Pozitia grupului PPE din Parlamentul European cu privire la o Uniune Europeana a Apararii

Grupul PPE asteapta o strategie noua, ambitioasa, care sa conduca la o Carte alba a securitatii si apararii UE si care sa defineasca o foaie de parcurs care sa contina masuri realiste si concrete. Strategia ar trebui sa traga concluzii privind organizarea, echipamentele, capabilitatile si procedurile de utilizare a acestora in caz de necesitate. Ar trebui, de asemenea, sa defineasca perceptii comune ale amenintarilor si interese comune de securitate, pentru a stimula aparitia unei culturi strategice comune. Summit-ul UE domeniul apararii din iunie 2015 a fost o ocazie pierduta pentru ca nu a reusit sa raspunda in mod cuprinzator la chestiunile legate de aparare.

In continuare vom trece in revista, pozitia grupului PPE din Parlamentul European cu privire la o Uniune Europeana a Apararii: 

SECURITATE PENTRU TOTI SAU DELOC

Mediul de securitate care inconjoara UE este volatil, complex si nesigur. La sud si la est, Europa se confrunta cu un arc de instabilitate. Cercul dorit de prieteni a devenit un cerc de foc. La sud, ISIS si alte organizatii teroriste sunt din ce in ce mai numeroase in Orientul Mijlociu si in Africa de Nord, instabilitate in Orientul Mijlociu si Libia si de asemenea, regiunea Sahel in general genereaza provocari de securitate. In est, razboiul hibrid dus de Rusia impotriva Ucrainei, anexarea ilegala a Crimeii si tacticile hibride, inclusiv terorismul cibernetic si razboiul informational, utilizate pentru a destabiliza tarile din Parteneriatul Estic reprezinta cele mai urgente amenintari la adresa securitatii UE. Criza migratiei la frontierele de sud si de est reprezinta provocari dramatice pentru UE si statele sale membre, inclusiv ingrijorari legate de securitate, si trebuie abordate colectiv. Amenintarile interne si externe la adresa securitatii sunt acum strans legate intre ele. Administratia SUA se asteapta, de asemenea, sa preluam initiativa in stabilizarea vecinatatii noastre extinse.

In acest context, securitatea si apararea ar trebui sa ramana in centrul agendei europene. Principala problema consta in absenta vointei politice de a folosi integral toate instrumentele si a capabilitatile militare existente pentru a realiza obiectivele de politica externa ale UE si, de asemenea, de a raspunde preocuparilor de securitate ale tuturor statelor membre in conformitate cu articolul 42 alineatul (7) din TUE. Acest articol ar trebui sa devina echivalentul pentru UE al articolului 5 al NATO si ar trebui operationalizat fara sa fie afectate angajamentele vizand apararea colectiva, care rezulta, pentru majoritatea statelor membre ale UE, din Tratatul de la Washington. Europa trebuie sa fie mai puternica, mai rapida si mai reactiva in situatiile de amenintare reala. Trebuie sa isi asume partea sa de responsabilitate si actioneze pe masura ambitiilor sale. In aceasta privinta, regretam ca Consiliul European din iunie 2015 nu s-a ridicat la inaltimea asteptarilor generate de Consiliul din decembrie 2013 dedicat apararii.

 

Potrivit ultimelor date furnizate de Agentia Europeana de Aparare (AEA) pentru 2013, statele membre au cheltuit 186 miliarde de euro pentru aparare, iar fortele armate totalizeaza 1 435 000 de soldati, mai mult decat armata SUA. Suma totala pe care o cheltuiesc europenii pentru aparare reprezinta mai putin de jumatate din suma cheltuita de SUA, insa eficacitatea acestor cheltuieli este estimata la 10-15 % fata de cea a cheltuielilor facute de americani. Ca urmare a lipsei de cooperare si coordonare si a absentei sinergiilor, aceste cheltuieli produc rezultate operationale dezastruoase, sunt o risipa a banilor contribuabililor si ne vulnerabilizeaza securitatea.

E NEVOIE DE O NOUA STRATEGIE EUROPEANA DE APARARE

O noua strategie europeana de securitate este necesara de mult timp. Avem nevoie de o abordare proaspata, care sa tina seama de mediul de securitate radical schimbat, pentru a defini ambitiile politice ale UE, dar si pentru a transforma UE intr-un actor mai puternic in domeniul securitatii. Grupul PPE asteapta o strategie noua, ambitioasa, care sa conduca la o Carte alba a securitatii si apararii UE si care sa defineasca o foaie de parcurs care sa contina masuri realiste si concrete. Strategia ar trebui sa traga concluzii privind organizarea, echipamentele, capabilitatile si procedurile de utilizare a acestora in caz de necesitate. Ar trebui, de asemenea, sa defineasca perceptii comune ale amenintarilor si interese comune de securitate, pentru a stimula aparitia unei culturi strategice comune. Summitul UE domeniul apararii din iunie 2015 a fost o ocazie pierduta pentru ca nu a reusit sa raspunda in mod cuprinzator la chestiunile legate de aparare.

Grupul PPE este ferm convins ca trebuie folosite integral dispozitiile tratatelor in domeniul politicii de securitate si aparare comune (PSAC). Trebuie sa operationalizam dispozitiile prevazute in Tratatul de la Lisabona (articolul 41 – fondul de lansare, articolul 44 din TUE – incredintarea unei misiuni PSAC unui grup de state membre, articolul 46 din TUE – cooperarea structurata permanenta, articolul 222 din TFUE – clauza de solidaritate si articolul 42 din TUE – clauza de aparare reciproca). Pentru a pune capat insulelor izolate si necoordonate de cooperare militara, trebuie acordata prioritate lansarii cooperarii structurate permanente (PESCO).

Grupul PPE sprijina ideea crearii unui Consiliu permanent al ministrilor apararii. Introducerea unui dialog tematic bianual privind PSAC la reuniunile Consiliului European ar urma sa mentina securitatea si apararea ca prioritati centrale ale agendei. Consiliul European ar trebui sa fie mai precis si mai exigent in cerintele sale.

Sursa foto: bbc