NOUA TAXA AUTO. Cand si cum va fi aplicat TIMBRUL DE MEDIU

TAXA AUTO VS TIMBRUL DE MEDIU. Noua taxa auto va primi girul Guvernului miercurea viitoare. Pana atunci au aparut criteriile in baza carora se va calcula timbrul de mediu, iar potrivit acestora noua taxa auto va scadea cu pana la 90% pentru masinile vechi.

De exemplu, pentru o masina Dacia, non-euro, din anul 1990, suma se va reduce de zece ori, de la 3.321 de euro la doar 363 de euro. In schimb, pentru masinile Euro 3 si Euro 4, taxa creste in anumite cazuri si cu 10 procente. In cazul unui autoturism din 2008, cu Euro 4 si cu motor de 1.800 centrimetri cubi, noua taxa va fi mai mica. Proprietarul va plati un timbru de mediu in valoare de 878 de euro, in loc de peste 1.100 euro cat este in prezent, potrivit Digi 24.

Noua TAXA AUTO nu a fost aprobata de Guvern in sedinta de miercuri, insa va primi girul autoritatilor cel mai probabil in sedinta viitoare. Ministrul Mediului Rovana Plumb urmeaza a prezenta Executivului formula de calcul privind TIMBRUL DE MEDIU, care va intra in vigoare cel mai devreme in luna martie. Ministrul Rovana Plumb a declarat pentru “Gandul” ca TIMBRUL DE MEDIU va intra in vigoare cel mai devreme in cursul lunii martie, spre sfarsitul lunii martie, insa este nevoie de norme de reglementare. “Ar putea sa intre in vigoare undeva in cursul lunii martie – sfarsitul lunii martie. Speram sa adoptam legea la urmatoarea sedinta de Guvern. Dar vor exista cateva termene tranzitorii, este posibil sa avem nevoie si de norme de reglementare. Am primit o serie de cereri de clarificari la Ministerul Mediului cum ca n-ar exista norme metodologice pentru noua lege, dar nu are cum sa existe din moment ce nu a fost adoptata. Pana atunci, avem in vigoare Legea nr 9/2012 dupa care se plateste taxa auto. Multi au inteles ca taxa auto s-a suspendat, dar in 2012 a fost suspendat un singur articol din legea taxei auto – acela privind neplata taxei auto pentru tranzactiile interne- in rest legea a functionat”, a declarat Rovana Plumb.

Cu cat creste TIMBRUL DE MEDIU comparativ cu taxele actuale?

Intrebata de jurnalistii de la Gandul cu cat va creste timbrul de mediu fata de taxele percepute in prezent, ministrul Mediului a precizat ca la Euro 3 si Euro 4 timbrul de mediu va avea valoare mai mare cu 10-15 % fata de nivelul taxei actuale. “Tot ceea ce inseamna Euro 6, masinile electrice si masinile hybrid nu vor plati timbrul de mediu. In ceea ce priveste tehnologiile Euro 5 nivelul taxei va fi asemanator cu nivelul taxei actuale. Iar la Euro 3 si Euro 4 timbrul de mediu va avea valoare mai mare cu 10-15 % fata de nivelul taxei actuale”, a declarat ministrul.

TIMBRUL DE MEDIU tine cont de puterea de cumparare a romanilorIn opinia ministrului Mediului, timbrul de mediu tine cont atat de puterea de cumparare a romanilor, cat si de opinia producatorilor care sustin atat reducerea emisiilor, cat si innoirea parcului auto prin care se vor mentine locurile de munca. Timbrul de mediu tine cont de protejarea mediului pe de o parte prin reducerea emisiilor de dioxid de carbon, iar pe de alta de parerea producatorilor care sustin atat reducerea emisiilor, cat si innoirea parcului auto prin care se vor mentine locurile de munca. Cel de-al treilea pilon de care am tinut cont este puterea de cumparare a romanilor.

Rovana Plumb a mai subliniat ca prin timbrul de mediu va exista acelasi regim juridic atat pentru masinile achizitionate in Romania, cat si pentru cele cumparate dintr-un alt stat membru. “Indiferent cum le-au achizitionat, soferii platesc la tranzactionare acest timbru de mediu, care nu face diferentierea ca masina este adusa din afara sau este cumparata de pe piata muncii”, a declarat Rovana Plumb pentru Gandul. Cu privire la restituirea taxei auto incasate ilegal, ministrul a precizat ca va discuta cu Ministerul de Finante si cu Ministerul Justitiei pentru a gasi o solutie. Impreuna cu ministerul de Finante si cu cel de Justitiei vrem sa gasim o formula astfel incat aceasta taxa incasata ilegal sa poata fi data inapoi . De precizat ca Ministerul Mediului are circa 300.000 de procese pentru taxa auto.

Ce noutati aduce TIMBRUL DE MEDIU

Rovana Plumb a mai precizat ca noutatea pe care o aduce timbrul de mediu o reprezinta diferentierea pentru masinile care utilizeaza benzina si cele care utilizeaza motorina. Practic, la motorina s-a tinut cont de faptul ca in afara de emisiile de dioxid de carbon apar intr-un cuantum mult mai mare emisii de alte noxe care conduc la un grad de poluare mai mare, pentru care se va plati in plus. Principalul element de care noi am tinut cont este gradul de emisii in contextul poluarii.

Formula de calcul pentru TIMBRUL DE MEDIU prevede ca taxa pentru masinile vechi va scadea cu pana la 90%. De exemplu, suma se va reduce de zece ori pentru o masina Dacia non-euro, din 1990, de la 3.321 de euro la 363 de euro.Totodata, pentru masinile Euro 3 si Euro 4, taxa creste in anumite cazuri si cu 10 procente. in cazul unui autoturism din 2008, cu Euro 4 si cu motor de 1.800 centrimetri cubi, noua taxa va fi mai mica. Proprietarul va plati un timbru de mediu in valoare de 878 de euro, in loc de peste 1.100 euro cat este in prezent.