PPE: Un regim de protectie a datelor solid ar trebui sa consolideze competitivitatea intreprinderilor din UE

Digitalizarea ne schimba viata mai rapid decat a facut-o orice alta revolutie tehnica pana in prezent. Aceasta ne influenteaza viata sociala si profesionala, modul in care comunicam, competitivitatea, dreptul de proprietate, drepturile fundamentale si viata privata. Cetatenii UE fac, din ce in ce mai mult, schimb de date in fiecare aspect al vietii lor. Consumatorii utilizeaza toate dispozitivele tehnice, serviciile si aplicatiile gratuite care le sunt puse la dispozitie de catre intreprinderi. Datele reprezinta o noua moneda.

Prin armonizarea completa a celor 28 de regimuri de protectie a datelor, propunerea de regulament privind protectia datelor va determina consolidarea securitatii juridice si ar constitui o imbunatatire in ceea ce priveste intreprinderile si consumatorii. Ministrii UE au ajuns la un acord cu privire la o serie de dispozitii critice din propunerea de regulament. Cu toate acestea, activitatea trebuie continuata, in vederea crearii unui cadru legislativ mai clar si echilibrat, care sa abordeze, in mod eficient, provocarile cauzate de noile tehnologii.

Astazi continuam sa va prezentam a doua parte a pozitiei grupului PARTIDULUI POPULAR EUROPEAN (PPE) din Parlamentul European (PE) cu privire la PROTECTIA DATELOR PERSONALE.

2.            Regimul de protectie a datelor nu ar trebui sa implice impovararea excesiva a IMM-urilor si a intreprinderilor nou-infiintate europene

•             Sectorul IMM-urilor reprezinta peste 99,8 % din intreprinderile europene.

•             IMM-urile vor fi nevoite sa se confrunte cu obligatii disproportionate si costisitoare, cum ar fi elaborarea unei cantitati ample de documente, obligatia de a desemna un responsabil cu protectia datelor, limitarea domeniului de aplicare al informatiilor solicitate, realizarea si actualizarea evaluarilor riscului.

•             Costurile suplimentare provocate de sarcinile administrative si de insecuritatea juridica vor avea un impact mai mic asupra gigantilor de talie globala din domeniul tehnologiei, care pot dezvolta produse si servicii pentru piata lor interna intr-un mod mult mai putin reglementat (sau nereglementat), urmand, apoi, ca acestea sa fie distribuite in Europa. Inovatorii europeni si intreprinderile europene nou-infiintate mici nu isi pot permite acest tip de sarcina administrativa, riscand, astfel, sa fie depasiti de concurentii de la nivel mondial. IMM-urile constituie coloana vertebrala a economiei UE. In vederea eliberarii acestora de obligatiile ce le revin in materie de raportare, textul original al Comisiei a eliminat aceste formalitati administrative. Eliminarea formalitatilor administrative trebuie sa fie urmarita in cadrul trilogurilor, pentru a ajuta IMM-urile si intreprinderile nou-infiintate sa exploateze intregul potential al pietei unice digitale.

•             Grupul PPE solicita crearea unui regim special pentru IMM-uri care sa prevada derogari clare (sa nu existe niciun responsabil cu protectia datelor) si reducerea birocratiei (eliminarea documentatiei excesive, limitarea domeniului de aplicare al informatiilor solicitate si nesolicitarea evaluarii riscurilor). In acest scop, Grupul PPE solicita o evaluare a impactului pe care aceste dispozitii le au asupra IMM-urilor si intreprinderilor nou-infiintate din UE.

•             Prin stabilirea unei singure norme, in loc de 28, reforma privind protectia datelor pune bazele unei adevarate piete unice digitale, insa Grupul PPE considera ca sunt necesare imbunatatiri suplimentare in vederea reducerii sarcinilor administrative, cu scopul de a evita cresterea birocratiei in cazul IMM-urilor si al intreprinderilor nou-infiintate. Consideram ca anumite dispozitii trebuie modificate pentru a tine seama mai bine de amploarea si natura datelor prelucrate.

•             Grupul PPE sustine introducerea unei abordari bazate pe riscuri, ceea ce va permite adaptarea obligatiilor in functie de nivelul de risc al datelor prelucrate.

•             Grupul PPE considera ca ar trebui sa se puna accentul pe principiul responsabilitatii si al raspunderii pentru a se asigura respectarea corespunzatoare a drepturilor persoanelor, si nu a obligatiilor excesive si prescriptive ex-ante.

CITESTE SI: PRIORITATILE-CHEIE ALE GRUPULUI PPE PRIVIND PROTECTIA DATELOR PERSONALE

3.            Un regim de protectie a datelor solid ar trebui sa consolideze competitivitatea intreprinderilor din UE.

 

•             Datele clientilor au devenit un factor-cheie al competitivitatii, motiv pentru care este esential ca Europa sa garanteze dreptul la protectia datelor, asigurand un echilibru intre protectia datelor cu caracter personal ale persoanelor si nevoile intreprinderilor europene. Dinamica economiei digitale se bazeaza pe incredere. Prin urmare, restabilirea increderii consumatorilor in protectia si securitatea datelor are o importanta deosebita pentru economie.

•             Legislatia UE nu trebuie sa se concentreze pe abordarea defensiva in ceea ce priveste gigantii de talie globala din domeniul tehnologiei si sa ignore, in acelasi timp, competitivitatea industriilor digitale din UE. Reforma ar trebui sa constituie o oportunitate pentru ca Europa sa fie considerata drept exportator de servicii de internet.

•             Pentru o economie digitala europeana solida, capabila sa concureze la nivel mondial, este nevoie de conditii de concurenta echitabile. Prin urmare, intreprinderile din afara Europei care ofera servicii cetatenilor UE vor trebui sa aplice aceleasi norme si sa respecte aceleasi niveluri de protectie a datelor cu caracter personal, precum intreprinderile europene.

•             Mecanismul ghiseului unic, care este un instrument menit sa reduca sarcinile administrative ale intreprinderilor din UE, a fost denaturat in mod substantial in pozitia Consiliului si va spori birocratia inutila pentru industriile UE. In cadrul urmatoarelor negocieri trebuie sa se obtina reducerea numarului formalitatilor administrative.

•             Sarcina administrativa trebuie sa se axeze mai mult pe ceea ce este necesar pentru a compensa riscul la care este supusa o persoana in momentul prelucrarii datelor (abordare bazata pe riscuri). Grupul PPE pledeaza pentru o mai buna diferentiere intre intreprinderile mici, mijlocii si mari in ceea ce priveste riscul datelor prelucrate, in functie de tipul intreprinderii.

•             Subliniaza conceptul de „prelucrare ulterioara” a datelor, care este important pentru competitivitatea intreprinderilor din UE, in cazul in care este definit in mod clar.

•             Ar trebui sa existe instrumente de notificare si control in ceea ce priveste autoreglementarea, optiunea regulilor corporatiste obligatorii, precum si coduri de conduita.

•             Intreprinderile care nu respecta legislatia UE trebuie sa fie sanctionate in mod corespunzator.

Europarlamentarul PNL/PPE RAMONA MANESCU si-a exprimat pozitia fata de protectia datelor personale. „Un exemplu de disputa la nivel european pe subiectul accesului la datele cu caracter personal si al protectiei vietii private il reprezinta Registrului cu Numele Pasagerilor (PNR – Passenger Name Record).

PNR-ul european, in loc sa genereze unitate si sustinere, a coalizat impotriva sa o multitudine de forte, de la extrema dreapta si cea stanga pana la socialisti, verzi si liberali – toti sustinand ca aceasta incercare de regulament european nu reprezinta decat o incalcare inutila si abuziva a dreptului fundamental la intimitate si viata privata.

 Sunt una dintre vocile care au sustinut inca de la inceput nevoia implementarii PNR si utilitatea unui sistem centralizat, reglementat, nu doar atunci cand un european ia un avion catre SUA ci si atunci cand el intra pe teritoriul UE venind dinspre o zona de conflict.

 Desi, intr-un final, PNR-ul european a fost adoptat, miturile despre el continua sa circule.

 In primul rand PNR-ul nu inseamna ca vreun serviciu de securitate va cere date suplimentare atunci cand un cetatean UE ia un avion de la Paris catre Ankara. Toate datele necesare au fost deja furnizate de respectivul pasager atunci cand el si-a facut rezervarea de bilet. Iar pentru a fi foarte clari, ele se rezuma la: nume, data zborului, traseu, datele de contact, tipul de bagaj, modalitatea de plata si locul din avion. Toate aceste informatii sunt deja furnizate benevol de catre pasager catre compania aeriana, tur-operator sau agentia de turism prin care si-a cumparat biletul de avion.

 Niciun serviciu secret nu va sti daca pasagerul X este Crestin Maronit sau Musulman Sunit ori daca este de nationalitate kurda sau romana. Astfel de informatii nu sunt nici oferite si nici cerute. Mai mult, cei care au avut rabdarea si interesul sa se documenteze despre sistemul de procesare a datelor, stiu ca aceasta nu se face la nivel de individ ci grosier, iar rezultatul identifica tendinte si asocieri.

 In privinta protectiei datelor, lucrurile sunt extrem de bine clarificate, iar la informatiile cu caracter personal nu pot ajunge decat cei cu autorizare si pregatire speciala si doar din motive intemeiate. Din pacate, nu acelasi lucru putem spune despre datele, mult mai multe si cu caracter mult mai intim, pe care le furnizam atunci cand solicitam un card de reduceri la un lant farmaceutic. Si nu am vazut demonstratii in strada cerand eliminarea unor astfel de carduri sau acuzand farmaciile ca doresc sa ne controleze din umbra.

 Este normal si chiar sanatos sa ne preocupe subiectul datelor cu caracter personal si dreptul la viata privata. Dar atunci cand decidem sa aprobam sau sa respingem un text legal este bine sa facem acest lucru in cunostinta de cauza si nu manipulati de informatii partiale si adevaruri rastalmacite, promovate de site-uri obscure ce nu urmaresc in niciun caz binele celor 500 de milioane de cetateni europeni.”, a declarat RAMONA MANESCU.

Sursa foto: politico