PPE se declara in favoarea unui comert liber, echitabil si se pronunta in favoarea deschiderea pietelor

Astazi vom continua sa trecem in revista pozitia grupului PARTIDULUI POPULAR EUROPEAN (PPE) din Parlamentul European (PE) cu privire la comertul international si Parteneriatul transatlantic pentru comert si investitii (TTIP).

II. Politica comerciala a UE in contextul mondial

TITLU: Angajamentul nostru in favoarea unui liber schimb echitabil si a sustenabilitatii

UE se afla in primele randuri ale liberalizarii comerciale mondiale. Acest lucru este demonstrat de numeroasele noastre parteneriate comerciale din intreaga lume. Analizand relatiile noastre economice de pana in prezent, recunoastem caracteristicile divergente ale acestora; desi in ultimii ani au fost inregistrate evolutii pozitive in mai multe domenii, unele parteneriate au stagnat. Pe baza acestor experiente, reamintim impactul pozitiv al acordurilor de liber schimb incheiate de UE pana in prezent si solicitam realizarea unor progrese rapide la nivelul negocierilor in curs, inclusiv al discutiilor referitoare la Acordul privind comertul cu servicii (TiSA) si al parteneriatului regional cu Mercosur. Subliniem importanta cooperarii economice in cadrul politicii europene de vecinatate si solicitam realizarea de noi progrese in ceea ce priveste acordurile de liber schimb aprofundate si cuprinzatoare. Salutam evolutiile din Asia, Africa si America Latina, care au scos din saracie milioane de persoane si au creat conditii favorabile cresterii economice mondiale. Sprijinim ratificarea CETA si consideram mai multe dintre dispozitiile sale privind protectia investitiilor drept proiecte de acorduri viitoare. Dorim sa ne asociem in mod activ cu parteneri din intreaga lume, urmarind o agenda comerciala ambitioasa intr-un context mondial.

Suntem in favoarea unui comert liber si echitabil si dorim deschiderea pietelor

Suntem pe deplin constienti de faptul ca politica comerciala nu reprezinta un scop in sine. In aceasta nu ar trebui insa sa fie incluse aspecte care nu sunt direct legate de comertul international si care ar putea fi mai bine abordate in alte contexte. Dorim sa promovam o dezvoltare durabila prin negocierea unor acorduri de parteneriat economic (APE) care sa combine interesele europene si ale ACP, sa promoveze integrarea regionala, crearea de oportunitati pentru comert si investitii si imbunatatirea guvernantei economice, amintind tuturor partilor interesate ca alte regiuni ale globului au aratat modul in care comertul poate contribui la bunastare. Suntem convinsi ca schema Totul in afara de arme (EBA), Sistemul generalizat de preferinte (SGP) si SGP Plus reprezinta instrumente adecvate pentru sprijinirea dezvoltarii si a cresterii economice. Salutam initiativa Comisiei privind minereurile din zone de conflict, menita sa stopeze utilizarea profiturilor din comertul cu minereuri pentru finantarea conflictelor armate.

TITLU: Prevenirea practicilor comerciale neloiale si necesitatea instituirii unui sistem european de protejare a investitorilor

Dorim instrumente de aparare comerciala eficiente

Desfasurarea procesului de liberalizare a comertului presupune in continuare existenta capacitatii de a preveni practicile neloiale pe pietele noastre. Consideram, prin urmare, ca instrumentele de aparare comerciala (IAC) sunt o componenta adecvata a strategiei comerciale a UE si salutam eforturile de simplificare, consolidare si accelerare a acestor instrumente in cadrul reformei lor actuale, care nu trebuie sa le diminueze eficienta. Acest lucru presupune eliminarea regulii taxei celei mai mici in cazul denaturarilor si subventiilor privind materiile prime. Am saluta eforturile de sporire a transparentei in procesul instrumentelor lanturilor valorice mondiale.

CITESTE SI: PPE: UN COMERT INTERNATIONAL ECHITABIL PENTRU CRESTERE ECONOMICA, OCUPAREA FORTEI DE MUNCA SI DEMOCRATIE

Suntem in favoarea unei protejari a investitiilor 2.0

Cele peste 1 400 de tratate bilaterale de investitii in vigoare ale statelor membre ale UE au fost si sunt inca instrumente eficiente de protejare a investitorilor nostri de practicile neloiale in alte tari. Trebuie, prin urmare, sa imbunatatim si mai mult sistemul de protejare eficienta a investitiilor prin intermediul unui sistem european de protejare a investitiilor – aceasta competenta fiind transferata prin Tratatul de la Lisabona de la statele membre la UE. Sistemul de solutionare a litigiilor investitorilor nu trebuie sa aduca prejudiciu nici normelor legislative actuale si viitoare privind protectia consumatorilor si politica sociala si de mediu, nici prerogativelor parlamentare. Instrumentul de protejare eficienta a investitiilor 2.0, care ar putea fi inclus in acordurile de liber schimb ale UE, ar trebui sa respecte o serie de angajamente: trebuie sa se asigure o marja politica si dreptul de reglementare al statelor, trebuie eliminata posibilitatea cautarii instantei celei mai favorabile, grupurile trebuie sa actioneze intr-un mod cat se poate de transparent, trebuie sa se garanteze posibilitatea revizuirii si numirea independenta si neutra a arbitrilor, iar partea cazuta in pretentii trebuie sa plateasca costurile procedurii. Trebuie sa se asigure un acces simplificat al IMM-urilor la instrumentul de solutionare a litigiilor, precum si dreptul de a face apel la instantele nationale. Obiectivul nostru pe termen lung este de a dispune de o instanta internationala independenta.

TITLU: Reciprocitatea si echitatea in comert

Dorim o reciprocitate pozitiva pe pietele internationale de achizitii publice

Regretam faptul ca gradul mare de deschidere a pietelor de achizitii publice din UE la toate nivelurile guvernamentale nu este, in multe cazuri, egalat de un acces similar pentru furnizorii UE in strainatate. Solicitam un acces reciproc pozitiv la sectorul achizitiilor publice pentru a asigura deschiderea mai multor piete de achizitii publice straine transparente si nediscriminatorii, in special pentru IMM-uri. In caz de necooperare a partenerilor nostri comerciali, trebuie sa putem utiliza instrumente care sa protejeze interesele pietelor, intreprinderilor si consumatorilor nostri.

Industriile noastre necesita o aprovizionare durabila si nedenaturata cu materii prime

Dorim sa combatem practicile comerciale neloiale, precum restrictiile si taxele la export si asa-numitele mecanisme de preturi duble, la nivel multilateral si bilateral; in acest context, propunem eliminarea regulii taxei celei mai mici in cazul denaturarilor privind materiile prime. Respingem practicile monopoliste si cu motivatie politica pe piata energiei.

Este necesara o mai buna cooperare vamala in interiorul si in afara UE

Lansam ideea crearii unui serviciu vamal unit al UE in vederea unei aplicari mai eficiente a normelor si procedurilor vamale in intreaga UE. Solicitam o protectie adecvata a DPI, care sa tina seama si de interesele celor mai saraci, in special in ceea ce priveste posibilitatea de a beneficia de ajutor cu cat mai putina birocratie, precum si asigurarea respectarii la granita a tuturor celorlalte prevederi legislative ale UE, precum REACH si standardele de siguranta a produselor.

Un bun acord de comert cu servicii deschide pietele din strainatate si reprezinta o plasa de securitate acasa

TiSA, care este in prezent negociat intre 24 de parti, care reprezinta 70% din comertul mondial cu servicii, este menit sa creeze noi angajamente privind accesul pe piata si sa consolideze normele internationale. Grupul PPE sprijina aceasta abordare bidimensionala care urmareste reducerea barierelor netarifare si crearea unor conditii de concurenta egale la nivel mondial, in special in sectoarele ofensive ale UE, si anume telecomunicatiile, transportul si serviciile profesionale si financiare. In contextul in care normele sunt adaptate epocii digitale si angajamentele sunt intensificate, Grupul PPE subliniaza necesitatea furnizarii unor beneficii concrete consumatorilor (de exemplu, roaming si comert electronic) si garantarii accesului partilor interesate (de exemplu, China) la negocieri, cu conditia acceptari de catre acestea a normelor si obiectivelor convenite, in vederea asigurarii multilateralismului.

Grupul PPE este de acord cu faptul ca drepturile fundamentale consacrate in tratatele UE nu trebuie sa faca obiectul negocierilor. Ar trebui acordata o atentie deosebita modului 4, care ar trebui limitat la deplasarea temporara a specialistilor inalt calificati si din care ar trebui excluse toate aspectele legate de migratie, precum si modului 1, care ar trebui sa mearga mana in mana cu norme comune puternice.

Prin urmare, negocierile ar trebui sa fie ghidate de principiile care au stat la baza crearii si dezvoltarii UE (articolul 21 din TFUE), printre care liberul schimb, concurenta loiala si reciprocitatea. Grupul PPE considera ca respectarea principiilor de mai sus ar reprezenta un pas important spre adoptarea unui bun acord privind comertul cu servicii. Un TiSA bun este benefic in egala masura intreprinderilor si cetatenilor UE si ar putea completa TTIP.

Sursa foto: politico