Noul program de guvernare a fost trimis la Parlament. Vezi ce concesii face Ponta pentru UDMR. DOCUMENT ATASAT

Programul de guvernare al noului Cabinet Ponta III a fost trimis, vineri, la Parlament, urmand ca marti, la ora 15.00, sa se convoace plenul reunit pentru asumarea documentului de catre premierul Victor Ponta.

Programul elaborat de PSD-UNPR-UDMR-PC are 140 de pagini. In mare parte, prevederile sunt aproape identice cu vechiul program de guvernare al USL. Printre punctele din document se numara reducerea CAS, insa doar daca permite bugetul, dar si o serie de concesii pentru UDMR, care a obtinut limba maghiara in institutiile statului. Noul Cabinet Ponta 3 sustine si statutul minoritatilor, precum si arborarea steagului secuiesc. 

De asemenea, in program este trecuta si prevederea ca salariul minim urmeaza sa creasca la 1.100 de lei. In materie de fiscalitate, in perioada 2014-2016 Guvernul isi propune revenirea la TVA de 19%, in situatia in care cadrul bugetar o va permite. De asemenea, Executivul intentioneaza sa introduca impozit diferentiat pe venitul salarial cu cote de 8, 12 si 16%.

Guvernul Ponta 3 sustine statutul minoritatilor, UDMR a reusit sa obtina limba maghiara in institutiile statului, institutiile minoritatilor urmand a fi finantate cu bani de la stat. Ca elemente de noutate din document, in domeniul invatamantului pentru minoritati, Guvernul trebuie sa aiba in vedere in urmatorii 10 ani asigurarea insusirii limbii materne, elaborarea manualelor scolare in limbile minoritatilor nationale, dar si formarea cadrelor didactcie pentru invatamantul in limba minoritatilor.

Programul de guvernare mai prevede arborarea steagului maghiar, langa cel al Romaniei si al Uniunii Europene, dar si difuzarea mai multe emisiuni in limba maghiara.

VEZI AICI NOUL PROGRAM AL GUVERNULUI PONTA 3

Elaborarea prezentului program a tinut cont de o serie de factori care creeaza premisele de evolutie a Romaniei pentru urmatorii ani. Este vorba despre situatia economica dificila din Uniunea Europeana – cel mai important partener comercial al nostru – despre asteptarile populatiei, despre angajamentele pe care Romania si le-a asumat in fata partenerilor sai europeni si euroatlantici, precum si despre realitatea economica si sociala din tara. Toate acestea impun o abordare responsabila a actului de guvernare, care sa serveasca intereselor imediate ale cetatenilor, dar si obiectivelor pe termen mediu si lung ale societatii romanesti”, se arata in documentul transmis la redactie.

Iata ce mai cuprinde noul program de guvernare

In ceea ce priveste invatamantul in limbile minoritatilor nationale, precum si programele de invatare a limbii si literaturii materne, Guvernul va adopta, in urma consultarii cu reprezentantii minoritatilor nationale din Parlamentul Romaniei, legislatia subsecventa Legii educatiei nationale.

Guvernul va sustine minoritatile nationale in scopul mentinerii identitatii lingvistice, traditiilor si culturii minoritatilor nationale. in acest sens, Guvernul va sprijini institutiile culturale ale minoritatilor nationale, intretinerea patrimoniului cultural mobil si imobil al acestora si va accelera procesul de restituire al imobilelor cultelor si comunitatilor minoritatilor nationale.

Agricultura: “In acest mandat ne propunem sa fructificam potentialul agricol al Romaniei, concomitent cu revitalizarea zonelor rurale.
Ne propunem ca, sectorul agricol sa devina un motor de crestere economica si o sursa de locuri de munca pentru populatia din mediul rural, o data cu garantarea veniturilor agricultorilor si protejarea mediului. Simplificarea legislatiei si procedurilor – aceasta este o necesitate obiectiva, avand in vedere ca legislatia Europeana agricola este deja foarte complexa, iar Romania de obicei o complica si mai mult”.

Buget:

● Un ritm mediu anual de crestere economica de cca. 3% in perioada 2014-2016
● Mentinerea deficitului bugetar pe sistem ESA sub 3% din PIB pana in 2016, respectand criteriul stabilit de Tratatul de la Maastricht
● Continuarea consolidarii fiscale in anii 2015 si 2016 in acord cu Comisia Europeana, in vederea atingerii obiectivului pe termen mediu
● Mentinerea ponderii datoriei publice totale in PIB la un nivel sustenabil, semnificativ mai mic decat nivelul de 60% din PIB stabilit prin Tratatul de la Maastricht
● Realizarea unei politici de indatorare publica care sa includa masuri automate de ajustare in cazul depasirii unor praguri ale datoriei, in conformitate cu reglementarile in vigoare
● Realizarea tuturor pasilor necesari pentru trecerea, la programare bugetara multianuala conform bunelor practici internationale in domeniu
area investitiilor in sectoarele strategice (inclusiv creditarea rurala)
● Proiectul Prima casa va fi transformat in proiectul Noua casa, adresat doar pentru achizitionarea de locuinte noi.
Stimularea si dezvoltarea sectorului IMM. Consolidarea instrumentelor de garantare si contragarantare pentru stimularea sectorului IMM
● Promovarea si implementarea modificarilor legislative necesare recunoasterii contragarantiilor ca instrumente diminuatoare de risc de credit, in mod similar contragarantiilor acordate de institutii similare din Uniunea Europeana (Portugalia, Spania etc.)
● Operationalizarea si sustinerea de catre Guvern a unor programe in concordanta cu noua generatie de instrumente financiare inovatoare – platformele de capital propriu si platformele de datorie ale UE – respectiv Programul-cadru pentru cercetare si inovare Orizont 2020; Programul pentru competitivitatea intreprinderilor si IMM-uri COSME; Programul Uniunii Europene pentru schimbari sociale si inovare sociala; Europa creativa
● Infiintarea unui fond de investitii cu capital de risc, prin participarea statului intr-un parteneriat deschis si a unor banci/institutii financiare interesate, care sa permita sectoarelor generatoare de crestere sa acceada la surse alternative de finantare, in conditiile in care sectorul bancar este deosebit de rezervat in a-si asuma riscurile pe care le implica aceasta categorie de clienti/activitati
Reglementarea institutiei “Mediatorul de credite” pentru gasirea solutiilor de creditare in cazul in care apar dificultati in dialogul cu bancile si accesul la finantare
● Directionarea cu prioritate a sprijinului prin garantii si contragarantii catre sectoarele economice cu valoare adaugata mare si a polilor de competitivitate