NOUL AN SCOLAR 2013 – 2014. Remus Pricopie a explicat ce modificari vor fi in noul an scolar

Luni, 16 septembrie, incepe noul an scolar 2013 – 2014. Aproximativ 3.200.000 de elevi si prescolari vor incepe maine noul an scolar, care totalizeaza 36 de saptamani, insumand 176 de zile lucratoare. Anul scolar va fi impartit in doua semestre aproximativ egale, noutatea fiind aceea ca vacanta de iarna nu mai este vacanta intersemestriala, semestrul I urmand a continua pana la 1 februarie 2014.

Ministrul Educatiei, Remus Pricopie, a vorbit astazi, la Realitatea TV, despre noutatile care vor aparea in noul an scolar, despre evaluarea la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a, despre decontarea navetei, despre manualele digitale, dar si despre salariile profesorilor, care ar putea fi marite in 2014.

Intrebat care este situatia locurilor disponibile in gradinite, Remus Pricopie a precizat ca in invatamantul primar sunt mai multe locuri decat la gradinite si a subliniat ca desi Capitala avea mari probleme in aceasta privinta, s-a reusit ca deficitul de 6.000 – 7.000 sa fie redus pana la nivelul de plus 1.500 de locuri.

“In invatamantul primar sunt mai multe locuri decat la gradinite. Bucurestiul avea cele mai mari probleme, insa acum avem inca 1.500 de locuri disponibile in gradinite, de la un deficit de 6.000-7.000 de locuri. In unele locuri suntem multumiti, in alte locuri suntem nemultumiti, iar problema la nivelul MEN este cea a progresului. Un exemplu este avizul sanitar. Acum 10 ani nu aveam mai mult de 55% dintre scoli capabile sa obtina avizul, anul acesta ne apropiem de 76%. Importanta e directia in care mergem si sa incercam sa reducem decalajele”, a declarat ministrul Educatiei, la Realitatea TV.

Referitor la decontarea banilor de naveta, Pricopie a dat asigurari ca incepand din 16 septembrie nu vor mai fi intarzieri si a adaugat ca MEN va achizitiona 600 de microbuze pentru transportul elevilor din mediul rural. “Incepand cu 16 septembrie abonamentele de naveta vor fi decontate fara sa mai existe intarzieri. Trebuie sa ne gandim si la elevii din mediul rural unde nu este un sistem de transport. Am decis sa achizitionam 600 de microbuze”, a spus Pricopie.

Referitor la manualele digitale, Remus Pricopie a spus ca ideea nu a fost abandonata, acestea urmand a fi introduse incepand cu primavara anului 2014, explicand ca nu s-a putut implementa acest proiect de la inceputul anului scolar, deoarece editorii au spus ca nu au timp sa realizeze manuale digitale de calitate pana in 16 septembrie.

“Nu putem lucra cu manuale vechi. Am spus ca nu dau drumul la achizitie de manuale noi dupa modelul ’98-’99. Copiii nostri traiesc intr-o lume digitala. Am studiat si in strainatate, e nevoie sa folosesti metoda comparativa. In Albania si Polonia s-au facut pasi spre digitalizarea clasei. Am cerut sa se modifice metodologia si sa fie introdusa componenta digitala. Vor fi puse pe pagina de internet spre a fi aprobat. Fiecare profesor, parinte, elev va trebui sa vada fiecare manual aprobat. Conceperea costa mai mult, utilizarea pe termen mediu si lung inseamna mai putin. In septembrie am considerat ca puteam sa avem aceste manuale digitale. In urma dialogului cu editorii, s-a spus ca timpul este prea scurt. Am decis sa amanam proiectul cu 7-8 luni, cred ca in martie anul vitor vom avea primele manuale supuse evaluarii si la anul sa avem manuale digitale. Fiecare profesor va avea un laptop, un calculator, un videoproiector la clasa. Se va organiza o licitatie in acest sens”, a explicat Remus Pricopie.

Referitor la examenul de Evaluare Nationala 2014 si la cel de Bacalaureat 2014, ministrul a spus ca nu se vor face schimbari, ci se vor aduce clarificari la unele programe, definitivarea subiectelor urmand a fi aceeasi.

“Examenele nu se schimba nici la clasa a 8-a nici la Bacalaureat. Sunt mici schimbari, mai degraba clarificari pe programe. Diferentierea subiectelor va fi aceeasi si speram sa nu avem probleme. Toate institutiile statului trebuie sa-si faca treaba in ceea ce priveste supravegherea”, a spus ministrul.

Intrebat cum vor arata testele de evaluare la clasele a-II-a, a IV-a si a VI-a, ministrul Educatiei a precizat ca  evaluarea se va organiza la nivel national, pe centre, iar notele nu vor fi trecute in catalog. El a adaugat ca testele vor fi facute publice in aproximativ o luna.

“Am avut o perioada tezele unice, le-am scos, n-am fost foarte seriosi in abordare. Ne trezim dupa 8 ani de scoala ca avem peste 50.000 de absolventi de clasa a 8-a incapabili sa obtina trecerea. Ce putem sa facem! Sa ne uitam sa vedem ce se intampla in clase. Plec de la un caz particular. Duminica trecuta ma plimbam cu fata mea prin oras, care trece in clasa a 4-a. Am fost surprins ca stia despre evaluare si am intrebat-o de ce are emotii. Nu stia multe lucruri in raport cu structura examenului. Luni m-am dus la birou si i-am dus testele. Dupa ce s-a uitat pe testele de a 2-a si a 4-a, a constatat ca sunt teste decente. Am decis in urma acestei discutii sa publicam toate testele. Subiectele sunt unice, concepute de aceeasi echipa care se ocupa si de evaluarea nationala si de Bacalaureat. Evaluarea este nationala pe centre, iar notele nu vor fi trecute in catalog. Scopul nu e sa punem o nota elevului, ci sa comparam la nivel national si apoi sa facem calibrarile. Sper sa aiba impact pozitiv, nu sunt examene, ci radiografii de sistem. In 4 saptamani sper sa facem toate datele publice, testele le punem pe internet si transmitem metodologia pentru anul acesta. Ca parinte, veti sti exact care este nivelul copilului d-vs din aceasta evaluare. Preocuparea mea e lagata de clasa. Am reformat sistemul educatiei din 7.000 de unghiuri, dar am uitat sa reformam clasa”, a mai spus ministrul.

Intrebat la ce materii vor fi facute evaluarile, Remus Pricopie a explicat ca acestea se vor face in principal la limba romana si matematica, desi a recunoscut ca si-ar fi dorit ca testarea sa se faca la toate disciplinele, pentru o mai buna evaluare a profesorilor.

“La romana si matematica vor avea loc testarile, dar anumite teste sunt interdisciplinare. Matematica poate avea componente de fizica sau chimie. Mi-as dori sa pot face un test national pe toate disciplinele, pentru a putea evalua fiecare profesor in parte in functie de performanta elevilor sai. Garantez ca daca ne raportam la copii de clasa a 2-a, peste 6 ani succesul ar trebui sa fie garantat”, a precizat ministrul Educatiei.

Problema programei scolare incarcate a fost, de asemenea, ridicata in discutie, cu referire in special la clasa pregatitoare si la clasele I-IV, la care au fost introduse discipline precum Educatie financiara sau Filozofie. Remus Pricopie considera ca elevii trebuie sa realizeze inca de mici care este valoarea banului sau a adevarului, in conditiile in care nu faci trimitere de specialitate, iar nivelul de abordare este corespunzator varstei.

“Plec de la elementele de ordin general si va spun ca programele au fost discutate din diferite puncte de vedere. Avem profesori care spun ca la clasa nu fac suficient. Sistemul e unul singur si trebuie sa raspunda nevoilor tuturor. Temele sunt corecte, dar nivelul de abordare este corespunzator varstei. Ce e in neregula ca un copil sa spuna uite, acest telefon este mai greu decat x. Are o masa mai mare. Am adaugat si filozofia pentru invatamantul primar. Educatia financiara…. Care este problema sa realizeze valoarea banului!? Cred ca in scoala trebuie sa abordam toate problemele la nivelul lor. In pedagogie exista un principiu clar: un subiect nu este prezentat dintr-o data, ci gradual. N-o sa faca filozofie copii de clasele 1-4, dar sunt teme (adevarul sau cinstea) pe care sa le poti discuta cu un copil de 9-10 ani, nu faci trimitere de specialitate. Daca plecam de la ideea ca nu avem profesori pregatiti inseamna ca putem sa inchidem scoala si gata, nu mai facem nimic. Cred ca avem cadre didactice pregatite. Profesorii in fiecare saptamana trebuie sa participe la manifestari care contribuie la perfectionarea lor. Avem o programa noua, pregatim profesorii inainte si rezultatele nu intarzaie sa apara“, a mai declarat Remus Pricopie, duminica, in studioul Realitatea TV.

Salarizarea proasta din invatamant a reprezentat o alta tema abordata de ministrul Pricopie, acesta precizand ca o comisie formata la Guvern lucreaza in prezent la mai multe variante de crestere a salariilor in perioada urmatoare si nu a exclus posibilitatea ca aceasta crestere sa aiba loc chiar in 2014. 

“De cautat solutii trebuie sa cautam. Atunci cand am preluat portofoliul de la Educatie stiam ce buget va fi, am plecat de la 2,87% din PIB, acum suntem la 3,21%. Imi doresc macar acel 5,8% care era candva. Nu cred ca trebuie sa generalizam si sa spunem ca pleaca in strainatate (absolventii buni – n.r.). Sunt constient ca salariile sunt mici, dar sunt realist. Expertul de la Banca Mondiala a spus ca nu exista un alt exemplu la nivel mondial de crestere a salariului cu peste 50%.Povestea negativa e ca am scazut salariile nu cu 25%, ci cu 50%. Sunt profesori in mediul rural care aveau diferite sporuri. Anul trecut s-a revenit cu acel 25%. Premierul a abordat aceasta problema. S-a revenit la salariul de baza si a spus ca se lucreaza pe posibilitati de crestere a salariilor in viitor. Este preocuparea Guvernului. Nu pot sa va spun exact cand vor creste, insa este o comisie la Guvern care se ocupa de asta. Sunt optimist”, a mai declarat Remus Pricopie.

Aproximativ 3.200.000 de elevi si prescolari vor incepe luni cursurile primului semestru al noului an scolar 2013 – 2014, transmite Agerpres. Noul an scolar totalizeaza 36 de saptamani de cursuri, insumand 176 de zile lucratoare. Anul scolar va fi impartit in doua semestre aproximativ egale ca durata, iar vacanta de iarna nu mai este vacanta intersemestriala, semestrul I va continua pana la 1 februarie 2014.

Pentru inceperea noului an scolar vor fi mobilizati in toata tara peste 11.000 de politisti, anunta Inspectoratul General al Politiei Romane. Dintre acestia, peste 9.000 sunt politisti de ordine publica, peste 1.400 politisti de la rutiera si 800 de politisti de la alte structuri.

In anul scolar 2012-2013, la nivel national, au functionat 20.334 unitati de invatamant preuniversitar, dintre care 9.313 scoli generale, 1.619 licee, colegii si scoli profesionale si 9.402 gradinite, frecventate de aproximativ 2.700.000 de elevi.

Foto: Gandul