Octavian Thor Pleter: Adrian Iovan ar fi trebuit sa se intoarca din drum cand a inceput givrajul

Expertii iau in calcul o noua ipoteza in cazul tragediei aviatice petrecuta in urma cu o saptamana in Apuseni si, in urma careia, si-au pierdut viata pilotul Adrian Iovan si studenta la medicina militara Aurelia Ion. Adevarul scrie ca Adrian Iovan ar avea si el o vina in producerea tragicului accident si anume ca nu s-a intors din drum cand a sesizat ca pe aripile aeronavei se depunea gheata.

Ipoteza este lansata de prodecanul Facultatii de Inginerie Aerospatiala, conferentiar doctor Octavian Thor Pleter, specialist in aeronautica cu 30 de ani vechime, acelasi care a mai dat si alte explicatii legate de aceasta tragedie.

Pleter afirma ca pilotul comandant poarta intreaga raspundere a accidentului in sine, argumentand, printre altele, ca Iovan ar fi trebuit sa se intoarca din drum cand a inceput givrajul (depunerea ghetii pe avion). Potrivit acestuia, Adrian Iovan a planificat si a efectuat un zbor “in conditii meteorologice de inghet sever, conditii evidente din prognozele la care avea acces inainte de decolare”. Totodata, tipul de avion “fara performantele de urcare necesare” si, mai ales, tipul de motor cu piston cu carburator, “in mod special vulnerabil la acest fenomen meteo”, “nu erau adecvate pentru aceasta misiune si comandantul avea obligatia sa cunoasca acest lucru si sa coreleze datele meteo cu restrictiile impuse de tipul de aeronava”, informeaza Adevarul.

Pilotul ar fi trebuit sa se intoarca Octavian Thor Pleter mai arata ca givrajul aeronavei, care a inceput in momentul intrarii in frontul atmosferic cu umiditate, este un fenomen “cumulativ si nu instantaneu”, astfel ca pilotii ar fi avut timp suficient – cel putin 10 minute – pentru a intoarce aeronava, mai noteaza Adevarul.

„Totusi, decizia comandantului a fost de a continua pe traiectul planificat. Decizia normala in acest caz ar fi fost un viraj de 180 de grade pentru a iesi cat mai repede din frontul atmosferic in care intrase si aterizarea la cel mai apropiat aeroport neafectat de frontul atmosferic, in acel caz Sibiu”, a precizat expertul. El a mai aratat ca ipoteza potrivit careia echipajul nu ar fi sesizat givrajul este infirmata categoric, atat de declaratia unui pasager, cat si de cererea de a cobori, adresata prin radio centrului de control de la Bucuresti, “o tentativa evidenta pentru a iesi din frontul atmosferic de inghet pe dedesubt”.

Sursa foto: realitatea.net