KLAUS IOHANNIS cere Parlamentului reexaminarea Legii privind introducerea sistemelor moderne de plata

Presedintele KLAUS IOHANNIS a trimis Parlamentului o cerere de reexaminare a Legii pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata. 

KLAUS IOHANNIS arata, in cererea de reexaminare transmisa Parlamentului, ca “unele prevederi ce pot genera incertitudine juridică și lipsă de previzibilitate în aplicare, motiv pentru care se impune reexaminarea acestora de către Parlament”. 

„Domnului Calin Popescu-Tariceanu

Presedintele Senatului

 In temeiul articolului 77 alineatul (2) din Constitutia Romaniei, republicata, formulez urmatoarea

 CERERE DE REEXAMINARE asupra

Legii pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata

Legea pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata largeste sfera persoanelor juridice care pot accepta ca mijloc de plata cardurile de debit si cardurile de credit, pe de o parte, iar pe de alta parte, reglementeaza cadrul juridic pentru acordarea de catre comercianti, la terminalele de plata, la cererea clientului, de avansuri in numerar, care nu pot depasi o suma fixa stabilita, in combinatie cu plata aferenta bunurilor si/sau serviciilor achizitionate. Justificata de ratiuni de ordin practic, dar si de faptul ca o asemenea procedura este uzuala in multe tari, legea transmisa la promulgare contine insa unele prevederi ce pot genera incertitudine juridica si lipsa de previzibilitate in aplicare, motiv pentru care se impune reexaminarea acestora de catre Parlament.

Astfel, art. III din legea transmisa spre promulgare prevede abrogarea alin. (21) si (22) ale art. 3 din Legea nr.70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata. Semnalam ca alineatele cu privire la care se dispune abrogarea nu exista in cuprinsul art. 3 din Legea nr. 70/2015 si, intrucat nu poate fi abrogata o reglementare inexistenta, prevederile art. III ar trebui reanalizate. In mod similar, pct.5 al art. I prevede ca la art. 3 (din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 193/2002), dupa alin. (2) se introduce un alineat nou, alin. (23). In acest caz, apreciem ca este vorba despre o eroare materiala (in sensul ca noul alineat se introduce dupa alin. (22) si nu dupa alin. (2), ceea ce inseamna insa ca, in contextul prevederilor art. III, abrogarea din acest ultim articol nu vizeaza art. 3 din Legea 70/2015, ci art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 193/2002.

In aceasta ultima ipoteza, in care abrogarile vizate de art. III ar putea avea in vedere art. 3 alin. (21) si (22)  din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 193/2002, semnalam ca, prin efectul abrogarii, faptele prevazute la art. 21si art. 22 raman fara sanctiune, motiv pentru care consideram ca se impune nu numai reanalizarea art. III, ci si o reevaluare a intregului art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 193/2002, atat sub aspectul sanctiunilor instituite, cat si sub aspectul limitelor acestora.

Sub aspectul claritatii normelor, apreciem ca probleme in aplicare pot genera si prevederile art. 3 alin. (2) lit. g) coroborate cu cele ale art. 3 alin (23) din legea transmisa la promulgare, potrivit carora refuzul comerciantilor de a acorda avansuri in numerar, din soldul existent in casa si din incasarile zilei, este considerat de lege contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 20.000 lei la 50.000 lei.

In acest caz, semnalam ca stabilirea conduitei abuzive a comerciantului, pe de o parte, nu este corelata cu norma stabilita la art. 1 alin. (7) din legea transmisa la promulgare (conform careia in cazul in care numerarul aflat la dispozitia comerciantilor acceptanti prevazuti la alin. (4) nu acopera suma solicitata de utilizatorul de card, clientului i se va oferi suma disponibila pentru astfel de operatiuni), iar pe de alta parte, aceasta poate afecta libertatea comerciantului de a dispune de lichiditatile sale. De asemenea, expresia “numerarul aflat la dispozitia comerciantilor” (art. 1 alin. 7) poate fi considerata ca fiind una neclara, intrucat nu se intelege daca se refera la suma existenta in casa sau la suma alocata de comerciant acestui tip de operatiuni. Terminologia neclara, precum si caracterul de noutate al mecanismului economic instituit prin legea transmisa la promulgare ar justifica, totodata, si introducerea unei prevederi referitoare la posibilitatea completarii normelor metodologice de aplicare.

Legea transmisa la promulgare ar trebui reanalizata si sub aspectul termenului de intrare in vigoare (prevazut la art. II), astfel incat sa permita tuturor autoritatilor publice, bancilor, altor operatori economici si clientilor sa isi conformeze si sa isi adapteze conduita cu prevederile noilor reglementari. In acest sens, precizam ca art. 78 din Constitutie prevede ca legile intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei sau la o data ulterioara prevazuta in textul ei.

Fata de argumentele expuse mai sus si avand in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicitam reexaminarea Legii pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata.

 PRESEDINTELE ROMANIEI

KLAUS – WERNER IOHANNIS”, se arata in comunicatul Administratiei Prezidentiale.

Sursa foto: presidency