Peste 1.000 de apeluri la Telefonul Pacientului. Ce reclama oamenii

Proiectul „Telefonul pacientului” a inregistrat, in primul an de la lansare, peste 1.000 de apeluri de la pacienti din toata tara. Prin intermediul apelurilor, acestia au solicitat diverse informatii sau au semnalat problemele intampinate in sistemul sanitar, au anuntat miercuri reprezentantii COPAC.

Problemele semnalate de catre pacienti si informatiile solictate se refera la aspecte punctuale ori generale privind medicina de familie, spitale, policlinici, farmacii, nerespectarea drepturilor pacientilor, abuzuri din partea medicilor de familie si ale celor din spitale, ale farmacistilor si ale medicilor din cabinetele medicale private.

De asemenea, au fost semnalate nereguli in privinta asigurarilor de sanatate, precum si chestiuni legate de decontarea tratamentelor de catre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, atat in tara cat si in strainatate, a protectiei sociale, inscrierii, revizuirii si contestatii ale dosarelor pentru obtinerea incadrarii in grad de handicap. Alte zone de interes semnalate de catre apelanti au fost cele privind ajutoarele sociale si pensiile pe caz de boala, concediile medicale si alte informatii in care sunt solicitate date de contact ale diferitelor clinici particulare sau alte institutii de stat, unde se pot efectua diferite tratamente sau se pot sesiza diferite probleme intampinate de pacienti, unde se pot face sugestii sau reclamatii referitoare la anumite proceduri medicale greu accesibile sau inexistente.

Potrivit sursei citate, 45 la suta dintre apeluri s-a referit la informatii privind asigurarile de sanatate, drepturile pacientului, decontarea tratamentelor medicale in tara si strainatate, retete compensate, programari la medicii de specialitate si alte date referitoare la procedurile de decontare ale anumitor tratamente de catre CJAS si CASMB.

In alte 30 la suta dintre situatii au fost solicitate diferite informatii si date de contact ale anumitor clinici, cabinete medicale si tehnico-medicale, filiale ale Colegiului Medicilor, ale Caselor Judetene de asigurari de sanatate si alte institutii de stat si private.

Totodata, 25 la suta dintre cei care au apelat au reclamat abuzuri sau rele tratamente din partea medicilor de familie, a personalului medical din spitale si farmacii, precum si acuzatii de malpraxis din clinici de stat si private ce se adreseaza Colegiilor Judetene ale Medicilor din Romania.

Citeste si: Noi restrictii pentru cei care au nevoie de bilete compensate sau bilete de trimitere

Operand o prioritizare, in functie de numarul problemelor aduse in discutie de catre pacienti, s-au evidentiat cateva zone de mare interes pentru acestia.

Una dintre problemele acute ale pacientilor legate de medicii de familie este aceea a eliberararii retetelor compensate sau gratuite pentru boli cronice. “Conform legii, fiecare pacient are dreptul la o singura reteta gratuita sau compensata pe luna, cu cel mult 7 medicamente, dintre care 3 din lista B si 4 din lista C. Faptul ca nu se specifica clar ca un pacient poate primi, in cadrul unei internari, o reteta gratuita pentru o anumita afectiune, iar medicul de familie poate sa-i elibereze, in aceeasi luna, o alta reteta pentru afectiunile cronice mai vechi (pentru care face tratament de lunga durata), il impiedica pe pacient sa beneficieze de tratamentul corespunzator si gratuit, conform legii”, afirma reprezentantii COPAC.

O alta problema de mare interes este lipsa unor informatii referitoare la existenta unor clinici (laboratoare) in care se pot face gratuit analizele pentru HCV, viremie si pentru testele HIV/SIDA.

De asemenea, multi pacienti semnaleaza incorecta reglementare a transportului cu salvarea dinspre spital spre casa, in cazurile persoanelor netransportabile si coplata, in valoare de 7 lei, aplicata bolnavilor care vin la ambulator pentru efectuarea curelor de chemioterapie.

O problema stringenta pentru pacientii din zonele rurale este cea a birocratiei. Astfel, pentru a obtine o adeverinta de la CNAS acestia trebuie sa faca plata la trezoreria din cadrul primariei/satului local, apoi sa mearga cu chitanta la sediul CJAS din orasul resedinta de judet, care se poate afla chiar si la 50-60 de kilometri departare. Se doreste o procedura simplificata prin care pacientul care achita la trezorerie plata contributiei la sanatate sa figureze automat in calculatorul medicului de familie, iar acesta sa aiba posibilitatea de a elibera aceasta adeverinta.

Potrivit sursei citate, 45 la suta dintre pacientii care au apelat acest numar de telefon sunt femei si 55 la suta sunt barbati.

“Telefonul pacientului” a fost lansat in martie 2013 de Coalitia Organizatiilor Pacientilor cu Afectiuni Cronice (COPAC). La numarul gratuit 0800.800.242, orice persoana poate semnala incalcari grave ale drepturilor sale.

Sursa foto: cugetliber.ro