Ion Burlui, fost sef la IGSU, considera ca si-a facut datoria si acuza ca se incearca interpretarea politica a unei misiuni operative

Fostul sef al IGSU, Ion Burlui, considera ca structurile de interventie si-au facut datoria in cazul accidentului aviatic din Apuseni si acuza ca “s-a incercat interpretarea politica a unei misiuni operative, condusa si desfasurata de structuri de interventie si de tehnicieni, ceea ce nu este normal”.

Burlui a afirmat ca, asa cum “iarna nu-i ca vara”, nici “la muntele nu este ca la campie”, explicandu-si intr-un comunicat remis presei “demisia de onoare” din functia de inspector general al Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta (IGSU). Burlui arata ca actiunea de cautare a victimelor accidentului din Muntii Apuseni a fost condusa, de la nivelul zonei de cautare, de grupa operativa a Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta al judetului Alba, iar coordonarea actiunii s-a facut de catre IGSU, prin grupa operativa.

Burlui arata ca structurile de interventie si-au facut datoria in cazul accidentului aviatic si si-au riscat viata pentru a o salva pe a altora, asa cum fac de fiecare data.

“Consider ca din punct de vedere operational structurile proprii si-au facut datoria potrivit competentelor, in conditiile date, dar asa cum «iarna nu-i ca vara», si la munte nu este ca la campie. Oamenii care au intervenit in munti sunt aceiasi care intervin in toate situatiile, riscandu-si viata pentru a o salva pe a altora”, spune Ion Burlui.

Acesta mai arata ca este foarte bine ca localnicii salvatori au ajuns primii la locul accidentului, insa precizeaza ca erau la ei acasa si cunosteau traseele.

“Ca au ajuns primii la locul accidentului localnicii, este foarte bine. Le multumesc in modul cel mai sincer. Dar acasa la tine gasesti un lucru chiar daca este noapte, fiindca stii traseul si unde l-ai pus. Salvatorii sunt cei care au stiut muntele, au mers vara, dar si iarna pe el, fara a vorbi despre distantele de unde s-au deplasat fortele de interventie”, a mai aratat Burlui.

Fostul sef al IGSU mai spune ca are remuscari pentru victimele accidentului aviatic din Muntii Apuseni.

“Dar am aceleasi remuscari pentru toate victimele produse pe timpul situatiilor de urgenta: si cei sase oameni cazuti in canalul Dunare- Marea Neagra acum cateva zile, dar si colegul nostru inghitit de malul de pamant la Fetesti. Ar fi bine daca i-am putea salva pe toti”, precizeaza Burlui.

Fostul sef al IGSU mai spune ca in acest caz “s-a incercat interpretarea politica a unei misiuni operative, condusa si desfasurata de structuri de interventie si de tehnicieni, ceea ce nu este normal”.

“Exista ministere, exista ministri, insa acestia nu iau decizii operative, fiindca nu au competente. Acestia pot purta raspunderea ministerului pentru bugetul alocat, politica de personal la nivel total si alte masuri de ansamblu. O imixtiune a conducerii unui minister in actiunile operative ale unei structuri nu ar fi benefica asa cum structura operativa poarta raspunderea si are obligatia de a informa conducerea ministerului pentru actiunile desfasurate”, precizeaza Burlui.

Acesta afirma ca mediatizarea accidentului, “cu directionare unilaterala”, fara a se vedea eforturile facute de serviciile de interventie, nu este corecta.
“si copiii fac greseli in fata parintilor, dar acestia nu-i omoara, fiindca printre altele nu au drept de viata si de moarte asupra lor. Pompierul este copilul acestui popor. Pe copilul tau nu poti sa-l faci «vierme» si «incompetent» de fata cu tot satul, in conditiile in care isi sacrifica timpul, familia, viata pentru binele tau si iti place sa te lauzi si sa te asociezi cu el cand ia note bune”, mai arata fostul sef al IGSU.

Ion Burlui precizeaza ca operatiunile de interventie si activitatile de conducere si coordonare a structurilor IGSU sunt bine definite in legislatia privind managementul situatiilor de urgenta, fiind stabilite atributii si responsabilitati la toate nivelurile ierarhice, iar succesul unei interventii, indiferent de ce natura, tine de munca in echipa, interinstitutionala, de parteneriatul cu societatea civila.

“Nicio actiune practica, inclusiv o interventie in situatii de urgenta, nu poate fi desfasurata in conditii de perfectiune totala; nu existaun sistem cu risc «0» in functionare”, spune Burlui.

“Multumesc colegilor mei pentru tot ceea ce au facut si fac zi de zi in indeplinirea atributiunilor de serviciu. Multumesc tuturor pentru ceea ce au facut pentru pompieri si ceea ce fac cu adevarat pentru acest popor. Curaj si Devotament”, incheie Ion Burlui declaratia de presa.

Seful Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta, Ion Burlui, a demisionat miercuri, ca urmare a situatiei privind interventia in cazul accidentului aviatic din Muntii Apuseni. Burlui declara ca a demisionat “din demnitate” si pentru a nu exista suspiciuni asupra colegilor sai care au intervenit in teren, dupa accidentul aviatic.

Premierul Victor Ponta a semnat decizia de eliberare a lui Ion Burlui de la conducerea Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta, la propunerea ministrului de Interne, Radu Stroe.

Pilotul Adrian Iovan si studenta Aurelia Ion si-au pierdut viata dupa ce un avion de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul caruia se afla un echipaj medical a aterizat fortat, luni dupa-amiaza, intr-o zona muntoasa accidentata, la peste 1.400 de metri altitudine, la granita judetelor Cluj si Alba.

In urma accidentului au fost raniti copilotul Razvan Petrescu si patru medici – Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Catalin Pivniceru de la Spitalul “Sf. Maria” si Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beius, judetul Bihor.

Echipa medicala din avion mergea de la Bucuresti la Oradea, unde urma sa preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care a suferit un accident vascular cerebral.

Epava avionului si victimele au fost gasite de un padurar, dupa o cautare de aproximativ cinci ore, la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, politisti, salvamontisti, angajati ai Parcului National Munti Apuseni si localnici.

Pilotul Adrian Iovan a fost gasit incarcerat, iar studenta era in stop cardio-respirator, cu hipotermie severa, nemaiputand fi salvata.

Premierul Victor Ponta a anuntat, miercuri, ca secretarul de stat din Ministerul de Interne Constantin Chiper (PNL) va fi demis si va cere inlocuirea directorului general si a directorului de operatiuni ROMATSA, dar si a sefului STS, pentru deficiente inacceptabile in cazul accidentului din Cluj.

El a precizat ca solicitarea de schimbare a conducerii ROMATSA (Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian) va fi adresata, conform legii, Consiliului de Administratie, iar cea de inlocuire a sefului Serviciului de Telecomunicatii Speciale (STS), Marcel Opris, va fi inaintata in Consiliul Suprem de Aparare a tarii (CSAT).

Premierul a aratat ca, la nivelul Ministerului de Interne, ROMATSA si STS, lucrurile au functionat inacceptabil de incet si fara asumarea autoritatii si a responsabilitatii, iar interventia de luni a fost un esec.

Acestea sunt si concluziile preliminare ale raportului privind modul in care reprezentantii institutiilor statului au intervenit dupa producerea accidentului aviatic, respectiv existenta unor deficiente inacceptabile, care necesita imbunatatirea sistemului de interventie.

Directorul general al ROMATSA, Aleodor Francu, a demisionat miercuri, el declarand ca a luat aceasta decizie “pentru linistea si stabilitatea institutiei”, dar ca nu are nimic sa-si reproseze.