Master Planul Portului Constanta, bazat pe date eronate si fara solutii fundamentate, sustin operatorii din Port

Foto: Mondo News

Organizatia Patronala “Operatorul Portuar” cere consultari pentru Master Plan-ului Portului Constanta, aratand ca documentul a fost realizat fara consultarea comunitatii portuare, se bazeaza pe date eronate si prezinta solutii nefundamentate.  

“Master Planul Portului Constanta a fost intocmit fara consultari prealabile intre compania care administreaza Portul Constanta (CN APMC) si comunitatea portuara si, prin urmare, strategiile si solutiile investitionale propuse nu au avut in vedere realitatile existente la nivelul portului si nici necesitatile reale de dezvoltare ale celui mai mare port al Romaniei de la Marea Neagra. Mai mult decat atat, Organizatia Patronala apreciaza ca elementele, datele si informatiile pe care consultantul le-a avut la baza intregii strategii propuse au fost eronate si false, iar solutiile identificate sunt lipsite de fundamente economice, tehnice si legale”, se arata intr-un comunicat al organizatiei care reuneste mai multe companii active in domeniul portuar.

Pe de alta parte, varianta documentului publicata pe site-ul Agentiei Nationale a Protectiei Mediului (ANPM) in decembrie nu tine cont de premisele si principiile de baza ce se regasesc in varianta Master Plan-ului General de Transport al României data publicitatii in luna martie a anului trecut, potrivit sursei citate.

Citeste si: RADU MAZARE A FOST RECLAMAT LA DNA DE ASOCIATIA ELEVILOR DIN CONSTANTA 

in consecinta, organizatia spune ca a formulat si transmis observatii Ministerului Transporturilor si Companiei Nationale “Administratia Porturilor Maritime” (CN APMC), a solicitat clarificari si a cerut lansarea documentului in dezbatere publica.

“Operatorul Portuar” reuneste 34 de companii in cadrul carora isi desfasoara activitatea peste 6.000 salariati.

Compania care administreaza Portul Constanta va aloca 207,7 milioane lei in acest an pentru investitii, cu 40% sub nivelul bugetat in 2014, potrivit proiectului BVC aferent 2015, care mai prevede venituri de 306,1 milioane lei si un profit brut de 49 milioane lei. Comparativ, in varianta rectificata a bugetului pentru 2014, administratorul Portului Constanta anticipa venituri de 297,1 milioane lei si un câstig brut de 38,2 milioane lei.

Administratia Porturilor Maritime Constanta a atribuit in februarie 2014 asocierii Ernst&Young – Inros Lackner un contract de 5,02 milioane lei (1,1 milioane euro), cu TVA, pentru servicii de asistenta in vederea elaborarii unui master plan al portului Constanta.

O prima versiune a Master Planului arata ca portul are un important potential de dezvoltare prin investitii, dar trebuie eliminat amestecul politic in activitatea curenta si acordata o mai mare autonomie companiei care il administreaza, insotite de implementarea unui management profesionist.

Traficul de marfuri prin Portul Constanta a totalizat 55,1 milioane de tone in 2013, din care in principal cereale (15,2 milioane de tone), minereu de fier (9,6 milioane de tone), petrol si produse petroliere (9,2 milioane de tone), carbune (2,9 milioane de tone), minereuri neferoase si fier vechi (2,3 milioane de tone), seminte oleaginoase (1,9 milioane de tone), ingrasaminte (1,7 milioane de tone) si cherestea (1 milion de tone).

Incluzând satelitii Mangalia si Midia, Portul Constanta este al doilea ca marime la Marea Neagra, dupa Novorossiysk din Rusia, si primul din perspectiva traficului de marfuri in container.