Iasi: Autostrada Iasi-Targu Mures va fi extinsa pana la Campia Turzii

Autostrada care ar urma sa lege Ardealul de Moldova va fi mai lunga decat proiectul initial si va fi construita in concesiune, potrivit unui proiect de act normativ. Daca se va face vreodata, ea si trei tronsoane ale vechii autostrazi Transilvania, iesenii vor ajunge la Budapesta pe autostrada.

Autostrada Iasi-Targu Mures va fi extinsa pana la Campia Turzii, unde va putea fi legata de singurul tronson construit al autostrazii Transilvania: Campia Turzii-Gilau, potrivit noilor proiecte ale Guvernului. Desi de constructia de autostrazi se ocupa Compania Nationala de Autostrazi (CNADNR), din subordinea ministrului delegat pentru proiecte de infrastructura, pesedistul Dan sova, de acest proiect se va ocupa direct Ministerul Transporturilor, condus de liberalul Relu Fenechiu.

Constructia ar urma sa fie facuta in parteneriat public-privat, conform unui proiect de hotarare de Guvern, iar toata documentatia stransa pana acum pentru acest proiect de CNADNR va fi transferata Ministerului.

Cu o luna in urma, Fenechiu a anuntat ca ministerul pe care il conduce va fi mandatat prin hotarare de guvern sa se ocupe de implementarea proiectului autostrazii ce ar urma sa lege Moldova de Ardeal. El a precizat ca proiectul de infrastructura ar urma sa fie implementat direct de ministerul pe care il conduce si nu de cel condus de Dan sova. Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructura declarase deja ca “nu este un fan al autostrazii Iasi-Targu Mures”.

In cazul in care va fi construita aceasta autostrada si daca vor fi finalizate si trei tronsoane din vechea autostrada Transilvania, Moldova, cea mai saraca provincie istorica a Romaniei, va fi conectata direct la Europa Occidentala printr-o autostrada noua.

Este vorba despre tronsoanele Gilau-Mihaesti, Mihaesti-Suplacu de Barcau si Suplacu de Barcau-Bors, ultimul la frontiera cu Ungaria. Pe primele doua nu s-a facut nimic, iar al treilea, desi este realizat in proportie de la 40%, este abandonat. Lucrarile pe acest tronson nu vor demara prea curand dat fiind ca Guvernul a anuntat ca va rezilia contractul cu companiaamericanaBechtel.

In prima varianta a proiectului, costul autostrazii Targu Mures-Iasi ar fi fost de noua miliarde de euro, adica circa 30 de milioane de euro pe km, potrivit datelor CNADNR.

Autostrada, care ar fi trebuit construita initial din fonduri bugetare, era impartita in trei mari sectiuni: Targu Mures-Ditrau (92 km), Ditrau-Targu Neamt (119 km) si Targu Neamt-Iasi (78 km). Ulterior, CNADNR a anuntat ca vor fi cautate noi solutii tehnice pentru ca autostrada sa fie mai ieftina si a precizat ca proiectul nu va mai implica fonduri bugetare, urmand sa fie construit in sistem de concesiune.

Chinezii, interesati

Compania chineza China Communications Construction Company Ltd (CCCC) ar fi interesata de construirea autostrazii Targu Mures-Iasi in sistem de parteneriat public-privat, potrivit unui comunicat emis in martie de Ministerul Transporturilor. CCCC este interesata si de constructia autostrazii Comarnic-Brasov, cel mai avansat proiect de autostrada in regim de concesiune din Romania, depunand in acest sens si o oferta.