MINISTERUL FINANTELOR: Avem INCASARI BUGETARE cu 6% mai mari fata de programul pentru trimestrul I

Incasarile bugetare in primul trimestru al anului in curs sunt cu 6% mai mari decat programul aferent acestei perioade, iar incasarile din TVA au crescut cu aproape 10%, potrivit datelor preliminare, a declarat, vineri seara, ministrul Finantelor Publice, ANCA DRAGU, informeaza Agerpres.

“Astazi avem datele preliminare pentru primele trei luni ale anului. Avem incasari cu 6% mai mult decat programul pentru trimestrul I. Deci, la acest moment, incasarile arata destul de bine”, a spus ANCA DRAGU, la Realitatea TV.

Ea a precizat ca aceasta majorare a incasarilor la buget este efectul combinat al relaxarii fiscale, al cresterii gradului de conformare voluntara, dar si al cresterii economice.

“Este un efect combinat. Este efectul relaxarii fiscale, este efectul cresterii gradului de conformare voluntara, in acelasi timp este efectul direct al cresterii economice. Avem consum superior, avem investitii superioare si toate acestea inseamna impozite si taxe mai multe, dar este si efectul nemijlocit al reformelor prin care ANAF trece”, a precizat ministrul.

In ceea ce priveste incasarile din TVA, seful de la Finante a afirmat ca acestea sunt mai mari in primul trimestru din 2016 cu aproape 10% comparativ cu programarea, insa, raportat la perioada similara din 2015, se inregistreaza o reducere in termeni nominali de 10-15%, pe fondul scaderii cotei de TVA.

“La zi, fata de cifrele programate pentru primul trimestru din 2016, avem o crestere de aproape 10%. Deci, fata de program. Fata de trimestrul I 2015, avem intr-adevar o reducere in termeni nominali de 10-15%, dar aceasta este urmarea fireasca a reducerii cotei de TVA”, a precizat ANCA DRAGU.

Cu toate acestea, ministrul Finantelor a spus ca in viitor se asteapta la efecte pozitive ale reducerii cotei de TVA, subliniind ca la intocmirea bugetului pe 2016 s-a avut in vedere o “abordare prudenta”.

“Ne asteptam la efecte pozitive a reducerii TVA, efecte pozitive din reforma ANAF. De asemenea, avem aceasta colectare mai buna chiar in conditiile unei inflatii negative — asta nu ajuta procesul de colectare — si in conditiile unor cresteri a sumelor rambursate din TVA. Atunci cand am intocmit bugetul pe 2016 nu am luat in calcul efecte extraordinare tocmai pentru… E normal sa ai o abordare prudenta si, practic, sa nu vinzi pielea ursului din padure atunci cand intocmesti bugetul si angajezi cheltuieli pentru un an intreg”, a mentionat ea.

Intrebata daca are in vedere o reducere in continuare a termenului de rambursare a TVA, ministrul a raspuns ca se doreste ca termenul efectiv de rambursare sa fie “adus” catre 45 de zile, iar cel legal “undeva la 10 zile”.

“Referitor la termenul de rambursare (al TVA — n. r.). Erau aici doua termene: termenul legal, de 45 de zile, si termenul efectiv, de mult mai mult de 45 de zile. Termenul efectiv de rambursare s-a redus si dorim sa il aducem catre 45 de zile, iar cu termenul acesta legal sa ajungem undeva la 10 zile”, a spus DRAGU.

In alta ordine de idei, ministrul ANCA DRAGU a tinut sa precizeze ca investitiile private “stau mai bine” decat cele publice, pentru stimularea celor din urma urmand sa fie luate mai multe masuri.

“Investitiile private stau mai bine decat cele publice. Pentru investitiile publice avem o serie de masuri pentru stimularea acestora, in primul rand pachetul de legi privind achizitiile publice. Este un pachet amplu de legi — acum se afla in Parlament — si avem convingerea ca va fi votat in curand. Acest pachet nou de legi privind achizitiile publice va duce la o simplificare a procesului de realizare a investitiilor din bani publici. In primul rand, incercam sa inchidem tot felul de goluri ale legislatiei care faceau ca aceste achizitii publice sa fie oarecum un esec in multe cazuri, reducem posibilitatea contestatiilor — era un val de contestatii — acum trebuie sa trecem printr-un proces de notificare inainte de a contesta si a bloca o lucrare. Reducem termenele pe care trebuie sa le urmeze institutiile publice in procesul de achizitii publice. Avem proiecte de colaborare cu toate institutiile implicate in procesul acesta, pentru ca toate institutiile sa aiba aceeasi intelegere asupra procesului — si ma refer aici la Curtea de Conturi, la autoritatile locale. Sunt institutii care vor lucra in mod direct cu aceste legi si, de aceea, o intelegere unitara este foarte importanta”.

Intrebata daca Guvernul Ciolos va pastra Parteneriatul Public Privat ca metoda de implementare a proiectelor publice, ministrul Finantelor a raspuns afirmativ, intrucat nevoia de investitii este foarte mare in Romania, iar sursele de finantare si de implementare a proiectelor trebuie diversificate.

“Vom merge pe aceasta idee (a Parteneriatului Public Privat — n. r.) pentru ca nevoia de investitii in Romania este una foarte mare si trebuie sa diversificam sursele de finantare si modalitatile de implementare a acestor proiecte. De aceea, unitatea care se ocupa de aceste Parteneriate Public Private a trecut la Ministerul Finantelor Publice. Acum lucram pe doua fronturi: aducem oameni specializati in aceasta unitate si, in acelasi timp, cream cadrul legal. Avem parteneriate de asistenta tehnica cu institutiile financiare internationale, care ne ajuta exact la crearea cadrului administrativ si pentru finantare. Si avem in vedere aici ca prim proiect un proiect-pilot pentru unul sau doua spitale in Bucuresti”, a precizat ministrul ANCA DRAGU.

 Sursa foto: economica