CIAS: Producatorul motoarelor avionului implicat in accidentul din Apuseni nu a detectat anomalii tehnice

CIAS: Producatorul motoarelor avionului implicat in accidentul din Apuseni nu a detectat anomalii tehnice

Producatorul motoarelor avionului implicat in accidentul produs in Muntii Apuseni in urma cu un an a mentionat ca nu a detectat anomalii tehnice care sa indice afectarea puterii motoarelor in conditiile de testare, se arata in declaratia provizorie privind investigatia accidentului de aviatie produs in judetul Alba, pe 20 ianuarie 2014, publicata luni de Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS).

CIAS subliniaza ca aceasta declaratie provizorie are scopul de a aduce la cunostinta opiniei publice stadiul in care se afla investigatia si oferirea unei imagini de ansamblu asupra etapelor ce urmeaza a fi parcurse pentru finalizarea acesteia.

Citeste si: REZULTATELE PARTIALE ALE ANCHETEI ACCIDENTULUI AVIATIC DIN APUSENI, PUBLICATE LUNI

In prealabil, Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS) a intocmit un raport preliminar privind accidentul aviatic din Apuseni, in care se arata ca un factor important care a dus la producerea acestui eveniment a fost reprezentat de conditiile meteorologice nefavorabile din timpul zborului.

Pilotul Adrian Iovan si studenta Aurelia Ion si-au pierdut viata in accidentul aviatic produs in 20 ianuarie, in Muntii Apuseni, intr-o zona accidentata, la peste 1.400 de metri altitudine, la granita dintre judetele Cluj si Alba. in accident au fost raniti copilotul Razvan Petrescu si medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Catalin Pivniceru de la Spitalul “Sfanta Maria” si Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beius, judetul Bihor. Echipa medicala din avion mergea de la Bucuresti la Oradea, unde urma sa preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral.

Citeste si: ACCIDENT APUSENI: Procurorii au AUDIAT angajati ai ROMATSA, MT si Scolii de Aviatie

Epava avionului si victimele au fost gasite de trei localnici, dupa cautari care au durat aproximativ cinci ore si la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, politisti, salvamontisti, angajati ai Parcului National Muntii Apuseni si localnici.

Cercetarile in dosarul accidentului din Apuseni sunt facute de procurorii militari din Parchetul inaltei Curti de Casatie si Justitie, dupa ce Parchetul Curtii de Apel Alba Iulia si-a declinat competenta, in 4 februarie, din cauza ca trebuie audiate persoane din institutii centrale ale statului cu atributii in gestionarea situatiilor de urgenta.

Procurorul general al Parchetului Curtii de Apel Alba Iulia, Augustin Lazar, declara atunci ca in cazul accidentului aviatic din Apuseni exista “suspiciunea unei conduite culpabile din partea unor persoane care au facut parte din celulele de criza, persoane care au calitatea de ministru”.

Procurorii din cadrul Parchetului de pe langa Curtea de Apel Alba Iulia au facut cercetarea locului producerii accidentului si au ridicat mijloace materiale de proba. De asemenea, au fost audiate persoanele ranite in accident, medici de urgenta, personalul ISU, al Jandarmeriei, personalul silvic, localnicii, padurarii care au participat la cautari.

In 11 februarie, procurorii Sectiei Parchetelor Militare au dispus, prin ordonanta, inceperea urmaririi penale pentru ucidere din culpa, vatamare corporala din culpa si neglijenta in serviciu.

In 17 februarie a fost inceputa urmarirea penala si pentru infractiunile de neluare si nerespectare a masurilor legale de securitate si sanatate in munca, precum si pentru incalcarea de catre personalul aeronautic civil a indatoririlor de serviciu.

Citeste si: ACCIDENT APUSENI: Anchetatorii incearca sa afle cum a ajuns AURA ION in avion

Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA) a trimis, in urma solicitarii venite de la procurori, transcrierile convorbirilor purtate de personalul acestei institutii, in timpul zborului aeronavei. Pe langa transcrierea convorbirilor, procurorii Sectiei Parchetelor Militare au mai cerut de la ROMATSA si documente referitoare la briefing-ul meteorologic al zborului.

De asemenea, anchetatorii au solicitat Serviciului de Telecomunicatii Speciale fisele de caz referitoare la accidentul aviatic si procedura urmata de operatorii serviciului 112, de la sesizare si pana la inchiderea cazului, potrivit metodologiilor, procedurilor operationale si protocoalelor in vigoare. Procurorii au solicitat STS declasificarea convorbirilor efectuate prin 112 in ziua producerii accidentului aviatic din Apuseni, precum si relatii privind tehnicile de localizare a apelantilor acestui serviciu.

Anchetatorii au mai solicitat, de la Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM), relatii privind modalitatea tehnica in care furnizorii de servicii publice de telefonie asigura preluarea apelului la serviciul de urgenta 112 si faciliteaza localizarea acestor apeluri de catre SNUAU 112.

De asemenea, procurorii au primit de la Consiliul Suprem de Aparare a tarii documentele prezentate in sedinta din 2 februarie 2014 privind accidentul aviatic. In dosar au mai fost primite, de la scoala Superioara de Aviatie Civila, inregistrarile video ale aeronavei din momentele anterioare decolarii.