Ramona Manescu l-a mandatat pe directorul CIAS sa duca GPS-ul avionului in Marea Britanie pentru a fi decodat

Ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, a declarat joi seara, la Antena 3, ca directorul Centrului de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS), Nicolae Stoica, va duce GPS-ul avionului prabusit in Apuseni pentru a fi decodat in Marea Britanie, astfel incat mesajele inregistrate in decursul zborului sa fie citite, date care sa ajute la elucidarea inadvertentelor din investigatie.

“Asteptam investigatia CIAS pentru a sti exact ce s-a intamplat, de ce nu au putut fi citite corect coordonatele. Va dau o informatie noua. Astazi am semnat un mandat directorului general de la CIAS, iar pe 12 februarie va pleca in Marea Britanie cu GPS-ul de la bordul avionului pentru a decoda si citi toate mesajele inregistrate in decursul zborului, pentru a avea toate elementele, pentru a sti ce s-a intamplat si cum s-a intamplat si de ce au fost atatea inadvertente in comunicare”, a declarat ministrul Transporturilor.

Intrebata de moderatorul emisiunii care a fost motivul pentru care a ales sa nu vorbeasca cu presa despre ceea ce s-a intamplat in timpul si dupa tragedia aviatica din Muntii Apuseni, Ramona Manescu a explicat ca nu se putea vorbi despre un asemenea accident decat in baza unor aspecte verificate.

“Am tacut pentru ca eu consider ca am o mare responsabilitate, si anume aceea de a spune doar lucrurile care sunt verificate. Atata timp cat este o ancheta in curs, nu cred ca legea imi permite sa comentez liber despre imprejurari, despre cauze, despre ceea ce s-a intamplat in acest tragic accident. Nu am voie, ca ministru al acestui Guvern, sa vorbesc despre ce se intampla in aceasta ancheta”, a adaugat ministrul Transporturilor.

In studioul Antena 3, ministrul Ramona Manescu a povestit filmul acelei dupa-amiezi de 20 ianuarie, in care s-a produs tragedia aviatica din Muntii Apuseni. Se afla la Guvern in momentul in care a fost informata de catre secretarul de stat, la ora 16.07, ca a avut loc un accident aviatic, iar dupa ce l-a informat pe primul-ministru, s-a intors la minister, unde a strans toata echipa.

“L-am informat pe premier si am cerut permisiunea sa plec, ca sa ma intorc la minister. Primul lucru pe care l-am facut a fost sa strangem toata echipa. Era absolut necesar sa fim informati”, a precizat ministrul Transporturilor.

Intrebata de ce ROMATSA a refuzat ajutorul armatei, Ramona Manescu a explicat ca toata lumea a crezut ca acele coodonate erau corecte.

“Nu a refuzat ajutorul armatei, ci a spus ca are deja coordonatele, iar SMURD a spus ca nu sunt conditii de zbor. In cazul in care coordonarea era deja la ISU si se stiau coordonatele… noi toti am crezut ca acele coordonate sunt corecte si ca oamenii vor ajunge la victime. Nu ne puteam imagina ca sunt gresite. In plus ROMATSA a refacut calculele in functie de ultima pozitie de pe radar, iar din perimetrul reiesit, acele coordonate se regaseau in perimetru, ceea ce le-a confrimat ca puteau fi corecte. ROMATSA a epelat la foarte multe aeronave din zona pentru a face legatura cu aeronava”, a explicat ministrul.

Totodata, Ramona Manescu a tinut sa sublinieze si faptul ca daca antena se afla pe avion, acesta ar fi fost localizat mult mai repede, insa a atras atentia ca zona era foarte greu accesibila, situatie care a pus probleme procurorilor si celor de la CIAS in a ajunge la aeronava chiar si a doua zi, cand se stia deja locul accidentului.

“Daca antena era pe avion, in baza semnalului se putea face localizarea cu o precizie mai mare. O localizare suficient de precisa pentru a usura sarcina celor aflati deja in cautare. Am sa va spun ceva. Zona in care a cazut este foarte greu accesibila. A doua zi, cand procuratura si CIAS au pornit spre aeronava pe o distanta de 12 km, aceasta distanta au facut-o in aproape 3 ore, in conditiile in care stiau cu precizie locul accidentului. Nu incerc sa le gasesc scuze. Dar daca aceasta antena ar fi emis, localizarea ar fi fost mult mai usoara.

Ministrul a mai afirmat ca nu i-a fost ceruta demisia in ultima sedinta CSAT si a conchis ca nu se putea face absolut nimic in plus fata de ce s-a facut, deoarece cordonarea se afla la ISU, iar coordonarea de cautare si salvare la sol incepuse deja.

“Nu se intruneau conditiile (pentru intrunirea comitetului ministerial – n.r.), dar noi am fost acolo. Nu se putea face absolut nimic in plus, deoarece coordonarea in momentul  cela era la ISU, incepuse operatiunea de cautare si salvare la sol. Ministerul Transporturilor nu avea atributii in cautarea la sol. ISU si cei de la Smurd erau deja in cautare”, a mai spus ministrul Ramona Manescu.