Master Planul de Transport al Romaniei, prezentat de ministrul Ioan Rus in fata comisiilor parlamentare

Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a precizat, miercuri, ca Master Planul general de transport, care cuprinde toate interventiile in infrastructura pentru 2014-2030, reprezinta rezultatul unei analize ”absolut stiintifice” elaborate de cea mai mare companie din lume specializata in domeniu. Rus a facut aceasta declaratie dupa ce a prezentat, miercuri, Master Planul general de transport al Romaniei in fata comisiilor parlamentare de transporturi, reunite in sedinta comuna.

”Am prezentat celor doua comisii de transport Master Planul general de transport al Romaniei, care este un document strategic care prevede toate interventiile care se vor face in 2014-2030 pentru a se asigura o infrastructura solida rutiera, feroviara, navala si aeriana care sa asigure dezvoltarea economica. Ea cuprinde autostrazi, drumuri expres, drumuri transregionale, dezvoltarea transportului naval, porturi si caile de navigatie atat pe Dunare, maritime, centre modale si zona aeriana si zona de cale ferata”, a spus Rus.

Intrebat de ce in acest document au fost inlocuite autostrazile cu drumurile expres, Rus a precizat: ”Nu este vorba de a inlocui nimic cu nimic. Deci nu este inlocuit in acest master plan vreun milimetru de drum regional cu drum expres sau cu autostrada. Asa rezulta pe seama analizelor absolut stiintifice facute de catre o companie, probabil cea mai mare din lume, specializata in acest domeniu, care a facut o analiza stiintifica a ceea ce inseamna trafic in Romania, nevoia de interconectivitate, suport solid pentru dezvoltarea economica”.

Citeste si: IOAN RUS revizuieste cifrele: doar 650 KILOMETRI NOI de AUTOSTRADA pana în 2030, plus DRUMURI EXPRES

Rus a spus ca din aceasta ”analiza stiintifica” rezulta si numarul de aproximativ 1.300 de kilometri de autostrada, precum si nevoia a peste 2.000 de drumuri expres cu patru benzi si a peste 3.000 de kilometri de drumuri transregionale.  

El a mai spus ca acesta este documentul semifinal, intrucat mai e nevoie si de finalizarea impactului de mediu, care se va termina pana al finele lunii noiembrie, urmand ca cele doua documente sa se transforme intr-un program operational.

Romania ar trebui sa construiasca 656 kilometri de autostrada si 2.226 kilometri de drumuri expres pana in anul 2030, reiese din Master Planul de Transport, in conditiile in care fostul ministru al Transporturilor, Dan sova, promitea in aprilie 1.800 kilometri noi de autostrada pana in anul 2020.

Citeste si: CNADNR: S-a semnat contractul pentru finalizarea lotului II al AUTOSTRAZII NADLAC-ARAD

Proiectele de autostrazi incluse in Master Plan sunt Sibiu – Brasov (103 km), Ploiesti – Comarnic (49 km), Craiova – Pitesti (115 km), Comarnic – Brasov (54 km), Brasov – Bacau (158 km) si Gilau – Bors (177 km), costul total estimat pentru aceste proiecte fiind de 6,28 miliarde euro fara TVA, potrivit unui document de sinteza furnizat de Ministerul Transporturilor.

In plus, Master Planul cuprinde constructia de drumuri expres insumand aproximativ 2.200 km, fondurile necesare pentru aceste proiecte totalizand circa 17,5 miliarde euro fara TVA.

In actuala varianta a Master Planului, sectiunea Sibiu – Pitesti, de 115 km, una dintre cele mai asteptate autostrazi din Romania, promisa de autoritati, figureaza ca viitor drum expres.

Rus: Termenele de finalizare din Master Plan, decise in Guvern la sfarsitul lui noiembrie

”O sa avem dezbateri, discutii pro, contra, in urmatoarele trei saptamani, sa zicem 20 de zile, dupa care vom incepe sa punctam, sa transformam acest Master plan in programul operational. il vom prezenta Guvernului, iar Guvernul va decide si atunci, in Guvern, vom si etapiza: cu asta incepem, cu ailalta in 2019, cu ailalta in 2021, etcetera”, a spus Rus.

El a precizat ca Master planul nu contine si termenele de finalizare intrucat e un document strategic, urmand sa fie transormat intr-un program operational.

”asta e un document strategic. Pe seama lui se face un plan operational de implementare a acestui document. in acela vor exista termene. Sper, cred ca acest document vom reusi sa-l avem la finele lunii noiembrie, inceput de decembrie”, a spus Rus.

El a spus ca nu crede ca vor exista modificari ale Master planului decat daca acestea vor avea o baza stiintifica.

”Unele lucruri pot sa fie modificate, sa spunem, acolo unde studiul sau baza stiintifica pe care se bazeaza un anume punct de vedere de aici nu este absolut valida si cineva demonstreaza ca trebuie modificat, argumentat, dar acelasi tip de argumente utilizate aici, deci stiintific. El nu poate fi modificat altfel”, a spus Rus.

El a mentionat ca cifrele de cost din Master plan sunt „estimative”.

Romania avea, la finele anului trecut, 644 km de autostrada, 16.466 km de drumuri nationale, 35.587 km de drumuri judetene si 32.190 de drumuri comunale. Potrivit documentului, in Romania nu exista drumuri expres.

Documentul mai prevede constructia a 2.674 km de drumuri transregionale, 293 km de drumuri EuroTrans si 172 km de variante ocolitoare, totalul fondurilor necesare pentru dezvoltarea sectorului rutier fiind de 26,1 miliarde euro.

Consultantul statului roman pentru realizarea Master Planului este compania americana AECOM, in baza unui contract de 9,5 milioane lei fara TVA, atribuit in 2012. Termenul avansat de autoritati pentru finalizarea documentului a fost amanat de mai multe ori.