PRIORITATILE-CHEIE ALE GRUPULUI PPE PRIVIND PROTECTIA DATELOR PERSONALE

Digitalizarea ne schimba viata mai rapid decat a facut-o orice alta revolutie tehnica pana in prezent. Aceasta ne influenteaza viata sociala si profesionala, modul in care comunicam, competitivitatea, dreptul de proprietate, drepturile fundamentale si viata privata. Cetatenii UE fac, din ce in ce mai mult, schimb de date in fiecare aspect al vietii lor. Consumatorii utilizeaza toate dispozitivele tehnice, serviciile si aplicatiile gratuite care le sunt puse la dispozitie de catre intreprinderi. Datele reprezinta o noua moneda.

Prin armonizarea completa a celor 28 de regimuri de protectie a datelor, propunerea de regulament privind protectia datelor va determina consolidarea securitatii juridice si ar constitui o imbunatatire in ceea ce priveste intreprinderile si consumatorii. Ministrii UE au ajuns la un acord cu privire la o serie de dispozitii critice din propunerea de regulament. Cu toate acestea, activitatea trebuie continuata, in vederea crearii unui cadru legislativ mai clar si echilibrat, care sa abordeze, in mod eficient, provocarile cauzate de noile tehnologii.

Astazi va prezentam prima parte a pozitiei grupului PARTIDULUI POPULAR EUROPEAN (PPE) din Parlamentul European (PE) cu privire la PROTECTIA DATELOR PERSONALE. PPE isi propune sa garanteze o protectie a datelor pentru cetatenii UE, securitate juridica si incredere in intreprinderi si are drept obiectiv consolidarea competitivitatii UE.

1.            Grupul PPE sprijina garantiile solide in materie de protectie a datelor pentru cetatenii UE

•             Protectia datelor si a vietii private sunt drepturi fundamentale ale cetatenilor nostri.

•             Protectia consolidata a datelor impune o imbinare intre legislatia privind protectia consumatorilor, legislatia in materie de concurenta, luarea in considerare a vietii private incepand cu momentul conceperii, respectarea implicita a acesteia, solutii software si tehnologice.

•             Legislatia privind protectia datelor ar trebui sa cuprinda si sa stabileasca norme pentru toate etapele prelucrarii datelor: colectarea, utilizarea, prelucrarea datelor colectate, schimbul de date si prelucrarea datelor deja utilizate.

•             Grupul PPE sprijina legislatia centrata pe consumatori care poate ajuta la consolidarea pozitiei consumatorului: fiecare cetatean al UE trebuie sa aiba dreptul de a accesa si de a corecta datele sale , precum si dreptul de a formula obiectii cu privire la prelucrarea acestora, in mod gratuit.

•             Consimtamantul ar trebui acordat in conformitate cu dreptul fundamental la protectia datelor, dar realitatea arata faptul ca cetatenii isi dau consimtamantul in mod nechibzuit, acest lucru subminand, cel putin, dreptul fundamental al acestora. Gradul de precizare a consimtamantului persoanei vizate ar trebui definit in functie de fiecare situatie.

•             Excesul de informatii sau informatiile neclare pot conduce la lipsa completa a informatiilor. Informatiile foarte detaliate si lipsa de claritate a acestora descurajeaza consumatorul sa le citeasca, ceea ce conduce, din ce in ce mai des, la acordarea automata a consimtamantului. Prin urmare, dispozitiile actuale ar trebui sa fie modificate, astfel incat informatiile furnizate utilizatorilor sa fie clare, usor de inteles si nu excesive in mod inutil. Informatiile furnizate copiilor ar trebui sa fie, in mod special, clare si usor de inteles de catre acestia.

•             Neadoptarea masurilor adecvate in materie de securitate a datelor ar trebui evaluata in mod strict si sanctionata. In cazul incalcarii grave a securitatii datelor, intreprinderile si organizatiile trebuie sa informeze persoana in cauza, daca aceasta a fost afectata in mod negativ.

•             Grupul PPE subliniaza importanta imbunatatirii modalitatilor de a garanta „dreptul de a fi uitat” si, in consecinta, stergerea datelor ori de cate ori acest lucru este impus prin lege. In aceasta privinta, trebuie sa se acorde o atentie deosebita altor drepturi fundamentale, precum libertatea presei.

•             Elaborarea profilului ar trebui sa fie definita in mod clar si corect din punct de vedere juridic, pentru a se evita neintelegerile cu privire la ceea ce inseamna cu adevarat, iar drepturile cetatenilor trebuie sa fie mentinute in totalitate. Elaborarea profilului in cazul copiilor ar trebui sa fie interzisa.

•             Ar trebui asigurata protectia, in special, acelor mai tineri utilizatori de internet prin introducerea unor mecanisme eficace de verificare a varstei, a unor setari de confidentialitate prestabilite, adecvate varstei, si a unor garantii specifice in ceea ce priveste publicitatea online.

•             Transferul de date catre tari terte, in conditii de siguranta, ar trebui sa fie mai bine definit.

•             Ar trebui sa se acorde o atentie deosebita prelucrarii datelor cu caracter personal in materie de fuziuni si achizitii. Grupul PPE subliniaza importanta, atat in ceea ce priveste cumparatorul, cat si obiectivul, a garantarii faptului ca transferul datelor cu caracter personal se realizeaza in conformitate cu angajamentele si obligatiile scrise, realizate pentru diferitele categorii de persoane vizate. In caz contrar, este necesar sa se obtina consimtamantul in mod corespunzator.

•             Regulamentul privind protectia datelor ar trebui sa fie adoptat cat mai curand posibil: protectia datelor cetatenilor nostri nu poate astepta. Ar trebui elaborat un plan de punere in aplicare care sa implice toate partile interesate, pentru a permite aplicarea eficienta si armonizata a dispozitiilor adoptate.

Europarlamentarul PNL/PPE RAMONA MANESCU si-a exprimat pozitia fata de protectia datelor personale. „Un exemplu de disputa la nivel european pe subiectul accesului la datele cu caracter personal si al protectiei vietii private il reprezinta Registrului cu Numele Pasagerilor (PNR – Passenger Name Record).

PNR-ul european, in loc sa genereze unitate si sustinere, a coalizat impotriva sa o multitudine de forte, de la extrema dreapta si cea stanga pana la socialisti, verzi si liberali – toti sustinand ca aceasta incercare de regulament european nu reprezinta decat o incalcare inutila si abuziva a dreptului fundamental la intimitate si viata privata.

 Sunt una dintre vocile care au sustinut inca de la inceput nevoia implementarii PNR si utilitatea unui sistem centralizat, reglementat, nu doar atunci cand un european ia un avion catre SUA ci si atunci cand el intra pe teritoriul UE venind dinspre o zona de conflict.

 Desi, intr-un final, PNR-ul european a fost adoptat, miturile despre el continua sa circule.

 In primul rand PNR-ul nu inseamna ca vreun serviciu de securitate va cere date suplimentare atunci cand un cetatean UE ia un avion de la Paris catre Ankara. Toate datele necesare au fost deja furnizate de respectivul pasager atunci cand el si-a facut rezervarea de bilet. Iar pentru a fi foarte clari, ele se rezuma la: nume, data zborului, traseu, datele de contact, tipul de bagaj, modalitatea de plata si locul din avion. Toate aceste informatii sunt deja furnizate benevol de catre pasager catre compania aeriana, tur-operator sau agentia de turism prin care si-a cumparat biletul de avion.

 Niciun serviciu secret nu va sti daca pasagerul X este Crestin Maronit sau Musulman Sunit ori daca este de nationalitate kurda sau romana. Astfel de informatii nu sunt nici oferite si nici cerute. Mai mult, cei care au avut rabdarea si interesul sa se documenteze despre sistemul de procesare a datelor, stiu ca aceasta nu se face la nivel de individ ci grosier, iar rezultatul identifica tendinte si asocieri.

 In privinta protectiei datelor, lucrurile sunt extrem de bine clarificate, iar la informatiile cu caracter personal nu pot ajunge decat cei cu autorizare si pregatire speciala si doar din motive intemeiate. Din pacate, nu acelasi lucru putem spune despre datele, mult mai multe si cu caracter mult mai intim, pe care le furnizam atunci cand solicitam un card de reduceri la un lant farmaceutic. Si nu am vazut demonstratii in strada cerand eliminarea unor astfel de carduri sau acuzand farmaciile ca doresc sa ne controleze din umbra.

 Este normal si chiar sanatos sa ne preocupe subiectul datelor cu caracter personal si dreptul la viata privata. Dar atunci cand decidem sa aprobam sau sa respingem un text legal este bine sa facem acest lucru in cunostinta de cauza si nu manipulati de informatii partiale si adevaruri rastalmacite, promovate de site-uri obscure ce nu urmaresc in niciun caz binele celor 500 de milioane de cetateni europeni.”, a declarat RAMONA MANESCU.

Sursa foto: politico