Deputatii au renuntat la ideea ca supermarketurile sa fie inchise in weekend, insa vor sa promoveze mai mult produsele romanesti

“Atata vreme cat marile magazine vor vinde cel putin 51% din carne, legume, fructe, lapte si panificatie de la producatori locali, pot sta deschise si noaptea, dupa parerea mea”, a declarat pentru Profitro deputatul Marin Anton, unul dintre politicienii care propun mai multe modificari la Legea privind comercializarea produselor alimentare.

Senatul a votat, in octombrie 2015, un proiect de lege care obliga magazinele sa se asigure ca mai mult de jumatate din carnea, legumele si fructele puse in vanzare sunt produse in Romania. Practic, minimum 51% din aceste marfuri trebuie sa fie productie locala, procentaj care iarna, doar pentru fructe si legume, poate sa scada la 30%.

Pornind de la acest proiect, in Camera Deputatilor s-a format o subcomisie speciala care a propus cateva modificari la Legea privind comercializarea produselor alimentare. Una dintre ele afecteaza taxele percepute de marile lanturi de magazine pentru serviciile de comercializare. Astfel, se interzice oricarui comerciant sa solicite si sa incaseze de la furnizor plata de servicii care nu au legatura directa cu operatiunea de vanzare.

Prin urmare, comerciantul va trebui sa includa in pretul de achizitie al produselor orice alte cheltuieli legate de achizitia bunurilor respective, precum cele de transport, manipulare, diverse autorizatii sau comisioane, potrivit Profitro.

Totodata, comerciantului i se interzice sa solicite furnizorului sa nu vanda altor comercianti aceleasi produse la un pret de achizitie mai mic sau egal cu cel cu care primul a achizitionat produsele respective. Potrivit sursei citate, se elimina termenul de 24 de ore in care un comerciant poate refuza receptia unor produse, acest refuz trebuind sa se faca la momentul livrarii marfii, cu exceptia cazului in care partile convin ca receptia sa se faca in scris in termen de 24 de ore.

Termenul de plata al comerciantului catre furnizor pentru produsele contractate si livrate nu va putea depasi 30 de zile, conform noilor prevederi, iar in cazul produselor alimentare proaspete acest termen nu poate fi mai mare de 7 zile. Pe langa cotele obligatorii de alimente pe care trebuie sa le ofere din productia autohtona, comerciantii sunt obligati sa puna la dispozitia producatorilor sau procesatorilor zone speciale de desfacere a produselor romanesti, separat de produsele intracomunitare.

Mai mult, deputatii propun ca marii comerciantii prezenti in Romania sa fie obligati, ca prin intermediul lantului propriu de magazine din alte state membre ale Uniunii Europene, sa asigure promovarea produselor romanesti in spatiul comunitar. Un deputat a propus si ca magazinele care dispun de o parcare mai mare de 250 metri patrati sa asigure pe minimum 30% din aceasta suprafata, in zilele de sambata si duminica, spatii de vanzare pentru produsele agricole si alimentare romanesti.

Sursa text: ProfitRO