PPE: SECURITATEA CIBERNETICA reprezinta o provocare majora pentru UE

Digitalizarea ne schimba viata mai rapid decat a facut-o orice alta revolutie tehnica pana in prezent. Aceasta ne influenteaza viata sociala si profesionala, modul in care comunicam, competitivitatea, dreptul de proprietate, drepturile fundamentale si viata privata. Cetatenii UE fac, din ce in ce mai mult, schimb de date in fiecare aspect al vietii lor. Consumatorii utilizeaza toate dispozitivele tehnice, serviciile si aplicatiile gratuite care le sunt puse la dispozitie de catre intreprinderi. Datele reprezinta o noua moneda.

Prin armonizarea completa a celor 28 de regimuri de protectie a datelor, propunerea de regulament privind protectia datelor va determina consolidarea securitatii juridice si ar constitui o imbunatatire in ceea ce priveste intreprinderile si consumatorii. Ministrii UE au ajuns la un acord cu privire la o serie de dispozitii critice din propunerea de regulament. Cu toate acestea, activitatea trebuie continuata, in vederea crearii unui cadru legislativ mai clar si echilibrat, care sa abordeze, in mod eficient, provocarile cauzate de noile tehnologii.

Astazi continuam sa va prezentam ultima parte a pozitiei grupului PARTIDULUI POPULAR EUROPEAN (PPE) din Parlamentul European (PE) cu privire la PROTECTIA DATELOR PERSONALE.

CITESTE SI: PRIORITATILE-CHEIE ALE GRUPULUI PPE PRIVIND PROTECTIA DATELOR PERSONALE

4.  Regimul de protectie a datelor trebuie sa fie orientat spre viitor pentru a intampina noile evolutii tehnologice, precum volumele mari de date

•             Normele in materie de protectie a datelor, viabile in viitor, ar trebui sa sprijine dezvoltarea de noi servicii in Europa, mai ales in contextul de extindere rapida a „internetului obiectelor”. In cele din urma, volumele mari de date ridica probleme legate de confidentialitatea datelor si ar trebui, in consecinta, sa se conformeze obiectivelor regimului de protectie a datelor.

•             Volumele mari de date au mari beneficii potentiale pentru cetateni si industrie, prefigurand ideea facilitarii noilor evolutii in economia bazata pe cunoastere. Normele referitoare la protectia vietii private trebuie privite ca un instrument menit sa ajute la obtinerea unor rezultate de succes, prin atragerea consumatorilor preocupati de confidentialitatea si securitatea datelor lor.

•             Instrumente precum pseudonimizarea datelor ar trebui perfectionate, in vederea asigurarii unui nivel ridicat de protectie a datelor, permitand, in acelasi timp, intreprinderilor sa se dezvolte si sa evolueze. Ar trebui sa ajutam modelele de afaceri care combina inovarea cu normele principale de protectie a datelor sa isi gaseasca locul in cadrul pietei unice digitale.

•             Reforma actuala trebuie sa reflecte acest lucru, pentru a se ajunge la un echilibru intre drepturile persoanelor vizate si interesele de afaceri legitime, in ceea ce priveste limitarea scopului, reducerea la minimum a datelor, crearea de profiluri detaliate si identificarea extinsa. Acest lucru inseamna renuntarea la utilizarea unor concepte foarte utilizate in actualele texte produse de Parlamentul European si Consiliu.

5.            Regimul de protectie a datelor din sectorul aplicarii legii ar trebui adaptat la particularitatile acestuia

•             Grupul PPE saluta faptul ca la initiativa Comisiei Europene s-a propus o directiva privind protectia datelor in sectorul aplicarii legii, ca parte a pachetului de reforma, in care se recunoaste necesitatea crearii unor norme specifice privind prelucrarea datelor in acest context.

•             Trebuie recunoscut faptul ca prelucrarea datelor cu caracter personal legate de securitate prezinta o serie de caracteristici care impun necesitatea normelor privind protectia datelor.

•             Directiva trebuie sa garanteze un nivel ridicat de protectie a datelor in toate organismele de aplicare a legii din UE, dar trebuie, de asemenea, sa raspunda caracterului specific al activitatilor politienesti si judiciare.

•             In vederea combaterii criminalitatii, ar trebui ca autoritatilor de aplicare a legii sa li se acorde flexibilitatea si instrumentele juridice necesare, fiind de folos ca acestea sa coopereze indeaproape cu industria.

•             Grupul PPE este convins ca este necesara revizuirea domeniului de aplicare al Directivei privind protectia datelor, astfel cum a fost adoptata de Parlamentul European, in ceea ce priveste accesul persoanei vizate la datele sale personale, consultarea prealabila a autoritatilor de supraveghere, notificarea cu privire la cazurile de incalcare a legislatiei in materie de protectie a datelor si desemnarea unui responsabil cu protectia datelor, intrucat Grupul PPE nu poate sa aprobe decat un text care este realist si conceput astfel incat autoritatile competente din statele membre sa poata asigura respectarea lui.

•             Grupul PPE sprijina cu fermitate directiva adoptata impreuna cu regulamentul (abordare de tip „pachet”). Cu toate acestea, progresul lent din cadrul Consiliului in ceea ce priveste directiva nu ar trebui sa impiedice adoptarea rapida a regulamentului.

•             Securitatea cibernetica reprezinta o provocare majora pentru UE, avand in vedere nivelul alarmant de amenintari. Spatiul cibernetic devine, intr-o masura tot mai mare, un mediu de facilitare a criminalitatii organizate sub toate formele sale si constituie o amenintare serioasa pentru intreprinderile din UE, dar si pentru cetateni, inclusiv in ceea ce priveste tranzactiile zilnice efectuate de consumatori. Prin urmare, Grupul PPE solicita adoptarea rapida a Directivei privind securitatea retelelor si a informatiei, pentru consolidarea cooperarii intre statele membre pana la atingerea unui nivel semnificativ, pentru dezvoltarea capacitatii de rezilienta si pentru imbunatatirea gradului de pregatire a infrastructurii si a sectoarelor esentiale pentru economia si societatea UE, necesare pentru buna functionare a pietei unice. Pentru a raspunde acestor provocari, sunt necesare politici in materie de confidentialitate si securitate a datelor.

 

6.            Regimul de protectie a datelor in fluxurile transatlantice: Sfera de siguranta si acordul cadru UE-SUA

•             Desi s-au realizat progrese semnificative cu privire la ambele dosare si, cu toate ca au fost luate in considerare, in mod corespunzator, evolutiile recente pozitive din cadrul administratiei SUA si al Congresului SUA, raman inca aspecte nesolutionate. Grupul PPE este convins de faptul ca un dialog ambitios si pozitiv privind standardele si normele comune pentru protectia datelor si a vietii private in UE si SUA este esential in cadrul unei economii globale digitalizate si bazate pe date.

•             Este extrem de important ca incheierea acordului cadru UE-SUA sa aiba loc cat mai curand posibil. Acest acord ar facilita transferul de date in contextul aplicarii legii si ar oferi, in acelasi timp, garantii suplimentare cetatenilor UE, in special in cazul in care proiectul de lege privind caile de atac judiciare este adoptat de Congres.

•             Era necesara revizuirea deciziei privind sfera de siguranta, care dateaza din 26 iulie 2000, iar Grupul PPE saluta imbunatatirile propuse de Comisia Europeana.

•             Scopul acestor negocieri ar trebui sa fie, in cele din urma, oferirea unei valori adaugate clare pentru cetatenii UE, prin garantarea aceluiasi nivel de protectie de care se bucura cetatenii americani in SUA si a unor conditii de concurenta echitabile pentru intreprinderile din UE. Prin urmare, Grupul PPE incurajeaza Comisia Europeana sa isi continue eforturile in vederea indeplinirii acestor obiective in cadrul negocierilor viitoare. In acelasi timp, Grupul PPE va continua sa reflecteze asupra solutiilor alternative, cum ar fi principiul de localizare a pietei. Cu toate acestea, in cazul in care Comisia nu va reusi sa amelioreze decizia privind sfera de siguranta, prin oferirea unei valori adaugate substantiale pentru cetatenii UE, Grupul PPE va solicita suspendarea sa imediata.

CITESTE SI: PPE: UN REGIM DE PROTECTIE A DATELOR SOLID AR TREBUI SA CONSOLIDEZE COMPETITIVITATEA INTREPRINDERILOR DIN UE

Europarlamentarul PNL/PPE RAMONA MANESCU si-a exprimat pozitia fata de protectia datelor personale. „Un exemplu de disputa la nivel european pe subiectul accesului la datele cu caracter personal si al protectiei vietii private il reprezinta Registrului cu Numele Pasagerilor (PNR – Passenger Name Record).

PNR-ul european, in loc sa genereze unitate si sustinere, a coalizat impotriva sa o multitudine de forte, de la extrema dreapta si cea stanga pana la socialisti, verzi si liberali – toti sustinand ca aceasta incercare de regulament european nu reprezinta decat o incalcare inutila si abuziva a dreptului fundamental la intimitate si viata privata.

 Sunt una dintre vocile care au sustinut inca de la inceput nevoia implementarii PNR si utilitatea unui sistem centralizat, reglementat, nu doar atunci cand un european ia un avion catre SUA ci si atunci cand el intra pe teritoriul UE venind dinspre o zona de conflict.

 Desi, intr-un final, PNR-ul european a fost adoptat, miturile despre el continua sa circule.

 In primul rand PNR-ul nu inseamna ca vreun serviciu de securitate va cere date suplimentare atunci cand un cetatean UE ia un avion de la Paris catre Ankara. Toate datele necesare au fost deja furnizate de respectivul pasager atunci cand el si-a facut rezervarea de bilet. Iar pentru a fi foarte clari, ele se rezuma la: nume, data zborului, traseu, datele de contact, tipul de bagaj, modalitatea de plata si locul din avion. Toate aceste informatii sunt deja furnizate benevol de catre pasager catre compania aeriana, tur-operator sau agentia de turism prin care si-a cumparat biletul de avion.

 Niciun serviciu secret nu va sti daca pasagerul X este Crestin Maronit sau Musulman Sunit ori daca este de nationalitate kurda sau romana. Astfel de informatii nu sunt nici oferite si nici cerute. Mai mult, cei care au avut rabdarea si interesul sa se documenteze despre sistemul de procesare a datelor, stiu ca aceasta nu se face la nivel de individ ci grosier, iar rezultatul identifica tendinte si asocieri.

 In privinta protectiei datelor, lucrurile sunt extrem de bine clarificate, iar la informatiile cu caracter personal nu pot ajunge decat cei cu autorizare si pregatire speciala si doar din motive intemeiate. Din pacate, nu acelasi lucru putem spune despre datele, mult mai multe si cu caracter mult mai intim, pe care le furnizam atunci cand solicitam un card de reduceri la un lant farmaceutic. Si nu am vazut demonstratii in strada cerand eliminarea unor astfel de carduri sau acuzand farmaciile ca doresc sa ne controleze din umbra.

 Este normal si chiar sanatos sa ne preocupe subiectul datelor cu caracter personal si dreptul la viata privata. Dar atunci cand decidem sa aprobam sau sa respingem un text legal este bine sa facem acest lucru in cunostinta de cauza si nu manipulati de informatii partiale si adevaruri rastalmacite, promovate de site-uri obscure ce nu urmaresc in niciun caz binele celor 500 de milioane de cetateni europeni.”, a declarat RAMONA MANESCU.

Sursa foto: politico