NOUL COD RUTIER 2015. Nu platesti amenda ramai pieton

NOUL COD RUTIER 2015. Una dintre noutătile aduse de Noul Cod Rutier este suspendarea permisului auto in urma neplatii amenzilor de circulatie. In Romania, de exemplu, gradul de incasare al amenzilor este undeva la 40%, in timp ce, in alte state, gradul de incasare depaseste 90%, in Olanda fiind chiar 98%. Din cauza faptului ca exista multi soferi care nu au bunuri pe numele lor, nici executarea silita nu poate fi valabila, astfel că statul nu poate să recupereze cuantumul amenzii.

De aceea, autoritătile s-au gandit sa puna la punct un sistem prin care soferii sa fie, practic, obligati sa plateasca amenda, in caz contrar sa ramana pietoni. Astfel, autoritătile introduc “tichetul de contraventie”.

NOUL COD RUTIER 2015. Practic, este vorba despre un tichet care va fi anexat permisului de conducere si in care se va tine o evidenta a amenzilor platite. Lipsa acestuia poate dovedi neachitarea contravalorii amenzii si, in conditiile in care nu a fost exercitata o cale de atac impotriva procesului verbal de constatare a contravenţiei, poate atrage dupa sine suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule pana la plata amenzii. De asemenea, autoritătile doresc crearea unui serviciu care le va permite utilizatorilor plata amenzilor online.

NOUL COD RUTIER 2015. Soferii vor trebui sa cunoasca prevederile din noul COD RUTIER, care se aplica incepand de sambata, 14 februarie 2015. mondonews.ro va prezinta mai jos principalele modificari operate in CODUL RUTIER.  In cazul in care nu vor respecta modificarile aduse la CODUL RUTIER, soferii risca sa fie sanctionati cu amenzi de aproape 500 de lei.

CODUL RUTIER se actualizează din nou pentru a fi în armonie cu legislaţia europeană privind siguranţa minorilor în vehicule. Astfel, Ordonanţa de Urgenţă nr. 195/2002 a fost modificată pentru a include noi reguli referitoare la transportul copiilor. Codul rutier a fost modificat ultima dată la sfârşitul lui august 2014, iar acum Guvernul a făcut câteva completări la regulile care se referă la transportul copiilor în maşină.

NOUL COD RUTIER, IN VIGOARE DIN 14 FEBRUARIE 2015. Codul rutier s-a schimbat din 14 februarie 2015, cand au intrat in vigoare noi reglementari referitoare la transportul copiilor in masina. Cateva modificari ale Codului au intrat in vigoare in septembrie 2014, cand s-a impus obligativitatea purtarii centurii de siguranta de catre minori si interzicerea transportarii copiilor mai mici de trei ani in vehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranta.

NOUL COD RUTIER, IN VIGOARE DIN 14 FEBRUARIE 2015. Noile norme, care au intrat in vigoare in 14 februarie 2015, se refera la transportarea copiilor cu varsta de pana in trei ani si sunt incluse in Hotararea Guvernului nr. 11/2015 pentru modificarea si completarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1391/2006, care a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 35 din 15 ianuarie 2015.

NOUL COD RUTIER, IN VIGOARE DIN 14 FEBRUARIE 2015. Mai exact, copiii care au o înălţime de până în 135 cm pot fi transportaţi în autovehicule care au sisteme de siguranţă (centuri) pentru şofer şi pasageri numai dacă sunt fixaţi/prinşi cu un dispozitiv de fixare în scaun pentru copii. Aceeaşi regulă se aplică şi pentru copiii care au o înălţime mai mare de 135 cm, dar pentru aceştia există şi varianta purtării centurii de siguranţă, în condiţiile de mai jos:

„Copiii cu o înălţime de peste 135 cm pot fi transportaţi în autovehicule echipate cu sisteme de siguranţă doar dacă poartă centuri de siguranţă pentru adulţi, reglate astfel încât să nu treacă peste zona gâtului sau feţei, ori dacă sunt fixaţi sau prinşi cu ajutorul unui dispozitiv de fixare în scaun pentru copii instalat în autovehicul”, conform HG nr. 11/2015. Trebuie menţionat că unele maşini sunt dotate cu banchete care încorporează scaune înălţătoare pentru copii, acestea putând fi folosite pentru copiii mai înalţi de 135 cm.

NOUL COD RUTIER, IN VIGOARE DIN 14 FEBRUARIE 2015. Potrivit noilor norme, dispozitivele de fixare în scaune trebuie să fie obligatoriu omologate şi adecvate pentru caracteristicile fizice ale copiilor. Totodată, acestea pot fi instalate pe locurile din spate sau pe locul din faţă al pasagerului. În cazul locului din faţă, instalarea este permisă doar dacă instrucţiunile dispozitivului permit acest lucru şi doar dacă airbagul este dezactivat ori dacă nu există airbag pentru acest loc. În cazul autovehiculelor destinate transportului public de persoane sau al taxiurilor, aceste norme nu se aplică, însă este obligatorie supravegherea copilului de către o altă persoană, în afară de şofer.

NOUL COD RUTIER, IN VIGOARE DIN 14 FEBRUARIE 2015. Totodată, copilul poate fi transportat fără dispozitiv de siguranţă şi fără centură de siguranţă dacă este scutit de medic. În această situaţie, copiii trebuie transportaţi doar pe scaunele din spate şi, dacă au mai puţin de trei ani, trebuie să fie supravegheaţi de o altă persoană în afară de şofer. În acelaşi timp, şoferul trebuie să aibă la îndemână scutirea medicală pe care este menţionată afecţiunea pentru care este contraindicată purtarea sistemelor de siguranţă, precum şi durata de valabilitate a scutirii.

NOUL COD RUTIER, IN VIGOARE DIN 14 FEBRUARIE 2015. În situaţia în care vehiculul nu este dotat cu sisteme de siguranţă, copiii de până în trei ani trebuie să ocupe orice alt loc decât cel de pe scaunul din faţă şi trebuie să fie supravegheaţi de altă persoană în afară de şofer. Nerespectarea regulilor referitoare la folosirea sistemelor de siguranţă de către minori va fi sancţionată cu trei puncte de penalizare şi 4-5 puncte-amendă, adică 390 sau 487,5 lei.

AMENZI SI SANCTIUNI DIN NOUL COD RUTIER

Amenzile NU au fost majorate odată cu noile modificări aduse Codului rutier, precizeaza pagina electronica a Pro Motor. În schimb, valoarea amenzilor a crescut în 1 ianuarie 2015, când salariul minim pe economie a fost majorat la 975 de lei. Motivul e simplu: un punct-amendă reprezintă 10% din valoarea salariului minim pe economie, adică 97,5 lei. Asta înseamnă că amenda cea mai mică va fi de 195 de lei, iar cea mai mare ajunge la 9.750 de lei. Dar nu e cazul să intri în panică, fiindcă valoarea maximă se poate aplica doar în cazul persoanelor juridice (adică firme de transport, firme care se ocupă de întreţinerea drumurilor etc.). Cu alte cuvinte, amenda maximă pentru persoane fizice este de 1.950 de lei.

NOUL COD RUTIER, IN VIGOARE DIN 14 FEBRUARIE 2015. La articolul 98, alineatul 4 din OUG 195/2002, clasele de sancţiuni sunt următoarele:
a) clasa I – 2 sau 3 puncte-amendă (195 de lei sau 292,5 lei);
b) clasa a II-a – 4 sau 5 puncte-amendă (390 de lei sau 487,5 lei);
c) clasa a III-a – de la 6 la 8 puncte-amendă (între 585 şi 780 de lei);
d) clasa a IV-a – de la 9 la 20 puncte-amendă (între 877,5 şi 1.950 de lei);
e) clasa a V-a – de la 21 la 100 puncte-amendă (doar pentru persoane juridice – între 2.047,5 şi 9.750 de lei).

NOUL COD RUTIER, IN VIGOARE DIN 14 FEBRUARIE 2015. Astfel, sancţiunile pentru vorbitul la telefon în timpul condusului fără folosirea sistemelor hands free rămân aceleaşi: două puncte de penalizare pe permisul de conducere („folosirea telefoanelor mobile în timpul conducerii, cu excepţia celor prevăzute cu dispozitive de tip <<mâini libere>>” – articolul 108, alineatul 1, litera a, punctul 2) şi două sau trei puncte-amendă („Amenda contravenţională prevăzută la alin.(1) se aplică şi conducătorului de autovehicul sau tramvai care săvârşeşte o faptă pentru care se aplică 2 puncte de penalizare, conform art.108 alin.(1) lit.a)” – articolul 99, alineatul 2).
De asemenea, sancţiunile pentru nerespectarea obligaţiei şoferulului de a purta centura de siguranţă în timpul mersului sunt neschimbate: două puncte de penalizare („nerespectarea obligaţiei de a purta, în timpul circulaţiei pe drumurile publice, centura de siguranţă ori căştile de protecţie omologate, după caz” – articolul 108, alineatul 1, litera a, punctul 3) şi două sau trei puncte-amendă („Amenda contravenţională prevăzută la alin.(1) se aplică şi conducătorului de autovehicul sau tramvai care săvârşeşte o faptă pentru care se aplică 2 puncte de penalizare, conform art.108 alin.(1) lit.a)” – articolul 99, alineatul 2).

NOUL COD RUTIER, IN VIGOARE DIN 14 FEBRUARIE 2015. Totodată, pasagerii care nu poartă centurile de siguranţă în timpul deplasării sunt amendaţi cu două sau trei puncte amendă („nerespectarea obligaţiei pasagerilor aflaţi într-un autovehicul de a purta, în timpul deplasării pe drumurile publice, centura sau dispozitivele de siguranţă omologate” – articolul 99, alineatul 1, punctul 8).

NOUL COD RUTIER, IN VIGOARE DIN 14 FEBRUARIE 2015. Ultimele modificări aduse Codului rutier introduc sancţiuni pentru şoferii care nu se asigură că minorii poartă centurile de siguranţă sau folosesc dispozitivele de fixare omologate. Aceleaşi sancţiuni sunt aplicate şi dacă şoferul transportă un copil mai mic de trei ani fără a folosi un dispozitiv de siguranţă omologat: trei puncte de penalizare („nerespectarea obligaţiei conducătorului de autovehicul de se asigura că persoanele minore poartă centuri de siguranţă sau sunt transportate în dispozitive de fixare în scaune pentru copii omologate, în condiţiile prevăzute de regulament” – articolul 108, alineatul 1, litera b, punctul 9. Plus: „nerespectarea dispoziţiilor art. 36 alin. (13) sau a condiţiilor prevăzute de regulament privind transportul copiilor în autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranţă” – articolul 108, alineatul 1, litera b, punctul 10) şi patru sau cinci puncte-amendă („Amenda contravenţională prevăzută la alin.(1) se aplică şi conducătorului de autovehicul sau tramvai care săvârşeşte o faptă pentru care se aplică 3 puncte de penalizare, conform art.108 alin.(1) lit.b)” – articolul 100, alineatul 2).

NOUL COD RUTIER, IN VIGOARE DIN 14 FEBRUARIE 2015. În cele din urmă, sancţiunile pentru trecerea pe culoarea roşie a semaforului şi pentru depăşirea vitezei regulamentare au rămas neschimbate. Nu există o nouă regulă care spune că suspendarea permisului de conducere se face pe o perioadă de şase luni de zile.
Conform legii, pentru depăşirea cu peste 50 km/h a vitezei admise pe un anumit sector de drum se aplică 9-20 puncte amendă şi sancţiunea complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 90 de zile („depăşirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic” – articolul 102, alineatul 3, litera e).

NOUL COD RUTIER, IN VIGOARE DIN 14 FEBRUARIE 2015. Nerespectarea culorii roşii a semaforului se sancţionează cu 4-5 puncte amendă şi suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile („nerespectarea semnificaţiei culorii roşii a semaforului” – articolul 100, alineatul 3, litera d).

Conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice, dacă alcoolemia este sub nivelul de 0,80 mg/l alcool pur în sânge, se sancţionează cu 9-20 puncte amendă şi suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 90 de zile („conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice, dacă fapta nu constituie, potrivit legii, infracţiune” – articolul 102, alineatul 3, litera a). În acest caz, este obligatorie testarea cunoaşterii regulilor de circulaţie. Dacă şoferul nu promovează testul sau nu se prezintă la testare, perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce se prelungeşte cu 30 de zile (articolul 106, alineatul 1).