Klaus Iohannis, acuzat de conflict de interese de ANI

klaus-iohannis

Klaus Iohannis a fost reclamat la Parchet de Agentia Nationala de Integritate (ANI) pentru un conflict de interese administrativ si penal. Potrivit ANI, Klaus Iohannis a semnat, in decembrie 2010, un contract de prestari servicii incheiat intre Primaria Municipiului Sibiu si S.C. Tipografia Honterus SRL, societate comerciala detinuta de Forumul Democrat al Germanilor din Romania (FDGR), forum condus de Iohannis incepand din 2002.

UPDATE ora 11.07: In replica, Klaus Iohannis a respins acuzatiile aduse de ANI si a precizat ca nu exista niciun conflict de interese, deoarece nu a fost implicat in activitatea societatii la care a facut referire agentia.

“Nu este un conflict de interese. Este o interpretare excesiva a legislatiei. Nu am fost reprezentantul AGA al societatii si ca si presedinte al forumului am avut cu totul alte atributii. Ca si primar am semnat actele in baza unor documente care au rezultat din licitatii publice. Ca sa nu mai spun ca legea ANI nu are prevederi in aceasta speta. Nu am fost in niciun fel implicat in activitatea societatii. Aceasta chestiune am discutat-o cu juristii inainte, va dati seama. Nu este niciun fel de conflict de interese”, a declarat Iohannis.

ANI arata, intr-un comunicat de presa transmis Mondo News, ca a constatat incalcarea regimului juridic al conflictului de interese in materie administrativa si penala de catre KLAUS-WERNER IOHANNIS (Primarul Municipiului Sibiu), intrucat acesta a semnat, la data de 23 decembrie 2010, un contract de prestari servicii incheiat intre Primaria Municipiului Sibiu si S.C. Tipografia Honterus S.R.L., societate comerciala detinuta de Forumul Democrat al Germanilor din Romania (F.D.G.R.). KLAUS-WERNER IOHANNIS a detinut functia de Presedinte al F.D.G.R. in perioada 2002 – 2013.

Obiectul contractului semnat cu incalcarea regimului juridic al conflictului de interese administrativ si penal de catre KLAUS-WERNER IOHANNIS constituie servicii de informare si publicitate in vederea implementarii Proiectului (cod SMIS: 4915) finantat din Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDR), Programul Operational: Cresterea Competitivitatii Economice 2007 – 2013 (POS CCE), Axa Prioritara 3 „Tehnologia Informatiei si Comunicatiilor (TIC) pentru sectoarele privat si public”.

De asemenea, KLAUS-WERNER IOHANNIS a aprobat, in perioada ianuarie – iunie 2011, un numar de trei facturi fiscale in vederea efectuarii platilor catre prestator (S.C. Tipografia Honterus S.R.L.).

Astfel, KLAUS-WERNER IOHANNIS nu a respectat dispozitiile art. 75, lit. b) si f) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali, potrivit carora „Alesii locali au un interes personal intr-o anumita problema, daca au posibilitatea sa anticipeze ca o decizie a autoritatii publice din care fac parte ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru: […] b) orice persoana fizica sau juridica cu care au o relatie de angajament, indiferent de natura acestuia […] f) o asociatie sau fundatie din care fac parte”. Primarul Municipiului Sibiu a incalcat si dispozitiile art. 2531 din Codul Penal al Romaniei, potrivit carora „Fapta functionarului public care, in exercitiul atributiilor de serviciu, indeplineste un act ori participa la luarea unei decizii prin care s-a realizat, direct sau indirect, un folos material […] pentru o alta persoana cu care s-a aflat in raporturi comerciale ori de munca in ultimii 5 ani sau din partea careia a beneficiat ori beneficiaza de servicii sau foloase de orice natura, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani si interzicerea dreptului de a ocupa o functie publica pe durata maxima”.

Avand in vedere cele de mai sus, s-a dispus sesizarea parchetului cu privire la posibila savarsire de catre KLAUS-WERNER IOHANNIS a infractiunii de conflict de interese, prevazuta de art. 2531 din Codul Penal al Romaniei.

KLAUS-WERNER IOHANNIS a fost informat despre declansarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum si drepturile de care beneficiaza – de a fi asistat sau reprezentat de un avocat si de a prezenta date sau informatii pe care le considera necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. KLAUS-WERNER IOHANNIS a depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, in exercitarea dreptului la aparare.

„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat […] incalcarea obligatiilor legale privind […] starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza potrivit reglementarii aplicabile demnitatii, functiei sau activitatii respective […]”.

„Persoana […] fata de care s-a constatat […] starea de incompatibilitate este decazuta din dreptul de a mai exercita o functie sau o demnitate publica […] pe o perioada de 3 ani de la data eliberarii, destituirii din functia ori demnitatea publica respectiva sau a incetarii de drept a mandatului. Daca persoana a ocupat o functie eligibila, nu mai poate ocupa aceeasi functie pe o perioada de 3 ani de la incetarea mandatului”.

Agentia Nationala de Integritate isi exercita atributiile cu respectarea principiilor legalitatii, confidentialitatii, impartialitatii, independentei operationale, celeritatii, bunei administrari, precum si al dreptului la aparare.