Săptămâna luminată: Săptămâna care urmează sărbătorii Învierii Domnului

SAPTAMANA LUMINATA este prima saptamana care urmeaza dupa praznicul SFINTELOR PASTI si se termina in duminica urmatoare numita DUMINICA TOMII (a Sfantului Apostol Toma).

Pentru crestinii ortodocsi, SAPTAMANA LUMINATA este inceputul unei perioade de sarbatoare, care se termina dupa cincizeci de zile de la Pasti la Pogorarea Sfantului Duh (Rusaliile). SAPTAMANA LUMINATA sta sub semnul luminii si prima slujba din aceasta saptamana incepe prin cuvintele ”Veniti de luati lumina”. Hristos iese din mormant invaluit in lumina cea sfanta a dumnezeirii Sale.

In primele secole ale crestinismului, in timpul SAPTAMANII LUMINATE, catehumenii (cei care se pregateau sa primeasca taina Botezului), care erau botezati in NOAPTEA de PASTI, purtau haine albe, simbol al bucuriei INVIERII. In aceasta saptamana, ei veneau in fiecare zi la Biserica, participand la Sfanta Liturghie si impartasindu-se cu Trupul si Sangele Mantuitorului Hristos. Pentru ca primisera Botezul, ei se numeau “luminati”, iar saptamana aceasta era socotita pentru ei “SAPTAMANA cea LUMINATA“.

 CITESTE SI: SAPTAMANA PATIMILOR: TRADITII, OBICEIURI si SUPERSTITII din SAPTAMANA MARE 

In aceasta perioada, slujbele Biserici sunt deosebite de cele din restul anului. Toate cantarile si citirile din aceasta perioada a SAPTAMANII LUMINATE fac referire directa la Invierea din morti a Mantuitorului. Chiar si slujba inmormantarii celor care au adormit in timpul acestei saptamani, indiferent pentru cine ar fi savarsita (preot, calugar sau credincios), este inlocuita de slujba INVIERII. Se canta la mort “Hristos a Inviat !”. SAPTAMANA LUMINATA. O alta particularitate liturgica a acestei saptamani o reprezinta zilele de miercuri si vineri, care sunt insemnate in calendar cu “harti”. In aceste zile, in care in mod obisnuit este post se dezleaga la toate mancarurile de dulce, pentru bucuria SFINTEI INVIERI.

Din Duminica Invierii Domnului, in Biserica Ortodoxa incepe o noua perioada liturgica a anului bisericesc, numita perioada Penticostarului. Numele acestei perioade — una dintre cele trei mari diviziuni ale anului liturgic (alaturi de perioada Octoihului si de cea a Triodului) — vine de la cartea Penticostar, care se foloseste in mod deosebit in cultul ortodox in perioada dintre Paste si Rusalii (50 de zile).

Aceasta perioada se distinge prin luminozitate, prin frumusete si prin bucurie a intregii creatii, ceea ce se exprima prin randuieli cultice cu totul specifice ce se savarsesc in Biserica. Totul pare invaluit in alb, totul este lumina, totul exprima bucuria de a fi impreuna cu Hristos in Biserica Sa. Si bisericile se invesmanteaza in alb si vesmintele preotilor. De aceea, aceasta perioada a Penticostarului este perioada cand se canta in toate imprejurarile ”Hristos a Inviat !” si cantari de bucurie: ”Veniti sa ne luminam popoare! Veniti sa ne bucuram de Invierea lui Hristos !”

CITESTE SI: SLUJBA DE INVIERE, simboluri si semnificatii

In tot acest timp, crestini ar trebui sa se salute cu urarea ”Hristos a Inviat !” si de la Inaltare, ”Hristos S-a Inaltat !”, urmata de raspunsul ”Adevarat a Inviat !” si ”Adevarat S-a Inaltat !”.

Sursa foto si text: crestinortodox