Ministrul Ramona Manescu a prezentat proiectele pe care le-a discutat cu oamenii de afaceri chinezi la Forumul Economic

Ministrul Transporturilor, Ramona Manescu

Ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, a prezentat, marti seara, o sinteza a discutiilor avute cu oamenii de afaceri chinezi in cadrul Forumului Economic si Comercial China-Europa Centrala si de Est, care s-a desfasurat, marti, la Palatul Parlamentului din Bucuresti. 

Ramona Manescu a declarat ca reprezentantii companiilor chineze s-au aratat interesati de domeniile feroviar si portuar, directii in care Ministerul Transporturilor va incheia parteneriate cu China. Printre proiectele mentionate de Ramona Manescu se numara linia feroviara de mare viteza pe ruta Viena – Bucuresti – Constanta, reabilitarea inelului feroviar din jurul Bucurestiului, precum si o linie conventionala de cale ferata care sa uneasca Moldova de sudul tarii.

Linia feroviara de mare viteza Viena – Bucuresti – Constanta 

Ministrul Ramona Manescu a explicat ca proiectul feroviar de mare viteza Viena – Bucuresti – Constantava fi construit de la zero, pe un terasament nou, Romania urmand a construi 800 de kilometri, startul fiind dat cu tronsonul Bucuresti – Constanta.

“Directiile in care chinezii au excelat sunt feroviar si dezvoltarea porturilor. Aceste doua domenii sunt cele pe care vom dezvolta parteneriate Romania-China. Nevoia noastra este foarte mare mai ales pentru linii de mare viteza, le-am propus mai multe proiecte, printre care coridorul european de mare viteza care porneste de la Viena, trece pe la Budapesta apoi Bucuresti si Constanta. Noi avem 800 km de construit. Acest proiect este construit de la zero pe un terasament nou. Este un traseu european de transport feroviar de mare viteza, doar ca nu este unul dintre acele coridoare traditionale. Vom incepe cel mai probabil cu Bucuresti – Constanta, care se va realiza mai repede datorita conditiilor din teren, dar vom conecta vestul tarii cu Bucuresti. Este un tronson mai complicat, insa chinezii sunt experimentati in viaducte, tuneluri, treceri”, a declarat ministrul Transporturilor.

Intrebata cat va dura dezvoltarea si constructia acestui proiect, Ramona Manescu a explicat ca discutiile tehnice vor debuta in 10 decembrie, vor continua in 15 ianuarie, cand ar trebui sa fie gata si contractul, iar lucrarile de constructie vor fi finalizate peste 5 ani.

“Am inceput discutiile tehnice care sa pregateasca cadrul financiar si juridic pentru semnarea contractului, e prematur sa spunem termene, prima intalnire va fi pe 10 decembrie, urmatoarea va fi in 15 ianuarie si pe masura ce vom inainta ne vom apropia de momentul cand va fi contractul gata. Pot sa va spun ca i-am intrebat cat dureaza sa construiasca un tunel si un traseu care strabate ozna muntoasa. Raspunsul lor a fost ca pe un tronson de aproximativ 200 km durata este de 5 ani. Eu spun ca este bine”, a declarat ministrul Manescu.

Ramona Manescu a mai spus ca investitorii chinezi vor folosi mana de lucru din Romania pentru constructia proiectului feroviar de mare viteza Viena – Bucuresti – Constanta.

“Ei vor veni cu tehnologia proprie, ceea ce va scadea si costurile. Vor folosi mana de lucru de aici, vor proceda cum procedeaza companiile din Occident. Isi vor aduce expertii, dar mana de lucru va fi din Romania. Interesul pe care il au este sa ajunga in Europa sa investeasca si sa-si creeze acest cap de pod. Romania este pentru ei partenerul cel mai bun. Si Romania va avea o parte din contributie, inca nu am calculele gata. Am discutat cu domnul Chitoiu, aspectele tehnice si financiare sunt in analiza. Va fi un parteneriat public-privat, cu garantia pe care ti-o da faptul ca statul chinez va fi in spatele acelor companii private”, a mai spus ministrul liberal, care a tinut sa sublinieze ca a prezentat un pachet mai mare de proiecte, de care chinezii s-au aratat interesati.

Proiect de transport integrat care sa lege Ilfov de Bucuresti

Ministrul Transporturilor a declarat ca al doilea proiect de care chinezii sunt foarte interesati este cel de transport integrat in jurul Capitalei, care sa fluidizeze traficul dinspre Ilfov in interiorul Bucurestiului. Acest proiect este in discutie si dupa ce se va finaliza forma contractului, vor fi facute publice si termenele de executie a lucrarilor.

“Ar fi foarte util pentru Bucuresti Ilfov sa reabilitam inelul feroviar din jurul Bucurestiului. Acest inel este subutilizat, doar pentru transportul de marfa, insa are un potential foarte mare. Exista deja in discutie un proiect de transport integrat care sa fluidizeze traficul dinspre Ilfov in interiorul Bucurestiului si Ilfov. Inelul va da posibilitatea trenurilor de calatori sa ruleze pe acest traseu. Sunt 12 statii care pot fi reabilitate, care sa conecteze Ilfov si Bucuresti pe rutier. Fiecare statie sa aiba o conexiune cu o linie de autobuz si metrou, astfel incat traficul ifnernal iexistent acum in Bucuresti sa fie degrevat. Proiectul este in discutie cu chinezii, cand vom ajunge sa finalizam forma contractului, vom avea si termenele. Este un proiect care se poate realiza destul de repede. Centura Bucurestiului este acum foarte greu de utilizat”, a explicat ministrul, care a adaugat ca a discutat cu primarul Capitalei Sorin Oprescu si cu Marian Petrache (presedintele CJ Ilfov), ambii fiind interesati de acest proiect.

Cale ferata intre Moldova si sudul tarii, pe care se va circula cu 160 km/h

Un alt proiect discutat de ministrul Ramona Manescu cu oamenii de afaceri chinezi este cel al unei linii de cale ferata conventionala care va lega Moldova de sudul tarii, pe care se va circula cu 160 km/h in cazul trenurilor de calatori si cu 120 km/h in cazul trenurilor de marfa. Ruta va fi de Iasi, Bacau, Bucuresti, Giurgiu.

“Am discutat un alt proiect de cale ferata care sa uneasca Moldova de Sudul tarii. Vrem sa conectam Moldova de Sudul tarii, avem un deficit in zona. Ruta va fi de la Iasi, Bacau, Bucuresti, Giurgiu. Cale ferata, o linie conventionala, care poate fi electrificata si modernizata astfel incat sa se poata circula cu 120 km/h trenurile de marfa si 160 km/h trenurile de calatori. Este ceva in conditiile in care acum se circula cu 60-70 km/h”, a declarat Ramona Manescu.