Codrin Scutaru: Victor Ponta ar putea obtine un procent de 59% in turul doi al alegerilor prezidentiale

CODRIN SCUTARU

Sociologul Codrin Scutaru, secretar de stat in Ministerul Muncii, considera ca Victor Ponta, candidatul PSD-UNPR-PC in cursa pentru Palatul Cotroceni, ar putea obtine in primul tur un procent de 42% iar in al doilea tur ar putea ajunge la un scor de 59%, transmite Agerpres.

Codrin Scutaru a explicat ca scorul de 42% pe care Victor Ponta l-ar inregistra in primul tur al scrutinului este apropiat de media scorului aliantei care il sustine in alegeri, insa liderul social-democrat “are potentialul de a adauga scorului aliantei politice un segment personal de electorat care-l crediteaza pentru reusitele sale ca prim-ministru”.

“Scenariul cat se poate de realist si cu picioarele-n apa rece pentru Victor Ponta este un scor de 42% in primul tur. Calin Popescu Tariceanu, Kelemen Hunor si Dan Diaconescu, avand de ales intre sustinerea pentru Victor Ponta si cea pentru Iohannis, ar merge catre prima varianta. Atat Ponta, cat si Tariceanu doresc refacerea USL. Astfel, rezultatul lui Victor Ponta in turul al doilea ar fi 42+9+4+4=59%”, spune Codrin Scutaru.

Acesta explica faptul ca Victor Ponta si-a solidificat pozitia in preferintele electoratului, inca de la inceputul campaniei electorale propriu-zise, prin “programul prezidential al unui presedinte unificator, al refacerii USL si axarea pe masuri destinate cresterii economice si solidaritatii sociale pe plan intern si drumului euro-atlantic pe plan extern”.

Citeste si: Codrin Scutaru: Legea familiei va fi lansata in curand in dezbatere publica

In analiza sa, Codrin Scutaru ia in calcul estimarile pentru alegerile europarlamentare din mai, care cotau PNL cu 15% si PDL cu 12,23%, si afirma ca liberalul Klaus Iohannis, candidatul ACL, “revine usor la scorul insumat al partidelor care-l sustin, adica 26-27%, dupa ce inregistrase o usoara crestere imediat dupa ce devenise presedinte PNL si candidat comun”.

Referitor la candidatura presedintelui Senatului, Calin Popescu Tariceanu, sociologul afirma ca acesta are o medie de 9%, fiind peste scorul partidului sau PLR (5-7%).

“Avantajul sau este ca reprezinta ca brand liberalii din Romania si perioada de crestere economica in care a fost prim-ministru”, subliniaza Codrin Scutaru.

Sociologul precizeaza, totodata, ca presedinta PMP, Elena Udrea, se mentine in sondajele pentru alegerile prezidentiale la un scor de 6%, similar cu scorul obtinut de PMP la alegerile europarlamentare.

“Pe partea electoratului care se considera de dreapta, prezenta candidatilor Teodor Melescanu si Monica Macovei creeaza o provocare in plus pentru ca acestia vor lua in principal din voturile lui Klaus Iohannis si poate si din nehotaratii de acum care ar merge catre PMP. Kelemen Hunor (UDMR) si Dan Diaconescu (PPDD) ar fi votati fiecare de circa 4% din electorat, insumand impreuna un segment relativ stabil de 8%”, mai arata Codrin Scutaru.

De asemenea, acesta afirma ca, in perioadele de pre-campanie si campanie electorala, este necesara analizarea intentiei de vot pentru principalii candidati sau partide, insa un sondaj politic bun trebuie sa intruneasca anumite caracteristici — esantionul sa fie bine alcatuit pentru a fi reprezentantiv, procentul din esantion al celor care spun ca voteaza sa fie cat mai mare, de circa 60-70%, marja de eroare sa fie de maxim 3% si sa fie facut de sociologi cu experienta in studii cantitative la nivel national.

“Un sondaj in care doar jumatate din esantion raspunde la intentia de vot nu este unul precis din punct de vedere electoral. E ca si cum ai vrea sa vezi fotografia mare a realitatii electorale prin intermediul unei mostre neclare. Un onorabil coleg sociolog spunea ca atunci cand ai fotografie de doi megapixeli, simpla, de exemplu a cerului senin, e suficient un singur pixel incat sa intuiesti toata fotografia. Cand insa avem de-a face cu o fotografie mai complicata, ai nevoie de o mostra mai mare de pixeli… adica de un esantion cu un procent mai mare de votanti probabili, de o marja de eroare mica s.a.m.d.”, afirma acesta.

Astfel, Codrin Scutaru explica faptul ca esantionul reprezentativ ar trebui sa fie un grup care sa contina toate tipologiile populatiei Romaniei (tineri, varstnici, populatie activa, barbati, femei, in aceeasi proportie din populatie), “adica sa fie o parte dintr-o fotografie mai mare care sa reprezinte cat mai exact fotografia in miniatura”.

“Un esantion reprezentativ mediu utilizat in sondajele de opinie are circa 1.100-1.200 de subiecti intervievati”, precizeaza acesta.

De asemenea, Codrin Scutaru arata faptul ca raspunsurile din rezultatele cu intentia de vot nu privesc toata populatia, ci doar pe aceia care afirma ca se vor prezenta la vot.

“Astfel, sondajele de opinie prezinta intentia de vot a circa 60-70% din esantion pe un esantion reusit din perspectiva unui sondaj electoral sau a circa 45-50% la un esantion mai putin utilizabil din acest punct de vedere. Un sondaj electoral este cu atat mai exact cu cat procentul celor care zic ca se vor prezenta la vot este mai mare pentru ca, in final, cei care voteaza conteaza din punct de vedere sociologic. Un lucru foarte important de analizat in sondajele de opinie este marja de eroare, care trebuie trecuta in metodologie. Una e sa ai un sondaj de opinie cu o marja de opinie de 3%, alta e sa fie unul cu 5%. Sondajele precise au marja de eroare mica”, mai spune sociologul.