentant legal, dupa caz, in fata unei comisii parlamentare”.

Pe de alta parte, judecatorii CC considera ca atribuirea hotararilor Consiliului National de Securitate, actualmente CSAT, un caracter obligatoriu pentru autoritatile administratiei publice si institutiile public ar echivala cu a atribui acestora efecte similare legilor.

Curtea Constitutionala a mai constatat faptul ca marirea numarului membrilor CSM, prin majorarea ponderii reprezentantilor care nu fac parte din categoria magistratilor, este inadmisibila deoarece “este de natura sa produca efecte negative asupra activitatii sistemului judiciar”.

De asemenea, o alta prevedere considerata a depasi cadrul revizuirii este cea care precizeaza ca “prin lege organica se pot recunoaste zone traditionale ca subdiviziuni administrative ale regiunilor”, dar si ca “reprezentantii legali ai minoritatilor nationale pot infiinta, potrivit statutului minoritatilor nationale adoptat prin lege, organe proprii de decizie si executive, cu competente privind dreptul la pastrarea, dezvoltarea si exprimarea identitatii lor”.

Judecatorii CC au mai considerat ca nu este admisibila precizarea ca “minoritatile nationale pot folosi in mod liber, in spatiu public si privat, propriile simboluri care reprezinta identitatea lor etnica, culturala, lingvistica si religioasa”.

De asemenea, CC respinge modul in care a fost definita autonomia universitara garantata in propunerea de revizuire, deoarece “definitia data autonomiei universitare este improprie si da, astfel, nastere unei independente absolute a institutiilor de invatamant superior atat in gestionarea patrimoniului lor, cat si in desemnarea structurilor si functiilor de conducere, ceea ce duce la suprimarea unei garantii a dreptului la invatatura, conferit de autonomia universitara”.

In plus, judecatorii considera o depasire a limitelor revizuirii inclusiv eliminarea din actual Constitutie a mentiunii ca sunt stabilite prin lege “continutul si limitele” dreptului de proprietare si a creantelor impotriva statului care sunt garantate, deoarece echivaleaza cu absolutizarea acestora.

In cazul Avocatului Poporului, Curtea Constitutionala precizeaza faptul ca acesta nu-i reprezinta doar pe “cetateni”, cum se arata in proiectul de revizuire, ci si pe toate persoanele fizice, iar o astfel de mentiune exclude o categorie de persoane din sfera celor protejate de activitatea Avocatului Poporului.

Judecatorii constitutionali au respins de asemenea precizarea din proiectul de revizuire prin care se mentiona ca statul garanteaza si promoveaza cresterea competitivitatii economiei romanesti printre alte si prin “exploatarea resurselor de productie in conditii de maxima eficienta economica si cu acordarea accesului nediscriminatoriu tuturor celor interesati”. “Curtea constata ca prin modificarea dorita se ajunge la ignorarea interesului general transpus in conceptul de interes national in favoarea unui interes particular, a «celui interesat», singura conditie fiind exercitarea acestuia in conditii de maxima eficienta economic”, se arata in explicatia CC.

De asemenea, Curtea Constitutionala a constatat incalcarea limitelor revizuirii si in cazul eliminarii din atributiile institutiei de contencios constitutional a prevederii care ii ofera posibilitatea de a analiza si judeca asupra hotararilor Parlamentului care afecteaza valori, reguli si principii constitutionale.

Curtea Constitutionala a analizat proiectului de lege privind revizuirea Constitutiei la jumatatea lunii februarie.