SPP devine OFICIAL SERVICIU SECRET si primeste FACILTATI ECONOMICE. Secrete, fireste

Comunitatea serviciilor secrete romanesti s-a imbogatit de saptamana trecuta, oficial, cu inca un membru: SPP. O ilegalitate din punct de vedere constitutional. Potrivit Ordonantei de Urgenta nr. 43/2015, Serviciul de Protectie si Paza (SPP) a primit statut de serviciu secret prin urmatoarea modificare a articolului 31 a legii sale de organizare: “Activitatea Serviciului de Protectie si Paza (SPP) constituie secret de stat”, noteaza jurnalistii de la Curs de guvernare.

Initial, legea trecea in categoria secretului de stat doar activitatea operativa a SPP. Ca orice lege care are referire la siguranta nationala, proiectul a fost supus discutiei prealabile a CSAT. Potrivit presedintelui Iohannis, CSAT a avizat textul ordonantei de urgenta. Avizul, emis pe data de 8 octombrie, poarta semnaturile presedintelui si vicepresedintelui CSAT (Klaus Iohannis si Victor Ponta), a celor 10 membri CSAT si a secretarului Consiliului.

CITESTE SI: ORDONANTA: SPP VA ASIGURA GRATUIT PAZA UNOR FOSTI DEMNITARI SI SEFILOR DE PARTIDE

Marea problema a ordonantei: Initiatorul. Cine ar fi putut sa o faca

La conferinta de presa organizata pe 26 octombrie la Palatul Cotroceni, presedintele Klaus Iohanis a vorbit despre relatia cu Victor Ponta si despre situatia lui Gabriel Oprea. Pe langa aceste subiecte, seful statului a fost intrebat si de ordonanta SPP. La intrebarea “de ce SPP trebuie sa asigure protectia sefilor de partide?”, presedintele Iohannis a raspuns: “intrebati initiatorul”. Din Nota de fundamentare a ordonantei reiese ca initiatorul modificarilor privind organizarea si functionarea SPP este chiar serviciul condus in ultimii 10 ani de generalul doctor Lucian Pahontu (FOTO). Constitutia Romaniei are un intreg articol (74) referitor la initiativa legislativa. Prevederile acestui articol sunt:

“Initiativa legislativa apartine, dupa caz, Guvernului, deputatilor, senatorilor sau unui numar de cel putin 100.000 de cetateni cu drept de vot. Cetatenii care isi manifesta dreptul la initiativa legislativa trebuie sa provina din cel putin un sfert din judetele tarii, iar in fiecare din aceste judete, respectiv in municipiul Bucuresti, trebuie sa fie inregistrate cel putin 5.000 de semnaturi in sprijinul acestei initiative.

Nu pot face obiectul initiativei legislative a cetatenilor problemele fiscale, cele cu caracter international, amnistia si gratierea. Guvernul isi exercita initiativa legislativa prin transmiterea proiectului de lege catre Camera competenta sa il adopte, ca prima Camera sesizata. Deputatii, senatorii si cetatenii care exercita dreptul la initiativa legislativa pot prezenta propuneri legislative numai in forma ceruta pentru proiectele de legi. Propunerile legislative se supun dezbaterii mai intai Camerei competente sa le adopte, ca prima Camera sesizata”.

De semnalat: nimeni din CSAT nu a observat ca un serviciu secret nu are drept de initiativa legislativa.

CITESTE SI: SPP SOLICITA SCHIMBAREA UNOR DISPOZITIVE DE CONTROL DE LA INTRAREA IN SENAT

Cum se ascunde o lege in spatele titlului

Ordonanta de Urgenta 43/2015, un nou exemplu de act cu efecte legislative multiple, a fost publicata in Monitorul Oficial din data de 21 octombrie, la sapte zile dupa adoptarea ei in Guvern. Modificarile la legea SPP au fost ascunse sub titlul “Ordonanta de Urgenta privind unele masuri pentru asigurarea mijloacelor de transport destinate activitatii de curierat a materialelor clasificate si pentru modificarea si completarea unor acte normative”.

Initial, cum aceasta ordonanta a aparut la o zi dupa accidentul tragic petrecut in coloana oficiala a vicepremierului Oprea, mediul online a suspectat o tentativa de musamalizare a cazului. A fost o pista falsa. Presa s-a concentrat apoi pe modificarea care permite presedintilor de partide, la cerere, sa beneficieze de escorta SPP.

Trecand peste problemele de constitutionalitate, doua aspecte de semnalat aici:

Ordonanta prevede: “cu aprobarea CSAT, SPP poate asigura protectie unor demnitari si fosti presedinti, altii decat cei prevazuti la alin. (2), precum si altor persoane, la cererea acestora”. Din caracterul vag al prevederii rezulta ca, teoretic, oricine are “trecere” in CSAT poate beneficia de serviciile SPP.

Ordonanta nu prevede nimic legat de decontarea acestui tip de servicii, fiind deci de presupus ca acest gen de activitati vor putea fi finantate prin bugetul de stat.

Sursa text si foto: Curs de guvernare