LIBERALII INTRE DEALERI SI CONSUMATORI DE VOTURI

In contextul aproprierii Congresului, luptele dintre liberali sunt din ce in ce mai aprige. ILIE BOLOJAN, principalul sustinator al lui LUDOVIC ORBAN a trasat printr-o declaratie prost inspirata o noua falie intr-un partid si asa macinat de o fuziune incompleta. A impartit partidul in generatori de voturi si consumatori de voturi, facand referire la sustinatorii celor doi candidati principali, LUDOVIC ORBAN si Cristian Busoi.

Plecand de la aceasta afirmatie si contextul in care ea a fost facuta putem defini categoria generatorilor ca fiind alcatuita din persoane cu o mare anvergura politica, lideri carismatici care aduc voturi partidului in judetele lor, voturi usor de cuantificat si identificat in urma unor candidaturi personale. Pentru ca domnul ILIE BOLOJAN se referea probabil cu precadere la primarii din jurul lui LUDOVIC ORBAN. De cealalta parte putem sa punem restul membrilor de partid, presedinti de organizatii comunale sau orasenesti, consilieri judeteni alesi pe liste, consilieri locali alesi pe liste, deputati si senatori alesi pe liste, secretari de stat, directori, membri simpli, etc. E o categorie ceva mai larga formata din oameni care fac toate campaniile electorale ale unui partid politic, fara sa aiba merite personale deosebite sau oameni care ajung in diverse functii in principal datorita siglei partidului. Putem incadra aici cu usurinta chiar echipele primarilor la care face referire domnul ILIE BOLOJAN.

La o scurta privire aruncata asupra CV-ului lui LUDOVIC ORBAN putem spune ca este campion in categoria consumatorilor :  director de relatii publice in cadrul Agentiei de Politici Energetice din Romania (1997-1998), secretar general la Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap (1998-1999), secretar de stat, sef al Departamentului Informatiilor Publice al Guvernului (1999-2000), secretar de stat, Presedinte al Agentiei Nationale a Functionarilor Publici (martie 2000 – mai 2001) si presedinte al Consiliului de Administratie al Centrului National de Specializare in Comunicare si Relatii Publice (infiintat prin H.G. 949/noiembrie 2000), consilier local la sectoarele 3 si 1, Viceprimar la Primaria Generala a capitalei, deputat.

LUDOVIC ORBAN a ratat de fiecare data sansa sa ajunga un generator de voturi. Nu stiu cati isi mai aduc aminte de triumfala candidatura a lui LUDOVIC ORBAN din 2008 la Primaria Capitalei, unde candida din postura de Viceprimar. Atunci, LUDOVIC ORBAN a obtinut un scor in jurul la 10%, sub scorul partidului la nivel national sau pe Bucuresti. Mai mult LUDOVIC ORBAN a reusit performanta de a iesi pe locul 4, lucru ratat in ciuda oricaror eforturi de orice candidat liberal de dupa 1990.

Definind astfel aceste doua categorii de liberali enuntate de ILIE BOLOJAN si uitandu-ne in cv-ul domnului LUDOVIC ORBAN, declaratia dumnealui ar parea una sinucigasa avand in vedere ca ataca fix baza partidului pe care Ludovic Orban pretinde ca o reprezinta cel mai bine. Un lider cu experienta lui Ilie Bolojan nu ar putea face un astfel de gest necugetat specific mai degraba unui marunt lider judetean.

 Si atunci ce se ascunde in spatele acestei declaratii? Domnul ILIE BOLOJAN a incurcat usor termenii vrand sa spuna de fapt ca exista dealeri de voturi si consumatori de voturi. Dealerii sunt acei lideri, de regula putini la numar care iau absolut toate deciziile de numiri, candidaturi, promovari sau executii politice, aliante si negocieri exterioare partidului. Sunt cei care beneficiaza de zestrea de voturi a partidului si o impart la masa de joc dupa bunul plac si interes. Dealerii sunt cei care in fapt decid soarta consumatorilor, a oamenilor care depun in fapt toata munca din cea mai izolata comuna pana in capitala tarii.

O alta ocupatie a dealerilor sunt tranzactiile cu voturi pentru alte partide, in special cu PSD. Pentru a vedea acest lucru nu trebuie sa cautam foarte mult in istoria organizatiei conduse de Dl. ILIE BOLOJAN, ci putem privi doar catre rezultatele electorale din anul 2016. Exemple de acest gen putem gasi si in alti ani, mai ales atunci cand avem alegeri locale si parlamentare. Astfel in 2016, la locale Primarul BOLOJAN a obtinut un scor de aproape 45% pentru PNL in judet, iar la Parlamentare a pierdut in fata PSD, obtinand in jur de 28%. Scaderea este si mai drastica daca ne uitam la municipiul condus de ILIE BOLOJAN

Dealerii cu state vechi in PNL sunt intr-adevar alaturi de LUDOVIC ORBAN in aceasta campanie. Victor Paul Dobre, ILIE BOLOJAN, Vasile Blaga, Mircea Hava, Nini Sapunaru, sunt doar cateva exemple de politicieni care au supravietuit anilor 90. Nici la capitolul oameni noi Orban nu sta mai bine. El s-a vazut inconjurat la depunerea candidaturii de toti Parlamentarii noi, impusi de la centru de fosta conducere, in detrimentul celor care au muncit in filiale.LUDOVIC ORBAN se bucura astfel de sprijinul dealerilor de voturi, dar si de produsele acestora.

ILIE BOLOJAN si camarila anilor 90 anunta de fapt ca ei vor fi viitorii dealeri ai voturilor PNL si ai muncii consumatorilor. Lipsa de reactie din partea lui LUDOVIC ORBAN, altfel vesnic opozant al conducerilor partidului si aparator al membrilor de rand, certifica dependenta acestuia fata de o grupare fara care nu ar avea nicio sansa sa devina presedinte.

Din pacate pentru sanatatea vietii politice romanesti va fi un fel de reeditare liberala a inscaunarii lui Mircea Geoana ca presedinte al PSD de catre baronii locali. Stim cu totii ce a insemnat acest lucru pentru PSD si pentru Mircea Geoana, infrangeri electorale repetate si o dominare totala a politicii romanesti pentru aproape un deceniu de catre Traian Basescu. De data aceasta in rolul lui Traian Basescu il avem pe Liviu Dragnea, un lider care poate fi mult mai letal pentru democratia din Romania decat a fost Traian Basescu vreodata.

Sursa foto: e-bihoreanul.ro