RAPORT GUVERN: ROMATSA nu a initiat cautarea avionului si nu a cerut sprijin

Guvernul a publicat, miercuri, raportul cu privire la accidentul aviatic produs in Muntii Apuseni, in urma caruia pilotul Adrian Iovan si studenta Aurelia Ion au murit, iar alte cinci persoane au fost ranite. In baza acestor concluzii, premierul Victor Ponta a decis inlocuirea din functie a unor oficiali din MAI si de la ROMATSA si a cerut demiterea sefului STS, masura care poate fi luata doar de CSAT.

Raportul prezentat de vicepremierul Gabriel Oprea premierului Victor Ponta arata ca ROMATSA nu a manifestat un rol activ in cazul accidentului aviatic din Cluj, nu a luat masurile necesare pentru stabilirea zonei de cautare a aeronavei, nu a declansat operatiuni de cautare si nu a cerut sprijinul Centrului de Operatii Aeriene din MApN.

“Ca urmare a analizei efectuate in conformitate cu procedurile standard reglementate de actele normative in vigoare si avand in vedere modul efectiv in care au actionat institutiile cu responsabilitati, putem afirma ca se impune instituirea unei coordonari ferme in situatii similare, revizuirea procedurilor operationale din perspectiva respectarii acestora, precum si implementarea unor sisteme noi care sa asigure in sistem de urgenta stabilirea cu acuratete a locatiilor in care se petrec evenimente aviatice, dupa cum urmeaza: A. Sistem de localizare a terminalelor mobile in retelele operatorilor de telecomunicatii (pe cheltuiala operatorilor) asemanator obligatiilor prevazute de lege de implementare a functiei legale de interceptare.

B. Implementarea unui sistem cu statii automate meteo și camere WEB pe infrastructura operatorilor de telecomunicatii si STS, in zonele neacoperite de statiile meteo ale Administratiei Nationale de Meteorologie, de regula in zonele montane. C. Procedura operationala in baza careia structurile responsabile sa solicite date si informatii, iar institutiile cu atributii sa le furnizeze in format integrat. D. Exercitii de alarmare periodice in scopul verificarii modului de actiune a structurilor cu responsabilitati in situatia producerii unor accidente aviatice in zone dificile”, sunt propunerile prezentate premierului Victor Ponta de catre vicepremierul Gabriel Oprea.

Premierul Victor Ponta a anuntat anterior ca secretarul de stat din Ministerul de Interne Constantin Chiper (PNL) va fi demis si va cere inlocuirea directorului general si a directorului de operatiuni ROMATSA, dar si a sefului STS, pentru deficiente inacceptabile in cazul accidentului din Cluj, aratand ca, la nivelul Ministerului de Interne, ROMATSA si STS, lucrurile au functionat inacceptabil de incet si fara asumarea autoritatii si a responsabilitatii, iar interventia de luni a fost un esec.

Pilotul Adrian Iovan si o studenta si-au pierdut viata dupa ce un avion de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul caruia se afla un echipaj medical a aterizat fortat, luni dupa-amiaza, intr-o zona muntoasa accidentata, la peste 1.400 de metri altitudine, la granita judetelor Cluj si Alba. Unul dintre medicii din aeronava a reusi sa sune la 112, la ora 16.16, anuntand incidentul.

La bord se aflau patru medici – Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Elias, Catalin Pivniceru de la Spitalul “Sf. Maria” si Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beius, judetul Bihor -, o studenta si doi membri ai echipajului de zbor – pilotul Adrian Iovan si copilotul Razvan Petrescu.

Pilotul Adrian Iovan a fost gasit incarcerat, iar studenta era in stop cardio-respirator, cu hipotermie severa, nemaiputand fi salvata.

Toate cele cinci persoane ranite in accidentul aviatic, care au suferit multiple fracturi si traumatisme, sunt constiente si au fost internate la sectia de terapie intensiva a Spitalului Judetean de Urgenta, ultimii doi raniti fiind adusi la UPU Cluj marti dimineata, in jurul orei 4.30.

Epava avionului prabusit in Apuseni urmeaza sa fie coborata la baza muntelui, pentru a fi analizata. Expertii iau in calcul mai multe variante cand e vorba despre cauzele tragediei: vremea rea, eroare de navigatie, probleme tehnice. Un lucru este cert: avionul BN2 nu avea un sistem performant de degivrare.

Conditiile meteo sunt dificile, ceea ce va face extrem de dificila coborarea epavei.