COD ETIC: Profesorii vor trebui sa fie corecti, solidari si respectuosi. Plagiatul si frauda intelectuala, interzise

Codul de etica pentru invatamantul universitar, aflat in lucru la Ministerul Educatiei, va cuprinde un capitol care se refera la relatiile dintre profesori. In document se precizeaza ca relatiile dintre cadrele didactice se vor baza pe respect, solidaritate si corectitudine, profesorii trebuind sa evite denigrarea colegilor, frauda intelectuala si plagiatul fiind interzise.

Potrivit proiectului Codului de etica, relatiile profesionale trebuie sa se bazeze pe respect, onestitate, solidaritate, cooperare, corectitudine, toleranta, evitarea denigrarii, sprijin reciproc, confidentialitate, competitie loiala, fiind interzise frauda intelectuala si plagiatul.

De asemenea, personalul didactic trebuie sa evite situatiile in care ar putea fi lezata libertatea de opinie vizand convingerile politice si religioase, dar si orice forma de discriminare in relatiile cu colegii.

Document mai prevede ca intre persoanele din sistemul de invatamant preuniversitar responsabile cu instruirea si educarea sunt interzise solicitarea de servicii personale de orice tip de la colegi care sunt sau urmeaza sa fie in proces de evaluare, angajare sau promovare, iar in evaluarea competentei profesionale vor fi utilizate doar criteriile care au in vedere performanta si rezultatele profesionale. Totodata, cadrele didactice vor fi incurajate in pregatirea continua, pentru a atinge standarde superioare de calitate in activitatea didactica.

Citeste si: Legea Educatiei: Capitol separat privind Codul de etica profesionala al cadrului didactic

Proiectul mai prevede ca orice cadru didactic trebuie sa evite, prin afirmatii, aprecieri sau actiuni, sa afecteze imaginea profesionala si sociala a altor membri ai corpului profesoral, cu exceptia situatiilor prevazute si formalizate de actele normative in vigoare, printre care evaluarile anuale si cele din comisia de disciplina.

Cadrele didactice pot avea o reactie publica – prin drept la replica, discurs public sau intrunire – atunci cand o anumita situatie creata de catre membrii comunitatii educationale sau de catre oricine altcineva din afara acesteia afecteaza imaginea unitatii scolare, a sistemului de invatamant preuniversitar romanesc sau oricarei persoane, membra a comunitatii educationale, potrivit proiectului.

In document se mai arata ca este interzisa orice evaluare sau asumare de rezultate fabricate ale unuia sau mai multor elevi, cu scopul de a obtine avantaje materiale, financiare sau profesionale de catre cadrul didactic. De asemenea, in proiect este prevazuta interzicerea sau denuntarea asumarii nelegale a oricarei forme de proprietate intelectuala cu scopul de a obtine avantaje materiale, financiare sau profesionale.