STUDIU: Doua treimi dintre copiii victime ale FENOMENULUI BULLYING nu cer ajutorul parintilor

Aproape jumatate dintre copiii din Romania (46 la suta) au fost la un moment sau altul victime ale bullying-ului, 53 la suta dintre acestia fiind fete si 47 la suta baieti, potrivit studiului “Fenomenul bullying in unitatile de invatamant”, primul de acest tip din Romania, realizat de Asociatia Telefonul Copilului in cadrul proiectului “Bullying – de la hartuirea verbala la hartuirea fizica in randul copiilor”.

Studiul include raspunsurile a 2.000 de copii din 20 de unitati de invatamant cu privire la acest fenomen.

Bullying este o forma de abuz aparte care se manifesta printr-un comportament agresiv, intentionat, repetat asupra aceluiasi copil, iar in relatiile interpersonale se caracterizeaza prin dezechilibru de forte.

Citeste si: Utilizarea TELEFONULUI MOBIL in timpul orelor, INTERZISA

“Este alarmant faptul ca mai mult de jumatate dintre copiii chestionati (51,45 la suta) au raspuns ca scoala «nu» ia FENOMENUL BULLYING in serios, fapt identificat si in situatiile inregistrate la Telefonul Copilului 116 111. S-a observat si ca elevii nu sunt obisnuiti cu actiuni de prevenire sau de informare cu privire la acest fenomen, ei nefacand distinctia intre prevenire si sanctiune. Copiii au admis ca sanctiunile au caracter temporar, insa nu rezolva problemele pe termen lung. Mai mult decat atat, doar 2,15 la suta dintre respondenti au considerat importanta prezenta consilierului scolar ca resursa de prevenire; asadar, rolul consilierului scolar nu este cunoscut in randul elevilor sau este diminuat. Activitatile de prevenire realizate de specialistii Asociatiei Telefonul Copilului au fost mentionate de un procentaj de 52,15 la suta drept singurele activitati de acest tip care au avut loc in unitatile de invatamant din care proveneau copiii chestionati. In consecinta, apreciem drept vitala coagularea tuturor factorilor de decizie in vederea implementarii in toate unitatile de invatamant din Romania a unui program eficient si continuu de prevenire a fenomenului bullying. Fiecare copil are dreptul sa se simta in siguranta, oriunde s-ar afla”, a declarat CATALINA FLOREA, director executiv al Asociatiei Telefonul Copilului.

Conform studiului, doua treimi dintre copii isi doresc sa beneficieze de sprijinul parintilor intr-o situatie de bullying. Acelasi procentaj dintre respondenti, insa, nu ar apela la parinti pentru a le solicita sprijinul intr-o situatie de bullying, iar un numar similar dintre victime au declarat ca parintii lor nu cunosc situatia cu care ei se confrunta. Copiii spun ca nu ar marturisi parintilor despre situatia in care se afla deoarece le este rusine, se tem de razbunarea agresorilor, nu cred ca adultii ii pot ajuta, nu vor sa fie etichetati ca tradatori sau le este teama de reactia parintilor. Trei sferturi dintre respondenti spun ca ar raspunde prin agresiune unei situatii de tip bullying.

Citeste si: FSLI: ABUZURILE asupra dascalilor si elevilor in scoli se INMULTESC; este nevoie urgent de MASURI LEGISLATIVE

Potrivit reprezentantilor asociatiei, rezultatele studiului arata cifre ingrijoratoare deoarece exprima efectele negative ale acestui fenomen asupra relatiilor interpersonale ale copiilor.

Astfel, 72,14 la suta dintre respondenti, victime ale fenomenului bullying, s-au confruntat cu comportament de tip bullying indirect caracterizat prin vorbe sau comentarii urate, neadevarate despre ei, familie, statut social sau etnie, 59,42 la suta au primit porecle, 47,34 la suta au fost ignorati sau lasati in afara grupului, 43,32 la suta au primit lovituri, palme si imbranceli, iar 32,29 la suta au fost amenintati.

Totodata, 75,08 la suta dintre respondent, victime ale fenomenului bullying, au confirmat prezenta sau existenta martorului in situatia de bullying in care s-au aflat. 53 la suta dintre respondenti, in calitate de martori, au incercat sa ajute un alt copil victima a fenomenului bullying, in timp ce 14 la suta nu au intervenit, 13 la suta au spus profesorilor si 11 la suta s-au temut sa intervina.

Studiul a aratat sic a 76,49 la suta dintre respondenti, victime ale fenomenului bullying, au experimentat stari negative in timpul actiunilor de bullying precum furia, tristetea, singuratatea, rusinea, iar 22,06 la suta dintre respondenti au fost indiferenti sau chiar s-au distrat pe seama atitudinii celorlalti.

In plus, 49,84 la suta dintre respondenti, victime ale fenomenului bullying, au fost agresati “de un singur copil”, in timp ce 47,24 la suta au fost agresati “de un grup de copii”. Analizand categoriile de gen, s-a observat ca baietii au fost agresati de “un grup” in proportie cu 20 la suta mai mare fata de fete, insa nu acelasi lucru se poate spune despre “agresorul unic”, care a expus abuzului mai mult fetele.

Studiul a relevant si ca 50,56 la suta dintre respondenti au fost victime de cateva ori pe an, 17,23 la suta in fiecare saptamana, 13,20 la suta in fiecare zi, iar 11,92 la suta in fiecare luna.

Pe langa acestea, 57,65 la suta dintre respondenti au confirmat ca actiunea de bullying a avut loc in sala de clasa, 33,17 la suta pe coridor, 32,53 la suta in curtea unitatii de invatamant, 29,31 la suta in apropierea unitatii de invatamant, 29,15 la suta in mediul online, 20,77 la suta pe terenul de sport, 14,17 la suta pe telefonul mobil prin mesaje de tip SMS si 10,15 la suta in grupul sanitar din unitatea de invatamant.

De asemenea, 51,80 la suta dintre elevi au raspuns ca au fost victime ale FENOMENULUI BULLYING in mediul online (retele de socializare, e-mail) si prin mesaje de tip SMS pe telefonul mobil. 52,20 la suta dintre agresorii in mediul online si prin mesaje de tip SMS este format din coleg sau colega (27,35 la suta) si un grup de colegi sau colege (24,85 la suta). 19,45 la suta dintre respondenti au spus ca agresorii au fost cunostinte, 17,75 la suta persoane necunoscute, iar 10,60 la suta s-au abtinut.

Categoriile de varsta ale respondentilor au fost: 7-9 ani (6,17 la suta), 10-12 ani (16,58 la suta), 13-15 ani (38,08 la suta), 16-19 ani (39,18 la suta).

Cei 2.000 de copii care au participat la studiu au beneficiat de activitati educative din partea asistentilor sociali si psihologilor Asociatiei Telefonul Copilului si au primit cate un ghid educativ, realizat de specialistii organizatiei. De asemenea, cadrelor didactice participante le-a fost inmanat cate un ghid suport pentru orele de dirigentie, respectiv educatie civica. Ghidurile educationale elaborate de Asociatia Telefonul Copilului pentru prevenirea si combaterea fenomenului bullying pot fi accesate aici: http://www.telefonulcopilului.ro/stop-bullying.

Numarul 116.111 este linia europeana de asistenta pentru copii, gestionata in Romania de Asociatia Telefonul Copilului si Telekom Romania. Apelul catre 116.111 este oferit gratuit de Telekom Romania.

Sursa foto: descopera.ro