Klaus Iohannis: ”Starea de urgență a fost prelungită pentru încă 30 de zile!” Parlamentul se reunește joi să decidă dacă aprobă sau nu decretul

În data de 16 martie, preşedintele Klaus Iohannis a emis primul decret privind instituirea stării de urgenţă pentru 30 de zile în România, această perioadă urmând să se încheie marţi, ultima zi în stare de urgenţă.

Update 4: Parlamentul se întâlnește joi, la ora 12.00, în ședință comună pentru a dezbate și aproba decretul de prelungire a stării de urgenţă. Ședința are loc în contextul în care patru partide parlamentare au anunțat că nu sunt de acord cu menținerea stării de urgență dacă aceasta nu va fi însotiță de un plan de măsuri economice. Daca Parlamentul nu aprobă decretul care prelungește starea de urgență cu 30 de zile , președintele este nevoit să-l retragă.

În urmă cu o zi PSD, UDMR, Pro România, ALDE şi minorităţile i-au transmis o scrisoare premierului Ludovic Orban în care îi reproșează faptul că nu a consultat Parlamentul în legătură cu măsurile economice și sociale luate în contextul crizei coronavirusului. Liderul PSD Marcel Ciolacu a avertizat public că prelungirea stării de urgenţă fără o minimă garanţie că vor fi luate măsurile “corecte şi necesare” pentru prevenirea unui dezastru economic ar fi o “inconştienţă totală”.
 
“PSD înţelege pe deplin nevoia de a nu pune sub nicio formă în pericol sănătatea oamenilor! În acelaşi timp însă, cred că toţi românii aşteaptă o perspectivă clară de la preşedintele Iohannis şi de la Guvern. Nu vom fi de acord să avem încă o lună pierdută pentru cetăţeni şi pentru economie”, a afirmat Ciolacu.
 
Desi la nivel declarativ conducerea PSD nu este de acord cu modul în care Guvernul și președintele gestionează criza economică și socială provocată de epidemia de coronavirus, surse parlamentare au declarat pentru HotNews.ro că parlamentarii social democrați vor vota prelungirea stării de urgență cu 30 de zile. “Decretul va fi aprobat de către Parlament. Nu putem juca politic și inconștient cu o astfel de situație. Parlamentarii PSD vor vota decretul pentru că nu-și asumă nimeni să blocheze măsurile de siguranță. Modul în care Guvernul își face datoria va fi decontat de toți nu numai de liberali”, au explicat sursele HotNews.ro.

În schimb Victor Ponta și Călin Popescu-Tăriceanu au anunțat public că nu vor vota noul decret emis de Klaus Iohannis. Preşedintele ALDE, Călin Popescu-Tăriceanu susține că nu va vota prelungirea stării de urgenţă și invocă faptul că nu au fost luate măsuri medicale, sociale şi economice. “În primul rând, nu toate judeţele din ţară sunt afectate. Unele din ele nu văd niciun motiv pentru care nu ar trebui să îşi desfăşoare activitatea în mod normal. În al doilea rând, după cum vedeţi, autorităţile profită de suspendarea regulilor democratice fie pentru a-şi umple buzunarele amicilor politici cu contracte grase, fie pentru a-şi pune oamenii în diferite funcţii. Aţi auzit care sunt prevederile decretului. Apoi, autorităţile văd că instituie obligaţii doar pentru cetăţeni şi nu şi pentru ele”, a declarat Tăriceanu, la Antena 3.

Victor Ponta, liderul Pro România a anunțat că Biroul Executiv al partidului a decis luni să propună parlamentarilor să voteze pentru prelungirea stării de urgenţă numai dacă preşedintele şi Guvernul răspund pozitiv la 15 solicitări. Printre acestea se numără adoptarea pachetului economic şi fiscal de sprijin pentru firmele afectate, clarificarea restricţiilor, implementarea programului naţional de testare pentru COVID-19 și un pact naţional privind excluderea măsurilor de diminuare a salariilor şi pensiilor.
 
Liderul UDMR Klemen Hunor a declarat că parlamentarii UDMR vor vota, cel mai probabil, pentru prelungirea stării de urgenţă cu încă 30 de zile, dar, în această perioadă, Guvernul ar trebui să se ocupe de economie, să vină cu măsuri mai ferme pentru susţinerea locurilor de muncă pentru perioada post-epidemie.
 
În scrisoarea trimisă cu o zi în urmă, liderii celor patru partide Marcel Ciolacu, Victor Ponta, Kelemen Hunor, Călin Popescu-Tăriceanu şi Varujan Pambuccian precizau că sunt conştienţi de provocările deosebite pe care le generează criza epidemiei de coronavirus şi că se simt deopotrivă responsabili pentru modul în care autorităţile publice înţeleg să răspundă acestor provocări.

Update 3: Decretul semnat marți de președintele domnul Klaus Iohannis privind prelungirea stării de urgență pe teritoriul României cu 30 de zile a fost publicat pe site-ul Administrației Prezidențiale.

Iată mai jos textul decretului:

Având în vedere că, pe plan mondial, atât numărul de persoane infectate cu coronavirusul SARS-CoV-2, cât și numărul de decese provocate de acesta crește semnificativ, fără să existe, deocamdată, semne certe ale unei eventuale încetiniri a ritmului evoluției pandemiei sau ale unei plafonări a numărului de cazuri, în pofida restricțiilor fără precedent adoptate de statele lumii,

Ținând seama de faptul că, de la momentul instituirii stării de urgență pe teritoriul României prin Decretul nr.195/2020, atât numărul de îmbolnăviri înregistrate, cât și numărul de decese provocate de coronavirusul SARS-CoV-2 au înregistrat curbe ascendente,

Constatând că după instituirea stării de urgență în România și dispunerea graduală a unor măsuri restrictive și de distanțare socială:

– avem de-a face cu o răspândire intracomunitară, deocamdată limitată la nivelul a 10 județe (Suceava, Neamț, Timiș, Arad, Brașov, Hunedoara, Cluj, Constanța, Galați și Ilfov) și al municipiului București, ceea ce totalizează aproximativ 70% din numărul cazurilor confirmate,

– există două zone în care nivelul de răspândire a coronavirusului SARS-CoV-2 este de tip comunitar, respectiv municipiul Suceava și localitățile limitrofe, precum și orașul Țăndărei din județul Ialomița, pentru care a fost dispusă măsura carantinei totale,

Luând în considerare că se menține contextul excepțional care a determinat instituirea stării de urgență și că interesul public general reclamă prelungirea acestei stări excepționale, menținerea aplicării măsurilor deja adoptate, precum și adoptarea unor noi măsuri, care să permită autorităților publice să intervină eficient și cu mijloace adecvate pentru gestionarea crizei,

Văzând că în această perioadă necesarul de materiale și echipamente de protecție, dezinfectanți, medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale sau alte produse necesare în contextul gestionării pandemiei de COVID-19 poate fi cu greu satisfăcut, în lipsa unor mecanisme adaptate, atât în materia achizițiilor publice – care să țină seama de urgența demersurilor, de volatilitatea prețurilor oferite de piață și de restricțiile impuse la export – cât și în materia donațiilor oferite entităților ce realizează un serviciu public – care să permită, de o manieră facilă, acceptarea și transferul bunurilor oferite,

Considerând că sunt necesare atât mecanisme care să permită rechizițiile de bunuri și prestările de servicii în interes public în condițiile legii, atunci când situația o va impune, cât și mecanisme referitoare la utilizarea materialelor din rezervele de stat sau de mobilizare,

Având în vedere că, dincolo de eforturile pentru asigurarea intervenției medico-sanitare, sunt necesare și măsuri care să permită asigurarea și menținerea capacității de intervenție a forțelor de ordine, atât pentru aplicarea și urmărirea respectării măsurilor restrictive instituite pe durata stării de urgență, cât și pentru prevenirea unor amenințări la adresa ordinii publice, de natură a afecta siguranța națională sau democrația constituțională,

Văzând că, pentru diminuarea efectelor generate de reducerea unor activități economice și sociale, ca urmare a măsurilor cu caracter preventiv sau restrictiv destinate protejării populației României, este necesară adaptarea măsurilor pentru a permite funcționarea neîntreruptă a administrației publice, a justiției și a altor servicii publice, a unor infrastructuri care asigură servicii esențiale pentru populație, stat și operatorii economici,

Întrucât protejarea economiei, prin măsuri specifice stabilite, de regulă, prin acte normative, și desfășurarea relațiilor de muncă sunt, în continuare, obiective de interes major pentru instituțiile statului,

Constatând că toate elementele mai sus prezentate fac parte dintr-un ansamblu de răspuns conjugat la actuala situație de criză generată de pandemia de COVID-19 și că, în egală măsură, sunt necesare pentru a asigura revenirea fără sincope majore la situația de normalitate,

Ținând cont de faptul că restrângerea exercițiului unor drepturi nu trebuie să afecteze substanța lor, ci să urmărească un scop legitim, să fie necesară într-o societate democratică și să fie proporțională cu scopul urmărit,

Ținând seama de faptul că prin măsurile instituite este vizat interesul public general în gestionarea evoluției COVID-19 în România,

Constatând necesitatea adaptării unora dintre măsurile prevăzute în Decretul nr.195/2020 în raport cu evoluția pandemiei în România,

Luând act de propunerea Guvernului pentru prelungirea stării de urgență, precum și de Hotărârea CSAT nr. 51/2020 privind necesitatea prelungirii stării de urgență și planul de acțiune la prelungirea stării de urgență,

În temeiul prevederilor art. 93 alin. (1) și ale art. 100 din Constituția României, republicată, precum și ale art.3, art. 10 și art.15 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.453/2004, cu modificările și completările ulterioare,

Președintele României decretează:

Art. 1. – Începând cu data de 15 aprilie 2020, se prelungește cu 30 de zile starea de urgență pe întreg teritoriul României, instituită prin Decretul nr.195/2020, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 212 din 16 martie 2020.

Art. 2. – Pentru prevenirea răspândirii COVID-19 și realizarea managementului consecințelor, raportat la evoluția situației epidemiologice, pe durata stării de urgență este restrâns exercițiul următoarelor drepturi şi libertăți, proporțional cu gradul de realizare al criteriilor prevăzute de art. 3 alin. (5):

libera circulație;

dreptul la viață intimă, familială și privată;

inviolabilitatea domiciliului;

dreptul la învățătură;

libertatea întrunirilor;

dreptul la grevă;

dreptul de proprietate privată;

libertatea economică.

Art. 3. – (1) Pe durata prevăzută la art.1, măsurile de primă urgență cu aplicabilitate directă sunt stabilite în anexa nr.1, iar măsurile de primă urgență cu aplicabilitate graduală sunt stabilite în anexa nr. 2.

(2) Implementarea măsurilor de primă urgență cu aplicabilitate directă, prevăzute în anexa nr.1, este în responsabilitatea ministerelor de resort și a celorlalte organe de specialitate, potrivit domeniilor aflate în competența acestora, în măsura în care prin prezentul decret nu se stabilește altfel.

(3) Măsurile de primă urgență cu aplicabilitate graduală prevăzute la pct.1-6 din anexa nr.2 se dispun de ministrul afacerilor interne sau de înlocuitorul legal al acestuia, cu acordul prim-ministrului, prin ordonanță militară, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(4) Măsurile de primă urgență cu aplicabilitate graduală, prevăzute la pct.7 din anexa nr. 2, se dispun de către Ministerul Afacerilor Interne, prin ordin al secretarului de stat, șef al Departamentului pentru Situații de Urgență sau înlocuitorul legal al acestuia, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(5) Măsurile prevăzute la alin.(3) și (4) se dispun potrivit evaluării realizate de Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență, cu acordul prim-ministrului, pe baza următoarelor criterii:

intensitatea transmiterii intracomunitare a COVID-19;

frecvența apariției unor focare într-o zonă geografică;

numărul de pacienți critici raportat la capacitatea sistemului sanitar;

capacitatea și continuitatea asigurării serviciilor sociale și de utilități publice pentru populație;

capacitatea autorităților publice de a menține și asigura măsuri de ordine și siguranță publică;

măsurile instituite de alte state cu impact asupra populației sau situației economice a României;

capacitatea de asigurare a măsurilor pentru punere în carantină;

apariția altor situații de urgență.

(6) Conducerea aplicării măsurilor stabilite prin ordonanță militară sau prin ordinul prevăzut la alin.(4) revine Ministerului Afacerilor Interne.

Art. 4.- (1) Coordonarea și conducerea integrată a acțiunilor și măsurilor de răspuns cu caracter medical și de protecție civilă la situația de urgență generată de COVID-19 se realizează de către Ministerul Afacerilor Interne – Departamentul pentru Situații de Urgență, în colaborare cu Ministerul Sănătății și cu celelalte instituții implicate, prin Centrul Național de Coordonare și Conducere a Intervenției.

(2) Instituțiile prevăzute la alin.(1) desemnează în cadrul Centrului Național de Coordonare și Conducere a Intervenției personal cu funcție de decizie.

Art. 5. – Conducătorii autorităților publice, ai celorlalte persoane juridice, precum și persoanele fizice au obligația să respecte și să aplice toate măsurile instituite prin prezentul decret, precum și cele dispuse în aplicarea acestuia.

Art. 6. – Instituțiile sprijină structurile Ministerului Afacerilor Interne, la solicitarea acestuia, în îndeplinirea misiunilor, conform legislației în vigoare.

Art. 7.– Pe durata prevăzută la art.1, se mențin măsurile dispuse prin actele emise pentru punerea în executare a Decretului nr.195/2020, în măsura în care prin prezentul decret nu se dispune altfel.

Art. 8. – Anexa nr. 1 și anexa nr. 2 fac parte integrantă din prezentul decret.

Art. 9. – Prezentul decret se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data de 15 aprilie 2020.

Art. 10. – Prezentul decret se transmite Parlamentului în vederea exercitării atribuției prevăzute de art.93 alin.(1) din Constituție.

PREȘEDINTELE ROMÂNIEI

KLAUS-WERNER IOHANNIS

În temeiul art. 100 alin. (2) din Constituția României, republicată, contrasemnăm acest decret

PRIM-MINISTRU

Ludovic ORBAN.

Update 2: Cele mai importante declarații ale președintelui Klaus Iohannis: 

”Am emis decretul de prelungire cu 30 de zile a stării de urgență. Este absolut evident că ne luptăm cu o epidemie extrem de greu de controlat. Cu siguranță că fără măsurile de izolare ne-am fi confruntat cu o explozie a cazurilor. Este tocmai scenariul negru pe care ne-am propus să-l evităm! Acțiunea fermă și timpurie salvează vieți.

Pericolul nu a trecut iar o relaxare a restricțiilor cum văd că cer cu inconștiență unii politicieni ar duce la o creștere vertiginoasă a cazurilor de infectare. Stați acasă pentru a nu ajunge pe un pat de spital. Altfel vom avea un val de îmbolnăviri și de decese foarte mare. Nu putem permite niciun pas înapoi, avem de-a face cu o răspândire intracomunitară, limitată dar foarte periculoasă. Școlile rămân închise și se suspendă toate activitățile didactice ce presupun prezența fizică în unitățile de învățământ. Guvernul va lua toate măsurile pentru a asigura securitatea alimentară a cetățenilor.

Se pot plafona prețurile la medicamente, alimente, servicii de utilitate publică. Am adăugat o mențiune specială dacă se va constatata o scădere a prețurilor pe piețele regionale. Guvernul va lua măsuri pentru ca scăderile să se reflecte în prețul consumatorilor. Pentru neîndeplinirea atribuțiilor de serviciu se pot lua măsuri de urgență, până la demitere în spitale, DSP, case de asigurări sănătate, servicii ambulanță, instituții publice centrale și locale.

Decretul menționează explicit posibilitatea ca managementul unităților sanitare publice să poată fi asigurat de personal din instituții cu atribuții în apărarea și securitatea națională. Termenele de preaviz în cazul demiterii personalului se suspendă pe starea de urgență. Protejarea categoriilor vulnerabile: Este interzisă încetarea sau suspendarea activității centrelor de îngrijire bătrâni, alte categorii vulnerabile, publice și private. Este însă permisă transferarea la propriul domiciliu. În justiție, activitatea de judecată continuă în cazurile de urgență deosebită. Furnizorii de servicii de comunicații electronice au obligația de a asigura integritatea rețelelor. Măsurile sunt obligatorii pentru a depăși cu pierderi cât mai puține criza gravă în care ne aflăm. Fiecare suntem datori să punem umărul la trecerea peste această grea încercare!

Sunt măsuri care ne afectează temporar o parte din drepturi și libertăți, dar care salvează vieți. Fac apel la cei care cred că lucrurile nu sunt atât de grave: nu păcăliți instituțiile statului, vă păcăliți singuri, vă puneți în pericol părinții. Orice pas dincolo de liniile trasate de recomandări poate însemna îmbolnăvirea dvs și a celor dragi. Fiți responsabili și solidari! 346 de oameni au pierdut bătălia cu acest virus nemilos, durere, neputință, un gol imens în familiile lor. Transmit condoleanțe familiilor îndurerate. Dacă restricțiile sunt respectate de fiecare dintre noi, putem salva vieți!

Criza nu poate fi depășită decât împreună. Mă adresez în mod special medicilor și personalului medical. Mulțumesc fiecăruia dintre voi pentru munca extrem de grea depusă. Toți avem nevoie de profesionalismul și dedicarea dvs. Inevitabil, restricțiile severe au afectat sectoare economice întregi.

Guvernul a adoptat deja un set de măsuri de sprijin, care e doar o componentă a strategiei guvernamentale de reconstrucție după depășirea crizei. Va fi nevoie de infuzie de capital, de continuarea proceselor de infrastructură, continuarea digitalizării, reconversie profesională. Guvernul va pregăti aceste măsuri.

Orice criză aduce cu sine și oportunități. Vom avea șansa de a fi mai buni în ceea ce facem, de a fi empatici, solidari. Doar uniți putem trece cu bine peste această perioadă dificilă. Vă doresc multă sănătate!”

Update: Președintele Klaus Iohannis, va susține marți, la ora 14:00, la Palatul Cotroceni, o declarație de presă, cel mai probabil urmând să anunțe prelungirea stării de urgență.

Șeful statului ar putea să emită marţi decretul de prelungire a stării de urgenţă cu încă 30 de zile. Pe 6 aprilie, şeful statului a anunţat că “va fi nevoie de prelungirea stării de urgenţă”. “Trăgând linie şi adunând, am ajuns la concluzia că va fi nevoie de prelungirea stării de urgenţă. În acest fel, am solicitat Guvernului să vină cu propuneri pentru a fi incluse în acest decret. În cursul acestei săptămâni vom elabora textul decretului şi la începutul săptămânii viitoare voi emite un nou decret care va prelungi starea de urgenţă cu încă o lună de zile”, a afirmat săptămâna trecută Iohannis.

Primul decret pentru instituirea stării de urgenţă timp de 30 de zile a fost emis pe 16 martie. El a fost supus votului Parlamentului pe data de 19 martie.

Știre inițială

Conform Legii privind decretarea stării de urgenţă şi a stării de asediu, în funcţie de evoluţia situaţiilor de pericol, preşedintele României, cu încuviinţarea Parlamentului, poate prelungi durata stării instituite şi poate extinde sau restrânge aria de aplicare a acesteia.

Preşedintele României este aşteptat să emită astăzi, sau cel mai târziu mâine, decretul de prelungire a stării de urgenţă cu încă 30 de zile. Iohannis a declarat săptămâna trecută, după întâlnirea cu premierul şi cu mai mulţi miniştri, că este necesară prelungirea stării de urgenţă cu încă o lună: „Sunt lucruri care se mişcă, însă, trâgând linie, am ajuns la concluzia că va fi nevoie de prelungirea stării de urgenţă. Am solicitat Guvernului să vină cu propuneri. La începutul săptămânii viitoare voi emite un nou decret pentru a prelungi starea de urgenţă cu încă o lună de zile. Acest lucru este necesar pentru a ţine epidemia sub control”.

Sursa foto: presidency