PIATA de SPECTACOLE din ROMANIA bate RECORDUL ISTORIC in 2017

Piata de spectacole, concerte si logistica de eveniment din Romania creste de la an la an cu cifre spectaculoase. Pe fondul apetitului romanilor pentru entertainment de calitate, afacerile firmelor din domeniu ar putea depasi nivelul de 500 de milioane de lei in 2017, performanta dubla fata de anul 2009, arata un studiu realizat de KeysFin.

Concerte, spectacole, festivaluri, petreceri mondene. Romanii sunt tot mai interesati de astfel de evenimente si sunt dispusi sa plateasca pentru entertainment, dovada succesul de casa de care se bucura, in aceste zile, Festivalul Enescu.

Potrivit unui studiu realizat de KeysFin, numarul firmelor din acest domeniu s-a dublat fata de acum sapte ani, de la 1090 in 2009 la 2132 in 2016. Mai mult de jumatate activeaza in sectorul de activitati de interpretare artistica (spectacole), urmate de cele care asigura suportul logistic, peste 800.

Pe fondul cresterii spectaculoase a numarului de evenimente, de la spectacole de film si teatru, la concerte si festivaluri dintre care cel mai relevant exemplu il constituie Untold, afacerile din entertainment-ul romanesc au inregistrat incasari de peste 472 milioane de lei, in conditiile in care in 2009 abia treceau de granita de 200 mil.lei (213,8 mil.lei)

„Un business care devine tot mai profitabil, pe fondul maturizarii pietei. De la concertele gratuite din anii 90-2000, piata a evoluat semnificativ, investitiile mai ales in logistica si promovare determinand o schimbare semnificativa in comportamentul de consum al romanilor. Festivaluri precum Untold din Cluj, Enescu, Neversea au demonstrat ca business-ul in acest domeniu poate fi profitabil, in conditiile dezvoltarii unor servicii la standarde occidentale”, afirma analistii de la KeysFin.

Pe fondul optimizarii afacerilor, profitul sectorului a depasit nivelul de 88,5 milioane de lei in 2016, cifra fiind de aproape patru ori mai mare decat in 2009. Si numarul angajatilor care activeaza in piata de spectacole, concerte si logistica de eveniment din Romania a crescut semnificativ in acest interval, de la 1631 in 2009 la 2156 in 2016.

„Piata isi continua trendul crescator si in 2017, succesul de casa raportat de festivalurile organizate in aceasta vara, precum Untold si Neversea (aflat la prima editie), sustinand prognozele prind cresterea afacerilor cu cel putin 20%”, afirma expertii.

CINE SUNT PRINCIPALII JUCATORI DIN PIATA DE ENTERTAINMENT

Cea mai importanta companie din domeniul organizarii de spectacole, concerte si logistica de eveniment, in functie de cifra de afaceri, a devenit, in ultimii ani, Untold SRL din Cluj. Organizatorul festivalurilor Untold si NeverSea a inregistrat in 2016 o cifra de afaceri de 34,2 milioane de lei si un profit de 3,47 milioane de lei, ajungand la o cota de 6,6% din piata de entertainment.

Pe locul secund s-a clasat, anul trecut, East European Production SRL, cu afaceri de 22,8 milioane de lei si o cota de piata de 4,4%.

In topul jucatorilor din entertainment, urmeaza Global Records SRL (afaceri de 15,3 mil.lei), Fives International SRL (12,4 mil.lei), Festival Tickets Management SRL (10,9 mil.lei), Sunfest SRL (8,3 mil.lei), Livada Advertising SRL (8,2 mil.lei), Bucharest Arena SA (6,9 mil.lei), Ha Ha Ha Production SRL (6 mil.lei) si Phoenix Entertainment SRL (5,6 mil.lei)

Primii 10 jucatori din piata au inregistrat, impreuna, cea mai mare parte a cifrei de afaceri, atat pe segmentul de organizari de spectacole cat si pe cea de logistica.

Statistica KeysFin arata, pe de alta parte, ca cele mai multe firme activeaza in Bucuresti (959) acolo unde exista si cele mai multe evenimente. „Capitala este principala piata din entertainment-ul romanesc, in Bucuresti fiind organizate cele mai multe evenimente.

Motivele tin, in primul rand, de concentratia populatiei, de puterea de cumparare si de logistica. Clujul, Constanta, Sibiul, Timisoara si Iasiul se afla pe urmatoarele locuri in topul interesului investitorilor din acest domeniu.

„In aceste orase, poate chiar mai mult decat in Capitala, autoritatile locale au inteles potentialul turistic si de afaceri al organizarii de concerte si festivaluri, iar cel mai bun exemplu de succes il reprezinta rezultatele raportate de Primaria din Cluj-Napoca, oras vizitat in aceasta vara de peste 100.000 de turisti”, explica analistii KeysFin.

PIATA DE ENTERTAINMENT, PLINA DE PROVOCARI

Dincolo de rezultatele pozitive, in ,,bucataria” business-ului de entertainment exista destule provocari. Privite in detaliu, datele statistice arata, de exemplu, ca datoriile comerciale au crescut in intervalul analizat de la 66,1 milioane de lei (2009) la 106,7 milioane lei (2016), iar platile restante au atins nivelul de 106,4 milioane lei (2016), de peste 3 ori mai mari decat in 2009 (29,8 mil.lei)

Vestea buna este ca perioada medie de incasare a creantelor s-a redus de la 130 la 115 zile, insa perioada medie de plata a datoriilor a crescut de la 262 la 273 de zile. Datoriile restante ale sectorului se situau, anul trecut, la 26%, fata de 25% in 2009.

„Chiar daca, la prima vedere, firmele par sa beneficieze de o lichidate optima, avand in vedere specificul afacerilor, realitatea indica faptul ca si aceste companii sunt afectate de blocajul financiar din economie. Datoriile sub un an de zile, raportate de firme, de exemplu, s-au adancit substantial in ultimii ani, la 353,6 milioane de lei (2016), nivel dublu fata de acum 7 ani. Astfel ca si in acest sector, o politica de risk management optima poate face diferenta intre profit si insolventa sau faliment”, au mai spus analistii KeysFin.

PIATA DE ENTERTAINMENT, LA NIVEL INTERNATIONAL

Potrivit datelor Billboard, cea mai importanta companie la nivel international este Live Nation, care a inregistrat venituri de peste 2 miliarde de dolari anul trecut. Promoterul a organizat peste 2700 de evenimente la care au participat 28 de milioane de spectatori.

Pe locul secund, in clasamentul Billboard, s-a situat AEG Live, cu incasari de peste 900 de milioane de dolari. Topul este completat de Ocesa-CIE, cu incasari de peste 200 de milioane de dolari anul trecut.

O alta statistica, realizata de Pollstar, arata ca artistul cu cele mai mari incasari din 2016 este Bruce Springsteen, cu 268 de milioane de dolari. In top urmeaza Beyonce cu 256 de milioane de dolari, Coldplay cu 241 milioane de dolari, Guns N’ Roses cu 188 de milioane de dolari si Adele cu 167,7 milioane de dolari.

“Concertele live reprezinta motorul business-ului la nivel mondial. In toata lumea, acest gen de experienta capata tot mai mult succes, in conditiile in care accesul la tehnologie a modificat comportamentul consumatorilor. Oamenii vor tot mai multe experiente reale, live, iar retelele sociale au amplificat acest fenomen”, au mai explicat analistii KeysFin.

Informatiile din materialul de mai sus sunt culese din barometrul privind starea business-ului romanesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare privind societatile comerciale si PFA-urile active din Romania.

Sursa foto: billboard