Clientii nemultumiti castiga tot mai multe procese intentate bancilor

A trecut perioada in care romanii interesati sa obtina un credit de la bancile comerciale semnau fara o documentare minutioasa asupra clauzelor contractuale, in prezent tot mai multi clienti nemultumiti de prevederile abuzive luand decizia de a da in judecata institutiile finaciare in cadrul unor procese colective.

In Romania exista in acest moment peste 4.000 de procese intentate bancilor comerciale de clientii nemultumiti, in marea majoritate a cazurilor, reclamantii avand castig de cauza.

Un top al bancilor actionate in judecata din cauza unor clauze abuzive ar cuprinde importante institutii finaciare cum ar fi BCR, Raiffeisen, Volksbank si Piraeus.

Pentru a scapa de procese si, implicit, de repercusiunile pe care le-ar avea acestea asupra situatiei lor financiare, tot mai multe banci aleg sa-i contacteze pe clienti in faza terminala a litigiului pentru a le oferi noi contracte, de data aceasta avantajoase clientilor. “Sunt mari probleme in procesele legate de denominare, pentru ca bancile nu vor sub nicio forma sa accepte plata ratelor la valoarea la care au fost contractate imprumuturile. Vor face acest lucru doar in baza unei decizii definitive si irevocabile a instantei. Dar, pentru a nu se ajunge acolo, bancile, in special BCR si BRD, ii contacteaza pe clientii care au procese la instantele superioare si le propun noi contracte, de data aceasta favorabile clientilor, nu bancilor”, a explicat avocatul Marius Coltuc, intr-un interviu acordat cotidianului Curierul National.

FMI: Economia Romaniei se recupereaza mai lent, cu minusuri la absorbtia fondurilor UE, infrastructura si companii de stat 

Bancile nu ar trebui sa modifice unilateral contractele

Potrivit anexei actualizate la Legea 193 din 2000, lista cuprinzand clauzele considerate ca fiind abuzive sunt acele prevederi contractuale care dau dreptul bancii sa modifice unilateral clauzele contractului, fara a avea un motiv intemeiat care sa fie precizat in contract; obliga consumatorul sa se supuna unor conditii contractuale despre care nu a avut posibilitatea reala sa ia cunostinta la data semnarii contractului; obliga consumatorul sa isi indeplineasca obligatiile contractuale, chiar si in situatiile in care comerciantul nu si le-a indeplinit pe ale sale; dau dreptul comerciantului sa prelungeasca automat un contract incheiat pentru o perioada determinata, prin acordul tacit al consumatorului, daca perioada-limita la care acesta putea sa isi exprime optiunea a fost insuficienta; dau dreptul comerciantului sa modifice unilateral, fara acordul consumatorului, clauzele privind caracteristicile produselor si serviciilor care urmeaza sa fie furnizate sau termenul de livrare a unui produs ori termenul de executare a unui serviciu; dau dreptul comerciantului sa constate unilateral conformitatea produselor si serviciilor furnizate cu prevederile contractuale; dau dreptul exclusiv comerciantului sa interpreteze clauzele contractuale.

Dreptul clientului de a cere despagubiri bancii este ingradit

Alte clauze abuzive sunt cele care restrang sau anuleaza dreptul consumatorului sa pretinda despagubiri in cazurile in care comerciantul nu isi indeplineste obligatiile contractuale; obliga consumatorul la plata unor sume disproportionat de mari in cazul neindeplinirii obligatiilor contractuale de catre acesta, comparativ cu pagubele suferite de comerciant; restrang sau anuleaza dreptul consumatorului de a denunta sau de a rezilia unilateral contractul; exclud sau limiteaza raspunderea legala a comerciantului in cazul vatamarii sau decesului consumatorului, ca rezultat al unei actiuni sau omisiuni a comerciantului privind utilizarea produselor si serviciilor; exclud dreptul consumatorului de a intreprinde o actiune legala sau de a exercita un alt remediu legal, solicitandu-i in acelasi timp rezolvarea disputelor in special prin arbitraj; permit in mod nejustificat impunerea unor restrictii in administrarea probelor evidente de care dispune consumatorul sau solicitarea unor probe care, potrivit legii, fac obiectul unei alte parti din contract.

Abuzive sunt si clauzele care dau dreptul comerciantului sa transfere obligatiile contractuale unei terte persoane – agent, mandatar etc. -, fara acordul consumatorului, daca acest transfer serveste la reducerea garantiilor sau a altor raspunderi fata de consumator; interzic consumatorului sa compenseze o datorie catre comerciant cu o creanta pe care el ar avea-o asupra comerciantului.

.

Citeste si: BANCA MONDIALA a lansat Strategia de PARTENERIAT DE TARA pentru Romania

Ghetea (ARB): Bancile vor accepta sa schimbe clauzele din toate contractele numai daca procesul a fost intentat de ANPC

In luna februarie, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor (ARB), Radu Ghetea, afirma ca bancile vor accepta sa schimbe clauzele din toate contractele numai daca procesul a fost intentat de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), nu si de asociatiile de consumatori, iar caracterul abuziv a fost constatat de inalta Curte. “Daca o instanta superioara din Romania considera ca o clauza este abuziva, iar banca pierde procesul, dar nu la o instanta inferioara, atunci lucrurile trebuie respectate. Se vorbeste despre asociatii, dar noi avem ANPC, care ar trebui sa-si insuseasca sesizarea de la orice client, iar daca ANPC isi insuseste si castiga intr-o instanta superioara (…), dar daca lasam la o instanta inferioara si la asociatii de 3.000 de membri, atunci nu cred ca e bine”, a comentat atunci Ghetea.

Seful ARB a aratat ca bancherii au solicitat Ministerului Justitiei ca procesele pe aceasta speta sa nu fie limitate la Curtea de Apel, asa cum prevede Codul Civil, ci sa se mearga pana la inalta Curte.

Guvernul a decis, in ianuarie, sa amane pana la jumatatea anului introducerea in legislatie a unei prevederi din noul cod de procedura civila, care ar permite asociatiilor de consumatori si ANPC sa ceara in instanta anularea din toate contractele unei banci a unor clauze considerate abuzive. Articolul amanat prelua de fapt o prevedere dintr-o directiva europeana, care ar fi trebuit introdusa de mai multa vreme in legislatia nationala.

Pasii de urmat intr-un proces avand ca obiect clauze abuzive

1. In cazul unui proces individual:

In primul rand, se redacteaza cererea de chemare in judecata, prin care se ataca clauzele abuzive ale contractului, care vizeaza de regula comisionul de risc/administrare/gestionare credit sau modificarea unilaterala a ratei dobanzii din partea bancii. Specialistii Casei de Avocatura Coltuc cer inghetarea (stabilizarea) cursului valutar la momentul incheierii contractului de credit – majoritatea contractelor fiind incheiate in 2007-2008 cand cursul CHF era de 2,2 lei -, precum si denominarea platilor in moneda nationala.

Al doilea pas este sedinta de informare cu privire la avantajele medierii, in incercarea de solutionare a litigiului pe cale amiabila. “De regula, banca nu se prezinta si nici nu trimite un punct de vedere cu privire la invitatia facuta. Cu toate acestea, se incheie un proces-verbal care sa ateste incercarea de a rezolva amiabil litigiul”, a explicat av. Anca Margineanu.

Al treilea pas este inregistrarea actiunii in instanta. Judecatoria de la sediul central al paratei este instanta competenta, motiv pentru care majoritatea proceselor avand un astfel de obiect se judeca in Bucuresti.
Se primeste un numar de dosar la data introducerii actiunii si un termen administrativ – data in jurul careia va fi analizata actiunea depusa. Se efectueaza din partea instantei o procedura de regularizare a cererii, in sensul ca este verificata daca indeplineste conditiile prevazute de lege.

In caz contrar, se emite o comunicare-adresa catre reclamant in vederea completarii sau precizarii actiunii. Cand cererea de chemare in judecata indeplineste conditiile prevazute de lege, aceasta este comunicata paratului impreuna cu inscrisurile depuse la dosar. De la momentul comunicarii cererii de chemare in judecata, parata are un termen de 25 de zile pentru a formula intampinare – apararile la actiune. intampinarea se comunica reclamantului, care are obligatia de a formula raspuns la intampinare.

Dupa parcurgerea acestei proceduri administrative si dupa acest schimb efectiv de acte, instanta stabileste primul termen de judecata.

Un proces avand ca obiect clauze abuzive poate dura aproximativ 1 an si jumatate, atat judecata in prima instanta – fond – cat si judecata in calea de atac – recurs la Tribunal. Durata procesului este aproximata si in functie de posibilitatea solicitarii sau nu a expertizei.

2. In cazul unui proces colectiv

Procedura de urmat este similara celei individuale, in sensul ca mai intai se redacteaza o actiune colectiva care sa vizeze clauze abuzive similare din contracte de credit similare. Ulterior se parcurge sedinta de informare cu privire la avantajele medierii, urmand a se depune actiunea pe rolul instantei de judecata.

O diferenta majora intre cele doua tipuri de procese o reprezinta costurile suportate de consumator, intr-un proces colectiv cheltuielile fiind mult mai reduse.