Linie de TREN de MARE VITEZA, intre Bucuresti si Chisinau

Autoritatile de resort au in discutie realizarea unei linii de tren de mare viteza intre Bucuresti, Iasi si Chisinau, a declarat, joi, ministrul Transporturilor, IOAN RUS, la dezbaterea publica pe marginea Master Planului General de Transport (MPGT).

“Avem, la mai mare viteza (de 160 kilometri/ora – n.r.), in discutie in acest moment Bucuresti-Iasi, eventual Chisinau, deci legatura intre capitala Romaniei si cea a Moldovei”, a spus Rus.

Seful de la Transporturi a sustinut, in cadrul discutiilor, ca trenurile cu o viteza de 160 km/h, prevazute in MPGT, vor rezolva problemele cu care Romania se confrunta azi.

“La ceea ce avem astazi de rezolvat consider ca 160 de km/ora ne rezolva problemele pe care le avem. De asemenea, in interiorul alocarilor pe care le avem azi, kilometrul de cale ferata este aproape cat kilometrul de autostrada; sunt sume echivalente. Noi, pe 2014-2020, avem niste banuti de la Comisia Europeana, deci ce finantare vine prin diversele formule de finantare europene, si o sa avem niste alocari bugetare. Pe langa cofinantarea care vine automat, vor fi niste eforturi bugetare, sper, in bugetele din 2015-2016. Nu o sa avem la dispozitie decat aceste sume si o sa incercam ca in interiorul acestor sume sa rezolvam problemele in varianta cea mai potrivita cu putinta”, a explicat Rus, citat de Agerpres.

Citeste si: Bulgarii vor un TREN DE MARE VITEZA intre Bucuresti si Varna

Potrivit acestuia, alocarea pe care o are Romania pe 2014-2020 este de 7,2 miliarde de euro “cu tot cu CFR”.

In alta ordine de idei, oficialul MT a subliniat ca Romania nu are infrastructura necesara pentru TRENURILE de MARE VITEZA, subliniind ca viteza nu o dicteaza trenul, ci infrastructura.

“Trenul, saracul, locomotiva s-ar duce, dar nu se poate duce decat atat cat o lasa Macarie (Macarie Moldovan, directorul CFR — n.r.). El e cel care dicteaza”, a aratat Rus.

Citeste si: CHINA construieste cel mai RAPID tren din lume. Distanta de la PARIS la Moscova, parcursa intr-o ora!

“Acum incercam sa punem in practica tot ceea ce am vorbit de-a lungul vremii. Noi avem varianta sa vorbim in continuare frumos, despre 300 de km/ora (trenurile de mare viteza — n.r.). De la Paris la Bruxelles nu mai exista avion, s-a desfiintat. Trenul a omorat avionul, sigur la 300 km/ora. Vedeti ce alte elemente de infrastructura are o tara inainte de a avea un tren cu 300 la ora. Au rezolvat multe alte probleme. Si noi trebuie sa le punem intr-o ordine a prioritatilor si sa nu sarim direct pe 300 la ora, sa ne invatam intai cu 160 km/ora. Si eu mi-as dori ca de maine dimineata sa fie numai autostrazi sau numai trenuri rapide, este un vis al fiecaruia dintre noi, dar propunerea mea este sa fim rationali, sa ne corelam si sa armonizam dorintele noastre cu posibilitatile si sa esalonam lucrurile de asa natura incat chiar sa incepem sa rezolvam problemele”, a subliniat ministrul.

Potrivit unei analize a nevoilor versus resurse disponibile, sectorul feroviar are surse de finantare pentru perioada 2014 — 2030 de 15,393 miliarde de euro, in timp ce nevoile totale de finantare sunt de 19,574 miliarde de euro, ceea ce indica un grad de asigurare cu surse de finantare de 78,64 la suta.

Master Planul de Transport propune reabilitarea a 2.948 de kilometri de linii de cale ferata, la un cost de investitie de 12,965 miliarde de euro, si electrificarea a 152 de kilometri de linii de cale ferata, cu costuri de 228 milioane de euro. La acestea se adauga, printre altele, reabilitarea prin parteneriate public-private a 429 de kilometri de linii turistice, investitie ce se ridica la 385 milioane de euro, dar si achizitia de material rulant.

Master Planul General de Transport este un document strategic integrat care va sta la baza planificarii investitiilor in transporturi pentru perioada 2014-2030. Este un document obligatoriu, fara de care nu vor putea fi accesate fondurile structurale pentru transporturi in perioada 2014-2020, iar Ministerul Transporturilor il va utiliza ca instrument suport in procesul de planificare a investitiilor in infrastructura de transport.

Sursa foto: realitatea.net