CSM vrea ca PERIOADA DE RETINERE a unei persoane sa fie MAJORATA la 48 de ore

Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) sustine ca PERIOADA DE RETINERE ar trebui sa fie MAJORATA de la 24 la 48 de ore, durata considerata rezonabila.

Propunerea CSM se numara printre recomandarile de modificare si completare a initiativei legislative pentru revizuirea Constitutiei Romaniei.

“Aceasta durata maxima de 48 de ore nu ar comporta probleme din perspectiva Conventiei europene a drepturilor omului, de altfel, la nivel european fiind prevazute durate maxime ale retinerii mai mari de 24 de ore, de 48, daca nu chiar de 72 de ore. In acest sens, dispozitiile art. 5 parag. 3 din Conventie prevad ca aducerea in fata judecatorului sau a unui alt magistrat imputernicit prin lege sa exercite atributii judiciare trebuie sa fie facuta de indata ce o persoana este lipsita de libertate, in vederea evitarii dispunerii unei masuri arbitrare sau nejustificate si protejarii acesteia impotriva relelor tratamente ce ar putea fi aplicate in perioada detentiei”, arata CSM, potrivit romaniatv.net.

Citeste si: DNA vrea MANDATE DE RETINERE pentru 72 de ore. Propunerile institutiei de REVIZUIRE A CONSTITUTIEI

CSM arata ca aducerea unei persoane in fata judecatorului in termen de 48 de ore de la data privarii de libertate este rezonabila si trebuie considerata ca satisface exigentele notiunii “de indata”, expresie prevazuta de CEDO.

Citeste si: DNA: 128 de INCULPATI CONDAMNATI DEFINITIV pentru fapte de CORUPTIE, in luna MARTIE

Membrii CSM sustin ca o propunere similara, de majorare a duratei maxime a retinerii, a fost formulata in proiectul de lege privind revizuirea Constitutiei Romaniei, initiat de presedintele Romaniei, la propunerea Guvernului, iar Curtea Constitutionala, examinand constitutionalitatea acestor dispozitii, a apreciat ca “termenul prevazut este unul de natura sa permita o ingerinta minima in ceea ce priveste libertatea persoanei, respecta exigentele Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, ale Pactului international cu privire la drepturile civile si politice si ale art. 21 alin. (3) din Constitutia Romaniei si nu poate fi interpretat ca avand ca efect suprimarea garantiilor unui drept fundamental, in sensul art. 152 alin. (2) din Constitutie.”