Legea BIG BROTHER, declarata invalida de Curtea Europeana de Justitie

Directiva “Big Brother”, care permite stocarea datelor privind telefonia si comunicatia mobila prin email, a fost declarata nevalida de Curtea Europeana de Justitie. Drept urmare, Romania si celelalte tari din UE vor trebui sa renunte ca legea care permite stocarea timp de sase luni a informatiilor legate de emailuri, mesaje si telefoane.

Astfel, Curtea Europeana a declarat nevalida legea europeana care permite oricarui operator sa stocheze timp de sase luni telefoane, emailuri si sms-uri, afirmand ca masura este o incalcare a normelor privind protectia datelor cu caracter personal.

In 2012 a intrat in vigoare directiva de stocare a informatiilor legate de emailuri, mesaje scrise si telefonice trimise de pe mobil, insa nu si continutul acestor mesaje. Ca urmare,  toate statele membre vor trebui sa abroge aceasta lege. 

Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a declarat invalida Directiva Europeana 2006/24/EC, cunoscuta sub denumirea de Directiva Big Brother, care impunea statelor obligatia de a colecta date privind comunicatiile electronice si de telefonie ale cetatenilor pentru o perioada de cel putin sase luni.

Directiva a fost transpusa in ordinea de drept romana prin Legea nr. 18/2012, in ciuda opozitiei societatii civile si cu toate ca o lege similara fusese declarata neconstitutionala, prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 1258 din 8 octombrie 2009. Argumentele CCR s-au bazat in principal pe incalcarea dreptului la viata privata, prin obligatia general aplicabila de a pastra date care sunt legate in mod direct de comunicatiile private ale tuturor cetatenilor.

Organizatiile non-guvernamentale au cerut in repetate randuri autoritatilor romane sa refuze implementarea directivei, chiar cu riscul declansarii unei proceduri de infringement, si au cerut statului roman sa militeze la nivel european pentru anularea directivei. Principalul argument a fost acela ca prin colectarea tuturor datelor se incalca principiul proportionalitatii si toti cetatenii sunt tratati ca suspecti de savarsirea unor infractiuni.

”Prin decizia de azi, CJUE a statuat ca prin impunerea pastrarii acestor date si permitand accesul autoritatilor nationale competente, directiva reprezinta o imixtiune deosebit de grava in drepturile fundamentale la respectarea vietii private si la protectia datelor cu caracter personal. in plus, faptul ca pastrarea si utilizarea ulterioara a datelor sunt efectuate, fara ca abonatul sau utilizatorul inregistrat sa fie informat, poate da persoanelor vizate sentimentul ca viata lor privata este obiectul unei supravegheri constante. Admitand ca motivele care au stat la baza adoptarii directivei sunt legitime, scopul urmarit fiind combaterea criminalitatii si siguranta publica, Curtea a constatat ca legiuitorul Uniunii a depasit limitele impuse de respectarea principiului proportionalitatii”, au apreciat reprezentantii APADOR-CH.

Curtea a precizat ca pastrarea datelor de trafic (si implicit directiva) reprezinta o interferenta serioasa cu dreptul fundamental la viata privata statuat in Articolul 7 din Carta UE a Drepturilor Omului. Reamintim faptul ca tratatele internationale de drepturile omului, deci inclusiv Carta UE a Drepturilor Omului la care Romania este parte, au prioritate in fata legilor interne, in conformitate cu art. 20 din Constitutia Romaniei.

APADOR-CH solicita Guvernului si Parlamentului Romaniei sa se alinieze acestei decizii si sa adopte de urgenta masurile care se impun pentru abogarea Legii nr. 18/2012 si a celorlalte reglementari derivate din aceasta.