GRUPUL PPE din PARLAMENTUL EUROPEAN: PACTUL ANTI-TERORISM (I)

Mondo News va prezinta, intr-o serie de articole care debuteaza astazi, pozitia Grupului PPE din Parlamentul European privind problema terorismului.

Grupul PPE priveste terorismul ca pe o amenintare globala ce trebuie abordata la nivel local, national, European, regional si global. Pentru intarirea securitatii cetatenilor nostri, pentru a apara valori fundamentale precum libertatea, democratia si drepturile omului si pentru a apara dreptul international, grupul PPE crede cu tarie in nevoia acuta de a intensifica masurile anti-teroriste la nivel de UE.
 
Tinand cont ca lupta impotriva terorismului cade in principal in competenta Statelor Membre, Grupul PPE este un avocet al unei abordari la nivel de UE pentru a defini mai clar natura amenintarii teroriste, pentru a dezvolta cele mai bune metode de combatere a acestei amenintari si pentru identificarea cauzelor profunde.
 
Prevenirea radicalizarii si intensificarea procesului de deradicalizare
 
Problema de-radicalizării și integrării persoanelor aflate in zona de risc social este unul dintre punctele esențiale ale strategiei noastre. Se conștientizeaza din ce in ce mai mult necesitatea unei monitorizări coordonate a spatiului online, deoarece extremiștii folosesc acest spațiu liber pentru a-și răspândi ideile radicale. Grupul PPE solicită Statelor Membre și Comisiei să-și consolideze cooperarea cu companiile de internet și cu platformele de socializare (Google, Twitter, Facebook, YouTube și altele) pentru a restricționa accesul online la materiale teroriste și pentru a elimina propaganda teroristă online. Aceasta nu inseamna compromiterea unor drepturi fundamentale precum cel la viata privata și protecția datelor cu caracter personal. Companiile de pe Internet trebuie să fie conștiente de responsabilitățile lor în propagarea conținutului care susține terorismul. Statele Membre ar trebui să creeze cadrul legislativ necesar monitorizarii stricte a textelor care instiga la ura, a predicatorilor care răspândind propaganda radicală (inclusiv pe site-urile religioase) și recrutorilor care tintesc cetateni UE. Aceasta include îmbunătățirea procesului de raportare de catre public a conținutului online extremist, prin crearea site-urilor web sau a numerelor de contact pentru cetățeni, precum și prin finanțarea de catre UE a unor campanii de sensibilizare împotriva radicalizării online și offline precum si a unor campanii impotriva urii.
 
Grupul PPE a subliniat de asemenea, în mod repetat, necesitatea de a identifica și de a face o distincție clară între ideologia extremismului islamist și religia islamului. UE poate avea un un rol important în sprijinirea proiectelor de cercetare și informare privind Islamul moderat prin intensificarea dialogului cu comunitățile musulmane in conjugarea eforturilor de combatere a fundamentalismului și a propagandei teroriste. Grupul PPE va propune solutii politice si structurale noi pentru promovarea dialogului interreligios și intercultural, inclusiv prin crearea unor platforme UE dedicate în acest scop. UE trebuie, de asemenea, să sprijine Statele Membre în dezvoltarea programelor de educație care să acopere aspectele civice și istorice ale religiei. UE trebuie să intensifice de urgență programele specifice (proiecte sociale și de integrare) care vizează teroriștii radicalizati pe teritoriul UE și programele existente de de-radicalizare. În acest scop, Grupul PPE invită Statele Membre să abordeze în mod holistic radicalizarea și solicită o utilizare mai bună a Rețelei de Constientizare a Radicalizării a Comisiei (RAN), care reunește toți cei implicați în acest sector. Pentru a sprijini acțiunea Statelor Membre în această privință, Comisia trebuie să utilizeze din plin noul Fond pentru Securitate Internă aferent perioadei 2014-2020.
 
Mai mult decât atât, atacurile teroriste care au avut loc pe teritoriul european arata nevoia presanta a unui plan de acțiune al UE împotriva radicalizării în închisori. Grupul PPE invită Statele Membre să ia în considerare eforturi suplimentare pentru izolarea deținuților cu vederi islamice radicale și să îmbunătățească pregătirea personalului din administrațiile penitenciare pentru a facilita detectarea deținuților implicați în activități legate de terorism. Reducerea comunicării dintre deținuții radicalizati s-a dovedit a fi un bun instrument pentru a împiedica organizarea unor atacuri. În acest scop, Grupul PPE încurajează Statele Membre să aloce un buget adecvat, în special pentru pregătirea personalului specializat în penitenciare. Mai mult, Grupul PPE subliniază faptul că liderii religioși care se află în contact strâns cu astfel de deținuți trebuie, de asemenea, să beneficieze de pregatire specifică.
 
Grupul PPE își exprimă, de asemenea, preocuparea serioasa cu privire la răspândirea discursului care incita la ură și a extremismului în locurile de rugăciune care sunt utilizate ca hot-spoturi ale radicalizarii în diferite State Membre și subliniază ca aceasta este una dintre cauzele principale ale apariției si raspandirii fundamentalismului în societățile noastre. Statele Membre trebuie să ia măsurile corespunzătoare pentru a monitoriza ferm și îndeaproape acest lucru și pentru a aborda problema recrutării și finanțării imamilor din țări terțe. Grupul PPE este dispus să sprijine Statele Membre, din punct de vedere politic și instituțional, in legatura cu orice măsură juridică relevantă pe care acestea o iau pentru in legatura cu influența financiara și ideologica asupra comunităților lor religioase din diaspora. Credem cu tărie că ar trebui aplicată o politică stricta de returnare și expulzare a radicalilor provenind din țări terțe.
 
În ansamblu, Grupul PPE a subliniat, în ultimii ani, o nevoie extraordinară de îmbunătățire a politicilor Statelor Membre de integrare, nu numai pentru migranții care sosesc din țări terțe, ci mai ales pentru tinerii imigranți de a doua și a treia generație, născuți pe teritoriul UE.
 
În cele din urmă, o strategie cuprinzatoare a UE in scopul prevenirii trebuie, de asemenea, să utilizeze pe deplin politicile sale externe și de dezvoltare pentru combaterea sărăciei, discriminării și marginalizării, combaterea corupției, promovarea bunei guvernări și prevenirea și soluționarea conflictelor – toate elementele care contribuie la marginalizarea anumitor grupuri și segmente ale societății și astfel le face mai vulnerabile la propaganda extremistă. Grupul PPE consideră, prin urmare, că o parte din cooperarea noastră și ajutorul pentru dezvoltare ar trebui să fie dedicate luptei împotriva terorismului. Cu toate acestea, respingem teoriile care constau în prezentarea islamului radical ca rezultat al inegalităților sociale și economice persistente și reafirmă că Islamul radical se opune modului european de viață și valorilor europene.
 
Pe acest subiect, Ramona Manescu MEP, membra a Grupului PPE si membra in Comisia de Afaceri Externe a Parlamentului European, a declarat: Europa de Vest a trecut printr-un val migrațional destul de recent, în perioada anilor ’70, ’80 și ’90. Atunci, un important număr de refugiați și emigranți economici au venit din Asia de Sud, Magreb și țările sub-sahariene. Acesta a fost practic primul val major migrațional din istoria modernă a Europei, format din cetățeni aparținând altor culturi, diferite de cea europeană. Procesul de integrare a lor este încă în derulare, departe de a fi ajuns la succesul sperat. Nereușitele acestui proces se văd astăzi în comunitățile care s-au auto-izolat, creând faimoasele ”no-go zones”, copleșite de probleme economice, infracționalitate și alienare. Fenomenul nu este singular, periferiile multor orașe din țări precum Franța, Marea Britanie sau Belgia, suferind de acest flagel. În paralel, țările Uniunii Europene au fost martorele unui alt fenomen, cel al recrudescenței extremismului și xenofobiei în propriile comunități. Amploarea acestui fenomen nu este de loc de neglijat, el înregistrând procente semnificative în mult mai multe țări europene.”
 
„Pe acest fond de probleme mai vechi sau mai noi, nerezolvate, s-au adăugat alte crize și probleme. Dintre acestea, terorismul și noul val migrațional au fost cele care au interferat cu vechile probleme, ducând la o acutizare a situației. Este punctul în care putem spune că a existat o mare lipsă de viziune și realism din partea autorităților acelor state europene care au decis să își deschidă larg ușile pentru noii veniți, fără însă a le explica, ferm, care sunt regulile ce trebuie respectate odată ce solicită azil. Aceasta s-a întâmplat în timp ce restul cetățenilor europeni știu și acceptă că orice beneficiu și privilegiu vine însoțit de obligații.
 
Aceste decizii au fost girate de forțele politice de stânga. Lor li s-a adăugat slăbiciunea liderilor în a lua măsuri corecte. S-a ajuns la confuzie apoi la tensiuni sociale cu reacții extremiste și xenofobe. Iar efectul lor a fost un dispreț, împins la extrem, a unei importante părți a societății, față de lege și valorile democratice pe care le împărtășesc toate statele democratice. Din nefericire, extremiștii și teroriștii sunt cetățeni europeni și asta ridică mari semne de întrebare asupra politicilor migratorii și de integrare de până acum”, a adaugat europarlamentarul PPE.