Fenechiu: Daca Gruia Stoica vrea sa cumpere CFR Marfa, cea mai corecta solutie este ordonanta prezidentiala

Relu Fenechiu

Fostul ministru al Transporturilor Relu Fenechiu a declarat, marti seara, ca in conditiile in care patronul GFR, Gruia Stoica, vrea sa cumpere CFR Marfa, atunci cea mai buna solutie este in mana presedintelui Romaniei, Traian Basescu.

“Daca Gruia Stoica vrea sa cumpere CFR Marfa, cea mai corecta si sincera solutie este cea pe care a spus-o – ordonanta presedintiala”, a subliniat Relu Fenechiu.

Fenechiu a vorbit si despre inceputurile privatizarii, pe vremea cand se afla la conducerea Ministerului Transporturilor, precizand ca au existat firme care au crezut ca pot cumpara compania cu doar 30 de milioane de euro.

“La inceput, cand am lansat procedura, au fost 12 firme care au depus scrisoare de interes pentru CFR Marfa. Multe dintre firme au crezut ca vindem CFR Marfa cu 30 de milioane de euro”, a precizat Relu Fenechiu, care a adaugat ca, atunci cand a inceput privatizarea, a ales una dintre cele mai mari firme din lume si a impus conditii draconice, considerand foarte clar importanta companiei.

“Nu puteam sa fac o licitatie in care sa spun ‘Toate tarabele care vor sa vina sa cumpere CFR Marfa pot sa vina sa o faca’. Faptul ca au venit doar trei, nu e vina mea, am cerut ca la aceasta licitatie sa participe doar firme puternice”, a mai spus fostul ministru al Transporturilor.

“Nu s-a terminat procesul, nu exista document incheiat intre partile care pana ieri (luni – n.red.) erau in proces de privatizare, care sa arate finalizarea”, a spus fostul ministru al Transporturilor, marti seara, la B1 Tv.

Relu Fenechiu a dezvaluit costul consultantei dinainte de privatizare – 700.000 de euro – adaugand ca firma de consultanta a fost aleasa direct, pentru ca nu a existat posibilitatea sa existe timp pentru “cea mai mica procedura” in privinta consultantei, dar si ca banii respectivi nu mai pot fi recuperati.

“Din punct de vedere al consultantilor, ei si-au atins toate obiectivele”, a explicat fostul ministru.

Acesta a vorbit si despre inceputurile procedurii de privatizare.

“La inceput, cand am lansat procedura, au fost 12 firme care au depus scrisoare de interes pentru CFR Marfa. Multe dintre firme au crezut ca vindem CFR Marfa cu 30 de milioane de euro”, a precizat Relu Fenechiu, care a adaugat ca, atunci cand a inceput privatizarea, a ales una dintre cele mai mari firme din lume si a impus conditii draconice, considerand foarte clar importanta companiei.

“Nu puteam sa fac o licitatie in care sa spun ‘Toate tarabele care vor sa vina sa cumpere CFR Marfa pot sa vina sa o faca’. Faptul ca au venit doar trei, nu e vina mea, am cerut ca la aceasta licitatie sa participe doar firme puternice. Puteau veni in special companii serioase din Europa. Majoritatea companiilor feroviare de transport marfa din europa sunt de stat”, a explicat Fenechiu, care a dezvaluit ca au fost si doua companii rusesti care si-au aratat interesul – o companie de transport feroviar si o banca -, nu insa si companii din China. Singurii care puteau sa arate un interes erau europenii. (…) Multe companii regreta faptul ca nu au participat la procedura. Multe companii au crezut ca se va repeta o farsa ca multe alte farse din Romania”, a mai spus fostul ministru al Transporturilor.

Fostul ministru al Transporturilor este de parere ca secretarul de stat in minister, Cristian Ghibu, “si-a facut treaba perfect”, in ciuda faptului ca acesta a fost pus la zid de PSD, in cazul esecului privatizarii CFR Marfa.

“Secretarul de stat Ghibu este ‘Acarul Paun'”, a spus Fenechiu.

El a mai dezvaluit ca, daca s-ar fi aflat inca in fruntea Ministerului Transporturilor, ar fi batut “cu pumnul in masa” si ar fi spus ca trebuie sa prelungeasca termenul de privatizare pana la rezolvarea problemelor bancilor.