COMISIA EUROPEANA, investigatii la AEROPORTURILE din CLUJ si TARGU-MURES. Reactia directorului Aeroportului Cluj. UPDATE

COMISIA EUROPEANA a deschis doua INVESTIGATII care vizeaza Aeroportul International CLUJ NAPOCA si Aeroportul Transilvania TARGU-MURES, aflate in proprietatea statului, informeaza Realitatea TV. Una dintre investigatii vizeaza TAXELE DE MARKETING platite operatorului aerian de catre Aeroportul Cluj-Napoca. Invetigatiile au fost initiate in urma unor plangeri.

UPDATE 17:33: David Ciceo, directorul Aeroportului International ”Avram Iancu” din Cluj, a declarat ca va pune la dispozitia Comisiei Europene toate actele necesare pentru ancheta pe care aceasta a initiat-o, dupa ce a fost inaintata o plangere conform careia aeroportul ar fi acordat un ajutor de stat ilegal operatorului aerian Wizz Air, in timp ce institutia aeroportuara ar fi beneficiat, la randul sau, de un ajutor de stat de la Consiliul Judetean Cluj, sub forma de finantare publica.

”Este vorba de o reclamatie neadevarata. Noi sprijinim aceasta investigatie, vom pune toate actele la dispozitie si se va dovedi ca Aeroportul Cluj si Consiliul Judetean Cluj a respectat integral legislatia europeana in vigoare”, a declarat David Ciceo, potrivit Agerpres.

Si vicepresedintele CJ Cluj, Vakar Istvan, s-a declarat increzator ca ancheta va demonstra ca nu a fost incalcata legea.

Comisia Europeana a initiat doua investigatii aprofundate separate pentru a stabili daca masurile adoptate in favoarea a DOUA AEROPORTURI DIN TRANSILVANIA (Aeroportul International Cluj-Napoca si Aeroportul Transilvania Targu Mures, aflate in proprietatea statului) si a transportatorilor aerieni care le utilizeaza (in principal WIZZ AIR) sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat.

Investigatiile vizeaza indeosebi TAXELE DE MARKETING platite companiei Wizz Air de catre Aeroportul International Cluj-Napoca si tarifele aeroportuare reduse oferite de Aeroportul Transilvania Targu Mures transportatorilor aerieni care opereaza zboruri de pe aeroportul respectiv. In plus, in cadrul investigatiei sale, Comisia va examina si SUBVENTIILE PRIMITE, la randul lor, de aeroporturi din partea autoritatilor locale. Initierea procedurilor le ofera partilor interesate posibilitatea de a prezenta observatii privind masurile evaluate, fara a aduce atingere rezultatului investigatiei.

CITESTE SI: Terenul AVIATIEI UTILITARE de la BANEASA isi ia “ZBORUL” catre un MILIONAR acuzat de CORUPTIE

AEROPORTUL INTERNATIONAL din CLUJ-NAPOCA, al doilea aeroport din Romania ca importanta, este exploatat de o intreprindere detinuta integral de Consiliul Judetean Cluj. In 2014 a deservit aproximativ 1,2 milioane de pasageri. Comisia a primit o plangere potrivit careia aeroportul a acordat un AJUTOR DE STAT ILEGAL transportatorului aerian Wizz Air, prin intermediul unor conditii avantajoase in cadrul anumitor acorduri incheiate intre transportatorul aerian si aeroport, in timp ce aeroportul a beneficiat, la randul sau, de un ajutor de stat de la Consiliul Judetean Cluj, sub forma de finantare publica.

Prin urmare, Comisia a examinat o serie de acorduri incheiate de Aeroportul Cluj-Napoca cu Wizz Air intre 2007 si 2010. In temeiul acestor acorduri, Wizz Air este remunerat pentru SERVICII DE PUBLICITATE PRESTATE JUDETULUI CLUJ, in schimbul unor conditii diverse legate de prezenta si amploarea operatiunilor companiei Wizz Air pe Aeroportul Cluj-Napoca. De asemenea, aceste acorduri stabilesc conditiile aplicabile serviciilor de handling la sol pe care aeroportul le furnizeaza companiei Wizz Air, se arata intr-un comunicat al Comisiei Europene.

In acest stadiu, Comisia isi exprima ingrijorarea in legatura cu posibilitatea ca unele dintre clauzele acordurilor sa acorde companiei Wizz Air un AVANTAJ ECONOMIC NEJUSTIFICAT fata de concurentii sai, deoarece acest transportator aerian beneficiaza de conditii excesiv de favorabile si niciun operator privat nu ar fi acceptat sa-i acorde conditii similare in imprejurari similare.

CITESTE SI: Cat a pierdut ROMATSA dupa GREVA CONTROLORILOR DE TRAFIC AERIAN? 

De asemenea, Comisia va examina in detaliu daca diversele subventii primite din partea autoritatilor locale in perioada 2010-2014 au acordat Aeroportului Cluj-Napoca insusi un avantaj economic nejustificat fata de alte aeroporturi. Comisia va incerca sa verifice daca eventualul ajutor este conform cu normele UE privind ajutoarele de stat, mai precis daca aduce intr-adevar o CONTRIBUTIE REALA LA ACCESIBILITATEA TRANSILVANIEI si la mobilitatea locuitorilor acestei regiuni si daca utilizarea fondurilor publice este limitata strict la minimumul necesar. Comisia va lua in considerare, de asemenea, relativa proximitate a Aeroportului Targu Mures, aflat la o distanta de 103 km, care poate fi parcursa in aproximativ 1,5 ore cu masina.

In cadrul unei investigatii separate, initiate tot in urma unei plangeri, Comisia va examina in detaliu daca TARIFELE AEROPORTUARE practicate la AEROPORTUL TARGU-MURES, care par anormal de scazute si prevad reduceri semnificative in functie de nivelul de trafic, sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat, mai mentioneaza sursa citata. In 2014, Aeroportul Transilvania Targu Mures a deservit aproximativ 350 000 de pasageri. Este exploatat de o societate detinuta integral de Consiliul Judetean Mures.

CITESTE SI: Cum arata CEL MAI NOU AEROPORT DIN COREEA DE NORD. Vezi galerie FOTO

De aceste tarife reduse a beneficiat in principal Wizz Air, principalul transportator aerian care opereaza pe Aeroportul Targu Mures, dar este posibil sa fi beneficiat si alti transportatori aerieni care utilizeaza acest aeroport. In acest stadiu, Comisia isi exprima ingrijorarea in legatura cu posibilitatea ca nivelul tarifelor aeroportuare sa le fi oferit acestor transportatori aerieni un avantaj economic nejustificat fata de concurentii lor.

De asemenea, Comisia va examina in detaliu daca diversele subventii primite din partea autoritatilor locale incepand din 2011 au acordat Aeroportului Targu Mures insusi un avantaj economic nejustificat fata de alte aeroporturi. Comisia va incerca sa verifice daca eventualul ajutor este conform cu NORMELE UE PRIVIND AJUTORUL DE STAT, mai precis daca aduce intr-adevar o contributie reala la accesibilitatea Transilvaniei si la mobilitatea locuitorilor acestei regiuni (avand in vedere relativa proximitate a Aeroportului Cluj-Napoca, a se vedea consideratiile anterioare) si daca utilizarea fondurilor publice este limitata strict la minimumul necesar.

Sursa foto: Airplane-Pictures