Proiectul de lege a audiovizualului va fi depus in Parlament de senatorul Sorin Rosca Stanescu

Proiectul de lege a audiovizualului va fi depus in Parlament de senatorul Sorin Rosca Stanescu

Senatorul PNL Sorin Rosca Stanescu a anuntat ca va depune la Parlament un nou proiect de lege a audiovizualului, care prevede, printre altele, ca presedintele CNA sa poata fi demis “pornind din interiorul CNA”, dar si ca amenzile sa fie raportate la bugetele posturilor TV si radio.

“Stabilim reguli care sa poata sa conduca la schimbarea presedintelui CNA in mod simetric cu numirea acestuia, sa nu mai fie posibil in viitor sa asteptam demisia unui presedinte care a nimerit intr-un loc in care nu i se cuvine”, a spus senatorul, duminica, intr-o conferinta de presa.

Potrivit acestuia, presedintele Consiliului National al Audiovizualului (CNA) va putea fi demis “pornind din interiorul CNA”.

In prezent, conform articolului 14 din Legea audiovizualului (nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare), “(1) Consiliul este condus de un presedinte, asimilat functiei de ministru, numit prin votul Parlamentului, dintre membrii Consiliului, la propunerea acestora. Mandatul este de 6 ani”.

Citeste si: Presedintele CNA, AURA GEORGESCU, a ramas FARA PUTERE

De asemenea, potrivit articolului 13 din Legea audiovizualului, “(1) Membrii Consiliului pot fi demisi, la propunerea comisiilor de specialitate ale Parlamentului, in urmatoarele situatii: a) in cazul incapacitatii de a-si exercita functia pentru o perioada mai mare de 6 luni; b) in cazul unei condamnari penale aplicate printr-o hotarare judecatoreasca ramasa definitiva. (2) in scopul aplicarii prevederilor alin. (1) Consiliul sesizeaza Parlamentul”.

Sorin Rosca Stanescu a adaugat in conferinta de presa ca prin proiectul de act normativ se incearca depolitizarea, pe cat posibil, a acestei institutii, sa fie redus gradul de dependenta politica a membrilor CNA, pornind chiar de la desemnarea acestora.

“Pentru prima data, elaboram o scara de valori, o baza de criterii in functie de care sa poata fi nominalizati membrii CNA, sa nu poata fi nominalizati doar pentru ca vrea partidul sau doar fiindca vrea guvernul o anumita persoana”, a mentionat Stanescu, adaugand ca persoanele nominalizate trebuie sa indeplineasca o serie de criterii profesionale si morale.

Parlamentarul a aratat ca initiativa sa legislativa prevede cresterea ponderii membrilor CNA desemnati de organizatiile societatii civile.

“Pentru prima data stabilim reguli clare si precise in legatura cu organizarea si functionarea CNA, ca organism colectiv de decizie”, a spus el.

Acesta a spus ca, pornind de la viciile existente in actuala lege, prin noul act normativ vor fi stabilite reglementari prin care sa nu mai poata fi posibile blocaje in activitatea CNA pe viitor.

“Incercam sa construim prin lege un CNA mai prietenos, in sensul ca o parte substantiala a amenzilor pe care le platesc radiodifuzorii nu vor mai merge la bugetul de stat, ci se va constitui un capitol bugetar la nivelul CNA din colectarea acestor amenzi, astfel incat CNA sa poata incuraja, cu bani, proiecte de emisiuni culturale, de emisiuni educative, sa poata premia anumite posturi de radio si de televiziune din banii rezultati din amenzi”, a continuat acesta.

Citeste si: CNA: CAMPANIA ELECTORALA pentru PREZIDENTIALE in audiovizual va fi GRATUITA

El a adaugat ca, potrivit proiectului sau, amenzile vor fi raportate la bugetele de venituri si cheltuieli ale televiziunilor si posturilor de radio.

“Nu putem sa le raportam la audienta, pentru ca nu este masurata si nu va fi masurata in curand audienta tuturor posturilor de radio si de televiziune. Ne raportam la bugetul de venituri si cheltuieli, astfel incat o amenda sa nu poata sa conduca la disparitia unui post de televiziune sau de radio, care va fi incapabil sa plateasca o suma foarte mare”, a spus Sorin Rosca Stanescu.

El a mai spus ca, in noul proiect de act normativ, sactiunile pentru televiziunea publica vor fi mai mari fata de celelalte televiziuni.

Acesta a mentionat ca proiectul sau a aparut in contexul adoptarii Directivei Europene privind serviciile mass-media, consacrand pentru prima data un regim juridic ferm ce vizeaza in special protectia minorilor, care prevede cele mai mari sanctiuni in acest domeniu.

Potrivit afirmatiilor sale, in proiectul de lege pe care il va depune la inceputul saptamanii viitoare in Parlament vor fi definite pentru prima data valorile care trebuie sa reprezinte interesul public.

“Nu s-a mai intalnit inca in nicio formula a Legii audiovizualului asemenea protectie a jurnalistilor impotriva cenzurii, impotriva imixtiunii venind din directia guvernului sau a unor partide politice care incearca sa influenteaze managementul sau patronatul unui post de televiziune sau de radio”, a precizat parlamentarul.

Potrivit unui comunicat de presa, initiatorul noului act normativ a organizat dezbateri in patru zone geografice ale Romaniei, epicentrele fiind la Cluj, Iasi, Constanta si Targoviste, finalizate cu o dezbatere nationala, precum si cu doua analize in legatura cu proiectul desfasurate cu membrii CNA. La aceste dezbateri au participat specialisti in domeniu, reprezentanti ai societatii civile, ai posturilor de radio si televiziune, ai societatilor de cablu, ai autoritatilor locale, precum si parlamentari.

Potrivit comunicatului, tezele dezbatute in aceste intalniri au vizat urmatoarele obiective: o mai buna racordare a proiectului de lege la normele adoptate la nivelul Uniunii Europene; definirea si deosebirea, pentru prima data, intre interesul public privind serviciile de radio si televiziune si interesul public; stabilirea valorilor care consacra interesul public si a normelor specifice care sa faca deosebirea intre interesul public justificat si dreptul oricarei persoane la propria imagine; consacrarea si reglementarea libertatii de expresie a presei audiovizuale, sanctionarea contraventionala a cenzurii si ingerintelor in continutul de programe al posturilor de radio si de televiziune; consacrarea si reglementarea protectiei minorilor, inclusiv a imaginii acestora, la nivelul legislatiei europene si internationale; incurajarea si sustinerea dereglementarii, coreglementarii si autoreglementarii in apararea libertatii de exprimare, in limitele legii; un CNA mai bine organizat, mai functional si mai transparent, potrivit unor norme clare si specifice, precum si mai “prietenos” in relatia cu radiodifuzorii, precum si cu societatea civila; o distinctie clara, in sensul responsabilitatilor, inclusiv in ceea ce priveste regimul sanctionatoriu, intre serviciile publice de radio si televiziune si radiodifuzorii privati; protejarea si incurajarea valorilor culturale, inclusiv a valorilor limbii si culturii romane si a minoritatilor nationale – incurajarea si sustinerea, inclusiv prin alocare de resurse financiare, a posturilor de televiziune pentru ca, in cadrul programelor difuzate, emisiunile de stiri sa fie accesibile, prin mijloace specifice, persoanelor cu deficiente de auz; corelarea dreptului la replica si rectificare cu libertatea de exprimare si editoriala; distinctia, mai clara, a mesajelor cu caracter de interes public fata de publicitatea comerciala, electorala, subliminala si teledon.