NOUA TAXA AUTO. OUG privind TIMBRUL DE MEDIU. UPDATE

NOUA TAXA AUTO, aprobata! Guvernul a avizat in sedinta de marti introducerea timbrului de mediu pentru masini. “Noua taxa auto va intra in vigoare incepand cu data de 15 martie 2013”, a anuntat ministrul Mediului Rovana Plumb, care a adaugat ca pana atunci vor fi adoptate de Guvern normele metodologice pentru aplicarea ordonantei privind timbrul de mediu.

“In formula de calcul nu mai este dominanta capacitatea cilindrica”, a precizat Rovana Plumb, care a adaugat ca TIMBRUL DE MEDIU mentine cote similare celor din prezent pentru tehnologia euro 5 si mareste cota pentru euro 4 si euro 3. Pentru masinile euro 2 si euro 1 timbrul de mediu va scadea fata de nivelul cuantumului actual, tinand cont de vechimea masinii.

Ministrul Rovana Plumb a mai precizat ca proiectul de ordonanta privind TIMBRUL DE MEDIU acorda un ecotichet pentru masinile electrice in valoare de 2.500 de euro.UPDATE NOUA TAXA AUTOOra 15.40: DECLARATII Rovana Plumb: Termenul de intrare in vigoare a ordonantei este 15 martie. Pana atunci vor fi adoptate de Guvern normele metodologice pentru aplicarea acestei ordonante iar ca si noutate este ca timbrul de mediu este un instrument necesar pentru innoirea parcului auto concomitent cu reducerea gazelor cu efect de sera.

Este prima formula ce vizeaza in mod real poluarea. In formula de calcul nu mai este dominanta capacitatea cilindrica. Noul timbru de mediu mentine cote similare celor din prezent pentru tehnologia euro 5 si mareste cota pentru euro 4 si euro 3. Pentru masinile Euro 2 si 1 timbrul de mediu va scadea fata de nivelul cuantumului actual, tinand cont de vechimea masinii. Timbrul de mediu se aplica pentru masinile din M1, M2, M3 cu precizarea ca pentru categoria de autoturisme cu norma de poluare EUro 5, 4 si 3, formula de calcul ia in propotie 100% emisia de dioxid de caron, iar pentru non-Euro, Euro 1 si Euro 2 se plica actuala formula din lege. Proiectul de ordonanta acorda un eco-tichet pentru masinile electrice in valoare de 2.500 de euro. Ministerul Mediului a luat in calcul toate propunerile venite.

La norma de poluare 5 valorile taxei sunt egale. – Este o diferenta de 1,75 intre benzina si motorina pentru normele de poluare Euro 3 si Euro 4. 1,75 este un indicator determinat statistic.- O Dacia Logan pe benzina cu norma de poluare Euro 5 cu o capacitate cilindrica de 1149 si emisii de 137 gr/bioxid ii revine un timbru de mediu de 109 Euro. La Dacia Logan Diesel este o capacitate cilindrica mai mare, dar emisii mai putine si nivelul timbrului de mediu este de 50 de Euro.- Nu se poate face pe fiecae masina in parte. Pentru Euro 5 sunt aproape egale, la Euro 3 si 4 avem o crestere cu 10 – 15% pe o plaja, pentru ca difera emisia si capacitatea cilindrica de la masina la masina. Aceasta ordonanta privind transformarea taxei auto in timbrul de mediu cu unele modificari a fost aprobata in sedinta de astazi. Ministrul Mediului, Rovana Plumb, va face precizari in aceasta dupa-amiaza privind aplicarea timbrului de mediu. In actul normativ aprobat de Guvern se propunee o crestere a taxei pentru autoturismele cu Euro 3 si Euro 4 in functie de modelul masinii (10 pana la 80%).

Totodata, vor fi micsorate taxele pentru masinile non-euro si micsorari la masinile de tip euro1 si euro 2.TIMBRUL DE MEDIUConform noii formule de calcul, suma de plata va scadea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 si cu 90% pentru non-euro.Cuantumul taxei pentru masinile non-euro, Euro 1 si Euro 2, cu tehnologii mai invechite, va fi totusi mai mic decat cel actual, mergandu-se pe ideea ca aceste masini au o durata scurta de functionare si, deci, vor polua pentru un interval mai mic. Intr-un document elaborat de Ministerul Mediului si transmis presei se arata ca taxa va ramane la aceleasi cote pentru masini Euro 5, in timp ce pentru Euro 6, masini hibride si electrice, nu va fi platit nimic.Taxa va fi insa calculata diferit pentru masinile cu motoare pe benzina si pentru cele cu motoare diesel, conform ultimelor declaratii ale ministrului Mediului. Timbrul de mediu va fi calculat in principal in functie de emisia de CO2, luat in calcul in intregime pentru timbru fata de 30% in legea in vigoare, inscrisa in cartea de identitate a masinii sau documentele de omologare.Timbrul va fi platit o singura data, la prima inmatriculare pe piata din Romania sau la prima transcriere, dar nu si in cazul tranzactiilor civile (mostenire sau partaj).

Cei care au platit actuala taxa de poluare nu vor mai plati timbrul de mediu.Modificarile sunt argumentate de Guvern prin faptul ca actuala formula avea valori disproportionat de mari pentru anumite zone de poluare, care nu tineau cont de puterea de cumparare a romanilor, continea in calculul sau, in afara de emisia de CO2, si capacitatea cilindrica (desi acest criteriu era deja taxat la impozitul pe masina, platit la administratia locala), era discriminatorie si atragea amenintari cu infringementul din partea UE.Prin aplicarea timbrului de mediu, Fondul de Mediu este estimat sa creasca fata de 2012 cu 100 de milioane de lei, daca romanii vor cumpara aceleasi tipuri de masini.