PPE: Cooperarea UE-NATO este absolut vitala pentru securitatea si apararea europeana

Grupul PPE asteapta o strategie noua, ambitioasa, care sa conduca la o Carte alba a securitatii si apararii UE si care sa defineasca o foaie de parcurs care sa contina masuri realiste si concrete. Strategia ar trebui sa traga concluzii privind organizarea, echipamentele, capabilitatile si procedurile de utilizare a acestora in caz de necesitate. Ar trebui, de asemenea, sa defineasca perceptii comune ale amenintarilor si interese comune de securitate, pentru a stimula aparitia unei culturi strategice comune. Summit-ul UE domeniul apararii din iunie 2015 a fost o ocazie pierduta pentru ca nu a reusit sa raspunda in mod cuprinzator la chestiunile legate de aparare.

Astazi va vom prezenta a treia si ultima parte a pozitiei grupului PPE din Parlamentul European cu privire la o Uniune Europeana a Apararii: 

BAZA INDUSTRIALA SI TEHNOLOGICA DE APARAREA EUROPEANA (EDTIB)

EDTIB este un element esential pentru capacitatea Europei de a garanta securitatea cetatenilor sai, de a-si proteja valorile, mai ales drepturile omului si democratia, precum si pentru a-si promova interesele. Aflandu-se in centrul EDTIB, industria de aparare este un element esential al arhitecturii europene de securitate. In prezent, niciun stat membru nu poate desfasura singur proiecte de cercetare si tehnologie la scara larga. Prin urmare, o EDTIB consolidata ar trebui sa se bazeze pe coordonarea bugetelor de aparare si pe armonizarea cerintelor, reducerea ineficientelor si pe sinergii mai bune. Firmele europene puternice si competitive ar trebui sa actioneze intr-o piata eficienta a apararii, furnizand capabilitatile necesare pentru apararea europeana si pentru operatiunile autonome ale UE. Comisia Europeana, impreuna cu angajamentul statelor membre, ar trebui sa stabileasca un regim de securitate a aprovizionarii la nivel european, care este esential pentru dezvoltarea, sustinerea si transferul de tehnologii de aparare, precum si pentru consolidarea solidaritatii si a increderii in UE. Obiectivul este de a dezvolta o EDTIB competitiva si inovatoare.

Lansarea unei actiuni pregatitoare pentru 2017 va fi primul pas catre crearea unui program de cercetare in domeniul PSAC la nivelul UE si finantat din bugetul UE. Acesta va fi un pas calitativ pentru viitoarele programe europene de colaborare. In acest sens, subliniem importanta proiectului pilot propus de Parlamentul European.

Intre timp, statele membre si partile interesate ar trebui sa se foloseasca integral de posibilitatile furnizate deja in cadrul Programului de cercetare in domeniul securitatii – Orizont 2020. Statele membre ar trebui sa continue sa sprijine misiunea de cercetare, sprijinind politicile externe ale Uniunii, inclusiv dezvoltarea tehnologica in domeniul tehnologiilor cu dubla utilizare sau pentru a mari interoperabilitatea intre protectia civila si fortele militare (dupa cum se precizeaza in programul specific de instituire a Orizont 2020).

CITESTE SI: POZITIA GRUPULUI PPE DIN PARLAMENTUL EUROPEAN CU PRIVIRE LA O UNIUNE EUROPEANA A APARARII

Angajamentul european de a dezvolta si finanta in comun capabilitatile militare ar trebui sa fie insotit de o coproprietate simetrica a rezultatelor acestor investitii. Vanzarile rezultatelor obtinute in urma proiectelor comune ar trebui sa fie aprobate de toate partile implicate si sa fie facute printr-un sistem comun de acordare a licentelor de export, conform orientarilor continute in Pozitia comuna din 2008 privind controlul exportului de arme, avand in vedere in special respectarea drepturilor omului si a dreptului international, mentinerea pacii, securitatii si stabilitatii regionale.

SECURITATE PRIN PARTENERIATE

Cooperarea UE-NATO este absolut vitala pentru securitatea si apararea europeana. Elementul esential este asigurarea coerentei si solidaritatii transatlantice. Europa trebuie sa-si asume partea sa de responsabilitate si sa actioneze ca un puternic pilon de aparare in cadrul comunitatii de securitate transatlantice, avand capacitatea de a desfasura misiuni si operatii PSAC cu resurse proprii. Prin urmare, PSAC trebuie sa continue sa se dezvolte in complementaritate totala cu actiunile NATO in trei domenii principale: consolidarea in comun a rezilientei (prin combinarea folosirii mijloacelor militare si nemilitare), consolidarea rezilientei cu vecinii nostri (securitatea colectiva) si investitiile in aparare.

UE trebuie sa continue sa isi dezvolte cooperarea cu tarile partenere din vecinatatea UE si in organizatiile internationale si regionale, precum Organizatia Natiunilor Unite, Liga Araba, Uniunea Africana si OSCE. Grupul PPE sprijina initiativa UE „formare si echipare” si cere garantarea finantarii UE pentru echiparea tarilor terte, in special cele pregatite in cadrul misiunilor PSAC.

CALEA DE URMAT

Trebuie sa se termine cu neasumarea de catre toti a responsabilitatilor si costurilor. PSAC nu mai poate fi veriga cea mai slaba din procesul de integrare in UE. Mediul de securitate impune apararii europene sa nu mai fie „un tigru de hartie”, ci sa devina un domeniu de politica de sine statator care furnizeaza un nivel egal de securitate si care reflecta aceeasi ingrijorare vizand preocuparile esentiale de securitate pentru toate statele membre. Acest lucru impune o vointa politica ferma pentru a depasi impasul politic. Nu trebuie sa inventam structuri mecanisme sau instrumente noi, care sa fie greoaie sau complexe. Cele care exista deja trebuie sa devina o realitate operationala.

Avand in vedere provocarile de securitate covarsitoare si din ce in ce mai ample, Uniunea si statele sale membre ar trebui sa adopte masuri serioase si concrete in conformitate cu articolul 24 alineatul (1) din TUE pentru a dezvolta o veritabila politica de aparare comuna, care sa ofere aceeasi securitate pentru toate statele membre.

In actualul climat complex de securitate, UE nu isi poate permite sa fie spectator. Dividendele pacii apartin trecutului. Valorile si interesele noastre sunt contestate si este momentul sa cadem de acord asupra unor ambitii mai mari. UE este plasata intr-o pozitie foarte buna pentru a juca un rol activ, datorita instrumentelor sale variate de politica externa, atat civile, cat si militare. Dar, pentru a asigura pacea, UE trebuie sa fie pregatita sa actioneze prompt, decisiv si cu hotarare.

CITESTE SI: PPE: UE TREBUIE SA DEZVOLTE O NOUA STRATEGIE PENTRU POLITICA EXTERNA SI DE SECURITATE

ANEXA

Grupul PPE solicita UE sa implementeze imediat urmatoarele actiuni:

 

•             IR/VP a UE trebuie sa dezvolte o noua si ambitioasa strategie europeana pentru politica externa si de securitate, care sa defineasca clar interesele UE, domeniile de actiune si mijloacele necesare pentru a face fata amenintarilor actuale si viitoare;

•             IR/VP trebuie sa dezvolte mai mult viitoarea strategie de politica externa si de securitate sub forma unei carti albe in domeniul securitatii si apararii pentru corela gandirea noastra strategica cu dezvoltarea capabilitatilor militare;

•             Comisia Europeana trebuie sa prezinte propuneri concrete privind modul in care UE poate finanta proiecte menite sa consolideze rezilienta si apararea comune impotriva amenintarilor externe si sa sprijine partenerii UE.

•             sa dezvolte mai mult rolul UE de furnizor de securitate regionala si, de asemenea, rolul UE de pilon european solid al NATO;

•             Comisia Europeana trebuie sa isi asume rolul de gardian al tratatelor si sa/si depaseasca restrictiile autoimpuse si sa creeze o piata eficienta a apararii, un regim de securitate a aprovizionarii la nivel european, iar statele membre trebuie sa inceteze practicile contraproductive anterioare;

•             pentru a ne intari rezilienta, UE ar trebui sa (co)finanteze proiectele de cercetare si tehnologie civilo-militare, dar si in domeniul apararii, facilitand elaborarea de viitoare programe de colaborare in cadrul AEA. Statele membre ar trebui sa cheltuie mai mult pentru bugetele de aparare, pentru proiecte comune de achizitii publice si pentru proiecte de cercetare, tehnologie si dezvoltare si ar trebui sa aiba drept scop indeplinirea obiectivelor specifice pe care si le-au fixat in cadrul NATO si UE;

•             Consiliul European ar trebui sa stabileasca o aparare comuna cu Uniunea Europeana de Aparare, care sa aiba la baza cooperarea structurata permanenta si o clauza de aparare colectiva corespunzatoare (articolul 42 din TUE) si ar trebui sa operationalizeze dispozitiile din alte articole relevante (articolul 41 – fondul de lansare, articolul 44 din TUE – incredintarea unei misiuni PSAC unui grup de state membre, articolul 222 din TFUE – clauza de solidaritate);

•             Cooperarea structurata permanenta ar putea constitui modalitatea de coordonare a insulelor izolate de cooperare militara in Europa;

•             pe langa actualele institutii UE civile (CPCC), aceasta Uniune ar trebui sa dispuna de un Cartier general militar operational pentru planificarea si desfasurarea viitoarelor operatiuni militare.

Sursa foto: bbc