DACIAN CIOLOS a prezentat Parlamentului detalii privind REFORMA ADMINISTRATIEI. UPDATE

Premierul DACIAN CIOLOS va fi prezent, luni, la ora 16:00, in plenul Camerei Deputatilor la “Ora prim-ministrului”, avand ca tema propusa pentru dezbatere “Reforma administratiei publice”. Este pentru a treia oara de cand DACIAN CIOLOS a devenit premier cand acesta participa la “Ora prim-ministrului”.

UPDATE 17.20: Principalele declaratii ale premierului DACIAN CIOLOS:

„Daca lupta anticoruptie nu e urmata indeaproape de o reforma a administratiei publice, riscam doar sa ramanem cu sublinierea cazurilor de coruptie, fara sa corecta problemele la radacina lor

Reforma administratiei isi propune sa previna problemele de coruptie. Avem nevoie de politici publice clar definite, de prioritizarea obiectivelor de politici publice.

Avem nevoie de o clarificare urgenta pe aceste subiecte si va propun o discutie despre cum sa stabilim o relatie sanatoasa si corecta si sa ne asiguram ca cei care promoveaza o fac pe criterii de competenta si performanta.

Vrem sa tratam si chestiunea privind incompatibilitatile. Stiu ca exista un proiect la care lucreaza ANI si e important sa il luam in discutie cat mai repede pentru a elimina ambiguitatile care de multe ori blocheaza administratia.  Am identificat trei piloni principali: functia publica, definirea statutului functionarului, a modului in care se face recrutarea si avansarea, al doilea e legat de administratia publica centrala si al treilea de administratia publica locala.

Ne dorim sa lansam o dezbatere publica pe aceste subiecte in aprilie – mai si in iunie sa putem veni cu un pachet de masuri legislative.  Care sunt principalele probleme identificate:

Legat de functia publica, am constatat politizarea excesiva si netransparenta a administratiei publice, si de multe ori diletanta,

Din 2008 pana acum Legea 188 a statutului functionarului a fost modificata de 22 de ori,

Nu exista un sistem coerent si motivant de dezvoltare a carierei pe mai multe nivele,

Sistemul de recrutare e excesiv de birocratic si neperformant, se bazeaza in mare parte pe capacitatea de a memora legi,

In administratia centrala, observam multe suprapuneri si neclaritati ale mandatelor institutiilor publice,

Organigramele nu reflecta responsabilitatile institutiilor si sunt de multe instrumente de schimbare din functiile de conducere ale unor persoane. Vedem calitatea slaba a politicilor publice. E de notorietate calitatea slaba a cheltuielilor publice. De cele mai multe ori nu exista analize de impact cand se orienteaza fonduri.   

In lipsa unor responsabilizari clare, vedem un proces greoi de asumare a deciziei. La nivelul administratiei publice locale, avem costuri foarte ridicate pentru a intretine administratia unor localitati mici. Peste 50% din comune nu isi pot acoperi cheltuielile de functionare cu propriile venituri, sa nu mai vorbim de proiecte de investitii. Se observa o lipsa a coordonarii programelor de strategie si de investitii. Sistemul de transferuri de la bugetul de stat e frecvent schimbat si nu sprijina durabil cele mai sarace comunitati locale.

Care sunt principalele coordonate ale reformei administratiei publice:

Ne propunem o transparentizare a relatiei administratiei publice cu nivelul politic, cresterea profesionalismului resurselor umane, si depolitizare, nu prin scaderea rolului politic, care ramane determinant, dar avem nevoie de transparentizare intre relatia dintre politic si adminsitratia publica

Eliminarea exceptiilor si derogarilor de la reguli,

Consolidarea politicilor publice bazate in primul rand pe rezultate,

Trebuie sa insistam mai mult pe preventia in lupta impotriva coruptiei,

Putem ajunge aici prin revizuirea modului de functionare a Agentiei nationale pentru functionarii publice,

Ne gandim la reinfiintarea institutului national de administratie,

Ne gandim sa propunem crearea unui consiliu profesional care sa reuneasca expertiza independenta si obiectiva si care sa aiba rolul de a oferi expertiza pe propunerile de modificare a legislatiei, pe programele de recrutare,

Am avea acest dispozitiv de pregatire a resurselor umane,

Ne propunem un cadru de competente general si specifice clar definite pentru toate functiile publice

O relatie intre nivelul de salarizare si gradul de motivare a functionarilor, o relatie directa intre venit si performanta individuala,

Un sistem de recrutare bazat pe un concurs national de intrare in sistem.

Propunem trei scenarii: In primul, propunem ca pe langa nivelul de demnitar, ministru si secretar de stat sa integram aici si prefectii si subprefectii. Acestia vin cu guvernul si pleaca impreuna cu guvernul

Aceasta ar presupune pentru memoria institutionala sa avem secretari general cu statut de inalt functionar public, numiti strict pe criterii de competenta

In administratia centrala, nivelul mai jos de secretar de stat, directori generali, directori, recrutarea s-ar face strict pe criterii profesionale

Al doilea scenariu, putin mai provocator, ar presupune o integrare a realitatii de facto in care se face recrutarea pe posturi de conducere, dar cu reguli clare, transparente si obiective

Presupune coborarea la nivel de numire politica si la nivelul directorilor generali, ai conducatorilor de agentii si ai directorilor de deconcentrate

Directorii generali vin si pleaca odata cu guvernul

Pentru inaltii functionari publici, recrutarea se face prin intrarea in sistem, in primul rand, se pot recruta doar inaltii functionari care au dat un examen de intrare in sistem

Directorii generali raman in corpul functionarilor publici si cand nu sunt intr-o functie executiva, intr-un fel de rezerva de cadre

Aici principalul avantaj e ca prin aceasta coborare a nivelului de politizare practic profesionalizam si partidele politice

Al treilea scenariu: Un status quo imbunatatit, cu nivel politic la ministru si secretar de stat, si de la prefect in jos raman functionari publici, dar aplicarea efectiva a legislatiei actuale

Primul scenariu presupune alaturarea prefectilor si subprefectilor la demnitari, si de la director general in jos inalti functionari publici

Scenariul doi – coboram cu numiri la directori generali si de deconcentrate, dar raman functionari publici activi in mandat si pasivi in restul perioadei

Al treilea – ministru secretar de stat asumat politic, de acolo in jos functionari angajati pe baza de competenta, fara asumare politica

Pentru administratia centrala, ne propunem o separare clara a procesului de elaborare de politici de cele de implementare de politici

Roluri clar definite pentru principalele institutii cu functii intersectoriale in guvern – cancelaria, Finantele, Justitia, ministerul Dezvoltarii regionale

Monitorizarea implementarii politicilor si prioritatilor de guvernare

Administratia publica locala – nu ne propunem sa facem minuni, dat fiind ca e si an electoral

Avem multe localitati de dimensiuni mici, care nu isi acopera cheltuielile de finantare. Ne gandim la solutii realiste in ceea ce priveste fragmentarea,

Fuziune administrativa voluntara, unde exista aceasta dorinta, sa cream cadrul legal pentru a se putea face, pe criterii simple: populatia, distanta fata de centrul noii unitati teritoriale

O a doua varianta, ce poate fi complementara, ar fi stimularea cooperarii intercomunale

Ne propunem masuri pentru imbunatatirea politicilor de investitii locale

Ne gandim sa cotinuam procesul de descentralizare si la implementarea unor mecanisme de transparenta si de participare cetateneasca

Atunci cand discutam de acest pachet de legi, e important sa ne gandim la responsabiliatea pe care o avem in apropierea centenarului Romaniei

As pune aceasta reforma in acest context, ca o datorie pe care ar trebui sa ne-o asumam cu totii

Ar fi modalitatea cea mai buna de a raspunde la asteptarile pe care le au cetatenii de la noi

In urmatoarele saptamani vom veni cu cele trei strategii pe cei trei piloni mari si pornind de aici va propun sa dezbatem aceste idei, astfel incat in iunie sa venim cu pachetul de propuneri legislative pe care sper sa il putem adopta pana la vacanta de vara, pentru ca in a doua parte sa il putem implementa”.

STIRE INITIALA

Secretarul Camerei Deputatilor, Marcel Ciolacu, a declarat ca premierul trebuia sa fie prezent in plen la 4 aprilie, dar a solicitat sa vina pe 11 aprilie 2016. La 5 aprilie 2016, premierul a anuntat ca va merge in Parlament pentru a lansa o dezbatere privind reforma in administratie, reforma care sa includa si un concurs national de recrutare pentru accesul la functiile publice.

CITESTE SI:  PLENUL PARLAMENTULUI DECIDE DACA MONICA GHIURCO VA FI SEFA TELEVIZIUNII PUBLICE

“Cert este ca vrem sa abordam partea de reforma a statutului functionarului public, sa clarificam aspecte legate de statutul functionarului public si la nivel central, si la nivel local. Obiectivul nostru ar fi sa mergem spre competenta, transparenta si profesionalism atat in procesul de recrutare a functionarilor publici, cat si in procesul de evolutie a carierei lor. Sa recastigam increderea in faptul ca functionarul public lucreaza in interesul cetateanului, in primul rand, si ca nu trebuie sa depinda pe ascuns de politic”, a declarat DACIAN CIOLOS.

Premierul a participat pentru prima data la “Ora prim-ministrului”, la Camera Deputatilor, la 8 februarie 2016, la dezbaterea cu tema “Legislatia electorala romaneasca trebuie sa asigure o mai buna reprezentativitate a cetatenilor”.

Sursa foto: jurnalul