Ce înseamnă și ce vor să îți spună martorii de bord?

Masinile din ziua de astazi sunt pline de senzori, mai multi ca niciodata. Fiecare senzor este conectat la un martor de bord. Martorii de bord indeplinesc o datorie foarte importanta. Ei sunt conectati la toate sistemele masinii si ne atentioneaza de fiecare data cand un sistem nu isi face treaba cum trebuie si si-a iesit din parametri.

Ai observat ca in momentul cand pui contactul masinii, inainte de a porni masini, o multime de martori se aprind in bord, de diferite forme si culori? In acest articol o sa ii explicam pe cei mai importanti dintre ei. Atunci cand martorii se aprind in bord cand tu pui contactul, calculatorul masinii ( ECU ) testeaza toate sistemele daca sunt sau nu active.

Daca un sistem are probleme in timpul acestui test, dupa ce tu ai pornit motorul, martorul care tine de sistemul respectiv va ramane aprins in bord pentru a te atentiona ca ai o problema pe care trebuie sa o investighezi. Nu toti martorii raman aprins imediat dupa ce se porneste masina. Ei pot aparea subit, in mers, fara niciun semn inainte.

In acest articol va vom arata si explica o poza. In aceasta poza veti gasi cei mai importanti martori de bord care se pot aprinde pe bordul masinii tale. Martorii sunt diversi, foarte diferiti si te pot anunta ca ti s-a ars un bec pana la o cutie de viteze stricata.

Trebuie de la bun inceput sa stii ca martorii de bord pot fi de diferite culori: galben, portocaliu, rosu, albastru si verde. Albastru si verde nu sunt de luat in considerare, cand ai uleiul rece poate aparea un martor albastru care se stinge dupa ce uleiul s-a incalzit la 90 de grade si verde apare la faza scurta, albastru la faza lunga. Ei nu anunta o defectiune.

Martorul rosu este cel mai important. Cand in bord s-a aprins un martor rosu trage pe dreapta imediat. Problema pe care o anunta el este grava si trebuie oprit motorul cat mai repede. Galben si portocaliu anunta o problema de asemenea, insa poti merge cu masina pana la mecanic fara probleme.

Haide sa luam un exemplu:

Acum vom explica poza despre care am vorbit. Care sunt martorii de bord pe care trebuie sa ii cunoastem?

Nefiind numerotati, o sa explicam martorii incepand de sus, de la stanga la dreapta, pe fiecare rand in parte.

  1. Adaptive Cruise Control – pilotul automat inteligent este pornit
  2. Cruise Control – este pornit pilotul automat. Diferenta dintre 1 si 2, este ca ACC sau Adaptive Cruise Control functioneaza cu un senzor care tine masina la distanta automat fata de cea din fata. De asemenea masinile cu ACC franeaza si accelereaza singure.
  3. Lane Assist pornit. Masina mentine tot cu ajutorul senzorului din ACC.
  4. Apasa pedala de frana pentru a activa auto-hold sau pentru a porni masina. Apare la cutii automate cand vrei sa muti masina din park in drive sau in reverse.
  5. Martorul te anunta ca ai o problema cu airbag-urile masinii sau cu sistemul centurii de siguranta.
  6. Capota masinii este ridicata.
  7. Portbagajul masinii este deschis sau ridicat complet
  8. Probleme la sistemul de franare.
  9. Usa deschisa
  10. Martorul cu rosu te anunta ca sistemul de racire a motorul are o problema serioasa.
  11. Presiunea uleiului scazuta.
  12. Probleme la sistemul de pornire al masinii.
  13. Probleme la servodirectie.
  14. Pasagerii stau fara centura.
  15. Probleme cu inchiderea centralizata.
  16. Ramai fara baterie sau alternatorul masinii este defect.
  17. Probleme cu sistemul de faruri adaptive.
  18. Probleme la amortizoarele adaptive.
  19. Probleme la suspensia pe aer.
  20. Martor airbag si sistem de centuri de siguranta.
  21. Nivel scazut al lichidului de parbriz, dispare dupa ce pui lichid.
  22. Martor ABS, probleme cu sistemul ABS, senzor de viteza defect.
  23. Probleme cu cutia de viteze automata.
  24. Stop pe frana ars.
  25. Placutele de frana sunt distruse, trebuie inlocuite.
  26. Bec ars.
  27. Probleme la sistemul de decapotare al masinii.
  28. Bujii incandescente defecte. Se aplica doar in cazul masinilor diesel.
  29. Probleme cu DPF-ul sau FAP la unele masini. Se aplica doar in cazul masinilor diesel.
  30. Martor ESP. Controlul stabilitatii nu mai functioneaza sau este dezactivat de sofer.
  31. Probleme cu motorul sau anexe.
  32. Martor EPC aprins.
  33. Nivel ulei motor scazut.
  34. Cand apare acest martor ai probleme cu ajustarea farurilor.
  35. Eroare care apare doar la masinile key-less, te anunta ca nu ai cheia in masina.
  36. Carburant prea putin.
  37. Martorul iti spune sa apesi pedala de ambreiaj.
  38. Probleme cu senzorul de la parbriz, senzorul de lumina si de ploaie.
  39. Stopurile de ceata sau stopul de ceata este defect.
  40. Martorul anunta o problema cu spoilerul spate al masinii.
  41. Probleme cu sistemul de remorcare.
  42. Martor TPMS, este martorul responsabil de urmarirea presiunii din pneuri.