Ponta, pe santierul magistralei de metrou Drumul Taberei: Lucrarile continua fara oprire, metroul va fi functional in 2016

Premierul Victor Ponta si ministrul Transporturilor Ramona Manescu au vizitat, miercuri dimineata, santierul Magistralei 5 de metrou Drumul Taberei – Pantelimon, in zona viitoarei statii de metrou Academia Militara, acolo unde a fost puse in functiune utilajele de foraj tip Tunnel Boring Machine (TBM), tehnologie folosita pentru prima data in Romania.

Victor Ponta a declarat, in vizita efectuata in jurul orei 10.00 pe santier, ca magistrala al trebui finalizata in 2016 si a dat asigurari ca lucrarile vor avea parte de finantare, asta si datorita banilor veniti prin Programul Operational Sectorial de Transporturi. Premierul a mai spus ca odata incepute, lucrarile de foraj se vor derula 24 de ore din 24.

“Am vrut impreuna cu doamna ministru (ministrul Transporturilor, Ramona Manescu – n.r.) sa fim aici in momentul in care aceasta noua tehnologie, care n-a mai fost folosita in Romania, si care este varful tehnologic in Europa, intra in functiune. Ma asigur, impreuna cu directorul general de la Metrorex si impreuna cu constructorul care are in responsabilitatea efectuarea acestui proiect, ca exista finantare, ca se lucreaza, ca este tehnologie aici. Am aflat ca actuala masina, Varvara se numeste, lucreaza cu o viteza de 10 ori mai mare decat s-a lucrat la celelalte magistrale. In 2015 ar trebui ar trebui sa fie functional. (n.r. – cine intervine si spune ca in 2016). Bun, in 2016. Masinaria a pornit, a fost o perioada pentru pregatire a santierului, insa din momentul in care a pornit nu se opreste, lucreaza 24 de ore din 24”, a spus premierul. 

Seful Executivului a recunoscut ca traficul rutier in Capitala este dat peste cap de aceste lucrari si a estimat ca o schimbare in bine in trafic nu va putea avea loc mai devreme de toamna anului 2014.

“Lucrarile continua fara oprire. Metroul e necesar intr-un oras ca Bucurestiul. Este dat peste cap traficul rutier pentru o perioada, dar se respecta conditiile de mediu, banii sunt, acum se lucreaza. Imi pare groaznic de rau pentru locuitorii din aceasta zona care mai au de suferit o perioada cu traficul rutier. Eu ma bucur sa fiu in aceasta postura, a celor care fac lucruri, altii stau si critica. O schimbare in traficul rutier, undeva in toamna lui 2014, nu are rost sa ii mintim pe oameni.”, a mai spus Ponta.

Referitor la intarzierile inregistrate in acest proiect, premierul a tinut sa sublinieze nu s-a pus nici un ban in bugetul 2011-2012 pentru proiectul metroului din Drumul Taberei si a adaugat ca abia in 2012, dupa ce USL a venit la guvernare, s-au alocat bani pentru continuarea lucrarilor.

“Acest prioiect, care a inceput foarte prost, nu a fost gandit foarte clar ca finantare si ca timp. Fostul guvern a alocat 10 miloane de euro, noi trebuie sa alocam restul, pana la 1 miliard si jumatate. Cu un an (intarziere – n.r.), pentru ca nu s-a pus nici un ban in bugetul 2011-2012, noi am pus in 2012 la rectificare si acum in 2013, si un lucru extraordinar de important pentru bugetul de stat, faptul ca s-a reusit trecerea unei parti importante din finantare pe Programul Operational Sectorial de Transporturi dupa ce s-a deblocat. Am incredere ca si constructorul si toti cei care acum efectiv lucreaza aici isi fac treaba foarte bine. Noi asiguram finantarea, doamna ministru asigura supravegherea si cat mai repede posibil, pe masura ce se avanseaza cu lucrarile, sa se redea partea de carosabil, traficul sa fie mai usor”, a spus Ponta.

Utilajele – care vor lucra non-stop, sub monitorizarea permanenta a echipelor de specialisti instruiti in utilizarea lor – beneficiaza de cea mai moderna solutie tehnologica de construire a tunelurilor de metrou la nivel international – Earth Pressure Balance (EPB). EPB este o tehnologie de tunelare bazata pe escavarea pamantului prin presiune. Tehnologia permite lucrul in toate tipurile de soluri, mentinand neafectat nivelul de siguranta, chiar si in cele mai dificile dintre acestea.

Tunelul Canalului Manecii, sapat pe distanta de 38 de kilometri sub mare, tronsoane din metroul londonez si mare parte din tunelurile de metrou construite in ultimii 20 de ani la nivel mondial au fost realizate cu ajutorul acestei tehnologii. 

Primul tronson al magistralei 5 de metrou, care face legatura intre Drumul Taberei si Universitate, va avea o lungime de 6,2 kilometri si va numara 10 statii: Eroilor, Academia Militara, Orizont, Favorit, Tudor Vladimirescu, Parc Drumul Taberei, Romancierilor, Valea Ialomitei, Valea Argesului si Raul Doamnei. 

Primele trenuri pe Magistrala 5, de la Raul Doamnei si de la statia Valea Ialomitei, pana la Eroilor, ar fi trebuit puse in functiune in cursul anului 2015.